Hjälpa någon, att INTE gå ner i vikt?

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Vit plastraket
Hoppas jag kan få ett par goda tips och råd, till detta odelikata problem/bekymmer...

Satt och pratade med en tjejkompis idag, både det ena och det andra togs upp. Ju längre samtalet led, desto allvarligare saker togs upp.

Varpå damen i fråga, lyfter frågan om sin vikt. Denna tjej är alltså runt 162 lång, vältrimmad som sjutton och väger 55 kilo.. Så långt är det bra, men hon säger i nästa mening att hon vill gå ner mot femtio kilo. För att hon tycker, att hon på ett sätt känner sig tjock... Hon tränar redan idag hårt, och tänkte då tränare ännu hårdare.

Jag visste inte vad jag skulle säga, för denna tjej är allt annat än tjock. Samt att dessa fem kilon, har jag svårt att se var hon ska hitta.

Mer eller mindre, så blir man ju orolig. Eftersom hon va/är allvarlig, så känns det som någon form av "ätstörning". Vad kan man göra? Vad ska man göra?

Känner mig hjälplös och förtvivlad... :(

Last edited:
Beanise skrev:
2554021 Hoppas jag kan få ett par goda tips och råd, till detta odelikata problem/bekymmer...

Satt och pratade med en tjejkompis idag, både det ena och det andra togs upp. Ju längre samtalet led, desto allvarligare saker togs upp.

Varpå damen i fråga, lyfter frågan om sin vikt. Denna tjej är alltså runt 162 lång, vältrimmad som sjutton och väger 55 kilo.. Så långt är det bra, men hon säger i nästa mening att hon vill gå ner mot femtio kilo. För att hon tycker, att hon på ett sätt känner sig tjock... Hon tränar redan idag hårt, och tänkte då tränare ännu hårdare.

Jag visste inte vad jag skulle säga, för denna tjej är allt annat än tjock. Samt att dessa fem kilon, har jag svårt att se var hon ska hitta.

Mer eller mindre, så blir man ju orolig. Vad kan man göra? Vad ska man göra?

En sak som brukar kunna funka ibland är att påpeka att hon är fet :D..
Faktiskt.. dem e konstiga demdär små liven.. "om du säger att jag är fet fattar du väl att jag kommer bli ännu fetare?!?!?".. ööööh..nej? :va

:D :D

http://dieting.istheshit.net/

Hon kanske bara vill tona upp muskulaturen lite. Det behöver inte vara ätstörningar eller anorexi så fort en tjej vill bättra på formen. Hon kanske har sina bra anledningar.

Tala ut om det med henne istället.

Hmm...måste nog både hålla med och inte hålla med. Är 163 cm och vägde ett tag dryga 55 kilo. Då vart jag för tung för vad min kropp är byggd för. Största anledningen att jag kände mig för tung var att jag inte längre hängde med i tempot i innebandyn.
Så länge hon äter rätt kan hon ju träna bort lite vikt med hjälp av förbränningsträning, det är ju inget farligt. Men om hon ska banta bort vikt samtidigt som hon tränar bör du nog ta ett snack med henne, för hon är ju långt från överviktig.
Kan ju också varit en sån där "tjejgrej" att hon ville att du skulle säga att hon redan är perfekt:rolleyes:

Problemet är att hon inte ser vad du ser eller omgivningen. Jättesvårt att *övertyga* en person om sådana här saker utan dom måste komma till insikt hur den egna kroppen ser ut. Det kommer inte hjälpa att säga att du är smal eller du har perfekt kropp nu.. osv..Endast självinsikt som får en till det. Håll ögonen öppna leta info på nätet om ätstörningar så kanske du kan få tips och råd där.

http://www.abkontakt.se/

Finns lite här du kan kolla på.

Last edited:
Beanise skrev:
2554021
Mer eller mindre, så blir man ju orolig. Eftersom hon va/är allvarlig, så känns det som någon form av "ätstörning". Vad kan man göra? Vad ska man göra?

Genom att träna får man ju muskler och alla vet ju att det väger mer än fett.
Jag har hört det där många gånger förut, tjejer som redan är smala så att man precis som du undrar, varifrån skall fettet tas ifrån?

En del personer säger så för att de andra skall säga motsatsen för självkänslans skull. Så har jag iallafall uppfattat en del tjejer.

Men så kan det ju vara ätstörning också. Svårt såntdär, du kanske skall prata mer med henne och fråga lite försiktigt så kanske hon berättar.

Jag tror inte att något enstaka personer säger spelar roll. Jag var (tro det eller ej:rolleyes: ) ganska smal då jag var yngre och vägde 49 kg på 168 cm. Och jag minns att jag var ganska upphängd på att gå ner mera och sade det ofta till mina vänner som protesterade vilt. Men brydde jag mig? Inte det ringaste.
Håll ett öga på din kompis och om det går åt skogen så får du se till att hon går o prata med någon.
Hoppas det går bra

Men vilken hysteri. 50 kg på den längden ger ett BMI på 19,1. Det räknas inte som undervikt. Går man upp några kilo kan man lätt känna sig tjock och obekväm trots att man vet att man inte är just tjock. Fem kilo känns och det är inte konstigt att man vill vara som man var förut.

Låt henne gå ner domdär fem kilona. Reagera om det blir mer än fem kilo istället.

Missvims skrev:
2554159 Hmm...måste nog både hålla med och inte hålla med. Är 163 cm och vägde ett tag dryga 55 kilo. Då vart jag för tung för vad min kropp är byggd för. Största anledningen att jag kände mig för tung var att jag inte längre hängde med i tempot i innebandyn.
Så länge hon äter rätt kan hon ju träna bort lite vikt med hjälp av förbränningsträning, det är ju inget farligt. Men om hon ska banta bort vikt samtidigt som hon tränar bör du nog ta ett snack med henne, för hon är ju långt från överviktig.
Kan ju också varit en sån där "tjejgrej" att hon ville att du skulle säga att hon redan är perfekt:rolleyes:

Precis! Jag är ungefär lika lång som dig. Vägde ett tag i våras 53 kg och kände mig riktigt obekväm och svullen. Efter att jag kom tillbaka ner på "min" vikt på 49 kg "passade" kroppen igen. Gissar att det är likadant för trådskaparens cheykompis.

Last edited:
55 kilo på 162cm är ju knappast överviktigt, men 50 kilo på 162 är knappast heller underviktig.
Min tjej är 167cm och väger ca 52 och enligt mig så är hon perfekt. Visst, det finns de som har kilona på fel ställen och då förstår jag att en del vill gå ner några kilon.
Och är hon en vettig person för övrigt (hur gammal är hon för övrigt, är hon 14 år så är hon knappast vettig) så vet hon antagligen själv vad som är bäst och inser att 50kilo är något som passar henne.
Sen att du anser henne vara perfekt är en annan femma.
Jag väger 68kilo nu och vill ner till 66 för att sedan öka till ca 75 men då med ökning i muskler. Mina byxor känns trånga= kilon på fel ställe.
Så jag förstår henne, stötta henne istället och se till så att det SENARE inte går överstyr.

anja skrev:
2554249 Men vilken hysteri. 50 kg på den längden ger ett BMI på 19,1. Det räknas inte som undervikt. Går man upp några kilo kan man lätt känna sig tjock och obekväm trots att man vet att man inte är just tjock. Fem kilo känns och det är inte konstigt att man vill vara som man var förut.

Låt henne gå ner domdär fem kilona. Reagera om det blir mer än fem kilo istället.

Precis! Jag är ungefär lika lång som dig. Vägde ett tag i våras 53 kg och kände mig riktigt obekväm och svullen. Efter att jag kom tillbaka ner på "min" vikt på 49 kg "passade" kroppen igen. Gissar att det är likadant för trådskaparens cheykompis.

Jag tror att vi som är smala av naturen får leva med en viss skepsis från omgivningen. Dom flesta har nog svårt att sätta sig in i att man med måtten 53 kilo/163 cm och ändå väga för mycket. Men även om man är smal måste man ju känna att man trivs i sin kropp och mår bra.

Missvims skrev:
2554409 Jag tror att vi som är smala av naturen får leva med en viss skepsis från omgivningen.
Det är en åsikt som minst ett av mina ex delar med dig. Lång smal tjej som inte tränar särskilt mycket och äter lagomt "Svensson", inte en träningsnarkoman som kutar ut på toalettten efter varje måltid. Ändå var det ofta folk som var oroade för att de tyckte att hon såg så mager ut. Jag tror att det snarare handlade om avundsjuka eftersom att de själva inte såg ut som henne...

Esquire skrev:
2554893 Det är en åsikt som minst ett av mina ex delar med dig. Lång smal tjej som inte tränar särskilt mycket och äter lagomt "Svensson", inte en träningsnarkoman som kutar ut på toalettten efter varje måltid. Ändå var det ofta folk som var oroade för att de tyckte att hon såg så mager ut. Jag tror att det snarare handlade om avundsjuka eftersom att de själva inte såg ut som henne...

Japp, så är det att vara smal. Det är helt okej att oroa sig över nån som är smal, gärna säga det rakt ut också. Det är tillåtet att påpeka att någon är för smal, medan man nästan åker i fängelse utan att passera gå om man säger att nån är fet.
Liten illustration kanske kan vara på sin plats här..:tungan

Bifogat

• mirror.jpg
    mirror.jpg
    21.7 KB · Visningar: 51
Beanise skrev:
2554021 Hoppas jag kan få ett par goda tips och råd, till detta odelikata problem/bekymmer...

Skulle hon gå ner fem kilo skulle det inte vara en katastrof men då får hon nöja sej, vill hon sen hon gå ner mer och mer är det ett problem, det finns ju de som aldrig blir nöjda. Själv väger jag mycket mer än det men är också längre, men jag är också en kurvig tjej och skulle inte passa i att vara smalare, bara man trivs och det inte är hälsofarligt:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg