hjälpa! Aprilian startar inte :(

2919830 Ja, trimmar man mycket så lär man sig att meka, för skiten kommer krångla nångång. Det är man garanterad :tummenupp

Jag körde på för snål bränsleblandning, det visste jag om också så jag blev inte ett dugg förvånad när den tvärnitade i ca 110 blås.. :hihi

Den vänstra på bilden är min 80cc kolv, den som pajade :D
Mjo, man missade en del när man körde moppe i 70. :( Dock spade man pengar. :hihi

Men om du visste att den gick för snålt, varför ändrade du inte det? :va

:näsblod
Till Miton på högersidan?
 
Mjo, man missade en del när man körde moppe i 70. :( Dock spade man pengar. :hihi

Men om du visste att den gick för snålt, varför ändrade du inte det? :va

:näsblod
Till Miton på högersidan?

Jo, man gjorde ju det, jag ångrar mig grovt nu i efterhand, dom 30 000kr hade jag kunnat lagt ut på Miton eller en mellanhoj.

Jag orkade inte, jag hade hållit på asmycket med förgasar inställningar och var allmänt trött på skiten, sen var det ändå dags för byte av vevlager, så det var bara bra att den skar, för då var jag ju tvungen att plocka ner den :hihi

Jepp, den är från Miton, det är den som satt i.
 
2920208 Jo, man gjorde ju det, jag ångrar mig grovt nu i efterhand, dom 30 000kr hade jag kunnat lagt ut på Miton eller en mellanhoj.

Jag orkade inte, jag hade hållit på asmycket med förgasar inställningar och var allmänt trött på skiten, sen var det ändå dags för byte av vevlager, så det var bara bra att den skar, för då var jag ju tvungen att plocka ner den :hihi

Jepp, den är från Miton, det är den som satt i.
Jo, kan tro det. Jag är nöjd som fan med min moppetid. Inte alla som får 800 felfria mil med en moppe. :)

Haha, okej förstår dig. :) När den går för snålt förresten, då är det för mkt luft och för lite soppa, eller?

Afan. :)
 
Jo, man gjorde ju det, jag ångrar mig grovt nu i efterhand, dom 30 000kr hade jag kunnat lagt ut på Miton eller en mellanhoj.

Jag orkade inte, jag hade hållit på asmycket med förgasar inställningar och var allmänt trött på skiten, sen var det ändå dags för byte av vevlager, så det var bara bra att den skar, för då var jag ju tvungen att plocka ner den :hihi

Jepp, den är från Miton, det är den som satt i.

Vet du nån guide för inställning av luft och tomgång?
 
Du är erfaren du. ;)

Men seriöst, varför i helvete blir det ett hål i kolven? Fel stift? Fel bestyckning?



för att man har för snål blandning då blir gnistan som en svets låga istället mitt munstycke va fullt med frön :mad: klantarslet innan som inte hade rengjort förgasaren jag hann köra den 2 gånger sen skar hon...:huvet
 
hanning in da house:
klantarslet innan som inte hade rengjort förgasaren jag hann köra den 2 gånger sen skar hon


Nu måste jag tyvärr kliva upp på min höga häst och ge en skopa åt "generationen som aldrig gör fel, det är alltid någon annans" Om man spenderat minst 2 dagar i 125-Forumet och sen gått ut och köpt en Aprilia RS125 så VET MAN ATT DOM SKÄR OM MAN INTE HAR RÄTT BESTYCKAT!!!!! Varför åker man då ut och kör med sin nyinköpta ögonsten som man laggt sina surt förvärvade pengar på UTAN att FÖRST ha skruvat ner förgasaren och kollat munstycket (bör vara mellan 125-132 beroende på strypning) och avgasporten (om den finns & är inkopplad), det finns absolut inga ursäkter för att INTE göra detta på en hoj som man inte är 100% säker att den är rätt bestyckad!!!!!

Den där kolven har ju gått nästan helt utan bensin & olja!!!!! Det borde du kännt omedelbart du åkte iväg på den.....

DP says: Det håller inte att skylla på alla andra, TA ANSVAR.....
 
då måste ju jag säga då att när ja köpte den va den helt ny renoverad man tycker ju att dom ska ha kollat sånt när dom lämnat den till verkstad eller? :va och sen visst ja borde kollat det jag har mig själv att skylla men hur ofta tänker man nyrenoverad= förgasaren är säkert full med skit och frön och grejjs? du får ursäkta mig men jag tänker då inte så
 
då måste ju jag säga då att när ja köpte den va den helt ny renoverad man tycker ju att dom ska ha kollat sånt när dom lämnat den till verkstad eller? :va och sen visst ja borde kollat det jag har mig själv att skylla men hur ofta tänker man nyrenoverad= förgasaren är säkert full med skit och frön och grejjs? du får ursäkta mig men jag tänker då inte så

JAg har kört min kanske 2 km men redan tagit ner föggen 2 gånger... Men sen kan man ju skriva att den är nyrenoverad fast den inte är det nu vet jag inte men du kasnke fick med kvitton osv...
 
hanning in da house:
men hur ofta tänker man nyrenoverad= förgasaren är säkert full med skit och frön och grejjs? du får ursäkta mig men jag tänker då inte så


Klart att man tycker firman som renoverat den borde ha kollat det, men vet du med säkerhet vad som är beställt & gjort av firman??? och när det var gjort??? motorn kan ha varit inlämnad ute ur hojen utan förgasare, inte ovanligt om man vill spara lite pengar på jobbet, har sett en hel del både fuskjobb och lögner av säljare så man är väl lite luttrad men jag skulle iallafall inte lita på sånt, man vet ju hur det är med RS125'or, är dom rätt uppsatta, har sköts som dom ska går dom riktigt bra, är det minsta tveksamt så bör man inte lita på någon, det är så lätt att öppna och kolla munstycket och det är den billigaste försäkringen mot ras på en RS 125 så till alla andra som ska skaffa sig en beggad RS 125 kolla alltid munstycke & avgasport på något som ni köpt innan den rullar en meter, det skulle jag ha gjort iallafall......

Vad satt det för storlek huvudmunstycke i den?? Var avgasporten inkopplad och funkade?? Var bryggan i CDI'n klippt?? Var den strypt till 11Kw?? isåfall av vem och hur??

DP says: I krig & mc-affärer kan man inte lita på någon......
 
hanning in da house:
men hur ofta tänker man nyrenoverad= förgasaren är säkert full med skit och frön och grejjs? du får ursäkta mig men jag tänker då inte så


Klart att man tycker firman som renoverat den borde ha kollat det, men vet du med säkerhet vad som är beställt & gjort av firman??? och när det var gjort??? motorn kan ha varit inlämnad ute ur hojen utan förgasare, inte ovanligt om man vill spara lite pengar på jobbet, har sett en hel del både fuskjobb och lögner av säljare så man är väl lite luttrad men jag skulle iallafall inte lita på sånt, man vet ju hur det är med RS125'or, är dom rätt uppsatta, har sköts som dom ska går dom riktigt bra, är det minsta tveksamt så bör man inte lita på någon, det är så lätt att öppna och kolla munstycket och det är den billigaste försäkringen mot ras på en RS 125 så till alla andra som ska skaffa sig en beggad RS 125 kolla alltid munstycke & avgasport på något som ni köpt innan den rullar en meter, det skulle jag ha gjort iallafall......

Vad satt det för storlek huvudmunstycke i den?? Var avgasporten inkopplad och funkade?? Var bryggan i CDI'n klippt?? Var den strypt till 11Kw?? isåfall av vem och hur??

DP says: I krig & mc-affärer kan man inte lita på någon......



Det va just det, dom verkade så jätte seriösa med allt dom hade gjort med hojen. Så jag tänkte inte ens tanken på att kolla bestyckning m.m men nu har vi ju fakta ja skulle ju kollat de så de är bara bita i det sura äpplet och lägga fram stålarna :(. Fast egentligen hade jag ju ganska tur ändå cylindern klara sig så jag måste bara byta kolv men ändå känns surt att lägga ut pengar på nånting som kunde ha förhindrats om man hade haft huvve med sig .:rolleyes:
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top