Hjälp!

Muffen

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
den som ändå hade en Retta...
Halloj!

Nu är det så här att jag är på god väg att skaffa mig ett A-kort. Tänkte då att en cykel skulle passa bra. Jag blev kär vid första ögonblicket när mina ögon föll på en R1:a. Men då första ruset lagt sig har ja kommit fram till att en R6:a passar mig bättre, lite snällare. Kanske inte helt ovanligt har ja då en fråga rörande försäkring:
Kan man ha försäkring(och hoj) skriven på min far även om vi båda använder den? Måste ju onekligen vara billigare för honom än för mig(han har haft bågekort sen 71 om ja inte minns fel, han e 53 jag 22). Nån som har nått tips på hur man ska gå tillväga för att inte bli rånmördad av försäkringsbolagen??

En lite fråga till i marginalen så här, är en r6:a en bra hojj att börja me eller e de kanske lite overkill.

// novis, men lycklig ändå

Vad det gäller försäkring brukar inte f-bolag försäkra till strypt effekt, men kolla runt -det kan löna sig.

R6:an är ingen bra förstahoj pga den är förjävla snabb. Den kan försätta dig i en hårig situation snabbare än du hinner reagera. Skaffa hojvana först, effekt sedan.

En idé är att köpa en R6:a som verkligen är strypt och få lite mil i sadeln så du vänjer dig vid hojkonceptet och sedan när du känner dig mogen (eller egentligen ett år efter DU känner dig mogen) strypa av hojen. Då har du känt in dig på väghållningen och kurvtekniker och kan hantera hojen bättre innan du har näsblodsframkallande motoreffekt!

Bli inte avskräckt av förs. priser eller komplicerade KK regler -skaffa hoj! Men se till att du inte blir en del av statistiken!

Lycka till

pilsner

Om du kör med huvudet så är R6 en bra första hoj. Jag började själv med en FZR600 direkt efter körskolan och det var inga problem.

Köpte en R750 i våras och bad farsan kolla upp försäkring för att se om han kunde få det billigare men det var marginella skillnader. Köp kraschpuckar och/eller kraschkåpor och halvförsäkra.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!