Hjälp

keann

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF600R
Min kolv på min mc gick sönder för ett tag sedan och jag vill inte vara med om samma sak igen så hjälp mig!!!!

Jag körde rätt fort men det var en nerför backe var kanske i 100-120 km\h
när mc bara dog, när jag stannat den kom det ett stort rök moln ifrån motorn-cylindern. öppnade skite och tittade efter då såg jag ett stort hål mitt på kolven presis som nån borrat där!!

Vad ska jag göra för att inte vara med om samma sak igen??

har en NS125F och den ligger på 9kg\W

keann skrev:
Min kolv på min mc gick sönder för ett tag sedan och jag vill inte vara med om samma sak igen så hjälp mig!!!!

när mc bara dog, när jag stannat den kom det ett stort rök moln ifrån motorn-cylindern. öppnade skite och tittade efter då såg jag ett stort hål mitt på kolven presis som nån borrat där!!

Det är stiftet som bränt hål i kolven eller så har kolven slått i stiftet det.

keann skrev:

har du bild?

Skulle gissa på att den har spikat och börjat glödtända. Du ska alltid köra på 98oktanig bensin.

Ett hål i mitten/kanten på kolven på en 2-taktsmotor kan orsakas av följande:

1. Om hålet är precis under tändstiftet kan det bero på att stiftet har svårt för att göra sig av med värmen som produceras vid tändningarna vilket gör att det glödtänder, efter en tids körande med ett stift som har för vana att glödtända så har kolven utsatts för värme nog att bränna hål på kolven.
Detta kan bero på att vattenflödet till cylindern är hindrat och att den därför går alldeles för varmt, eller att tändningen är felinställd (tänder för ofta).

2. Dåligt bränsle (tex. för lågoktanigt) kan göra att kolven inte smörjs som den ska och at den därför går för varmt runt kanterna på kolven, då oftast runt avgasporten. Detta kan producera nog med värme för att bränna hål på kolven. I detta fall hamnar hålet ofta i kanterna av kolven.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...