Hjälp!?!

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
ZX7R 97:a
Grejen e att jag ärute efter en hoj att ta tungt kort med nästa sommar... Vet att man inte får vara kräsen men har ni nått att tipsa om???
Önskemålen är ju följande:
*Streetracer
*Billig försäkring (huslånet och ungen kostar för att inte tala om kärringen)
*Från 95 och nyare
*Max 65 000 pengar
*Hög toppfart är inget måste , får ingen kick av det... :crash

Helt enkelt nått att ta kortet med och sen nått att busa med...

Grymt tacksam för lite hjälp...

( De jag kollat på är Bandit och Hornet, men tyvärr lite för saftiga i försäkring)

Var det Bandit 1200 eller 600 du kollade på?

En Bandit 600N-95 borde inte kosta så förbaskat mycket att försäkra, då den med sina 77 hk hamnar i lägre försäkringsklass än Hornet. Dessutom så finns ju Banditen som äldre årsmodeller = ännu billigare att försäkra (för varje år äldre hojen blir så brukar den bli några procent billigare att försäkra, upp till en viss gräns... lite olika beroende på försäkringsbolag).

Ska du ha en ännu billigare hoj så får du nog titta efter Suzuki GS500E. Den är även riktigt billig i inköp. Folk kommer väl påstå att den är trött, men den ska räcka gott och väl för nybörjarkickar. Billig att lära sig misstag på också, sjunker inte så hemskt mycket i pris om du råkar tappa den. Hojen har varit i stort sett oförändrad sedan 89', så det är inte så farligt att köpa äldre modeller heller.

I samma klass finns Kawasaki GPZ500S, fast den har mycket mer plast, kanske inte riktigt vad du är ute efter? Men kan du tänka dig lite mer plast och mer framåtlutad körställning kan kanske även Yamaha SZR660 vara något?

Hojar som är billiga i försäkring brukar inte vara så dyra i inköp, och din budget på 65 000 kr borde gott och väl täcka både inköp, försäkring och en bit av kringkostnaderna för en äldre Bandit 600.

Tittar du närmare på GS500 så ser du att då blir det pengar över till diamansmycken åt frun också :rolleyes:

Hög toppfart är inget måste , får ingen kick av det!!!
Hoho vänta du bara :)

Tror det va en zx7a till salu om det kan va något!
jag betalar 900:- månaden (Halvförsäkring) för min zx6a

Har kollat på Kawa ZR7S... Tror ni att det kan vara nått...
74 kusar har jag för mig, räcker väl för att få upp den på slangen... Har inte kört för mycket hoj, så jag vet inte vad som är mycket drag...
Kört: Honda 650??? Vid 14 års ålder
Kawa cross 250cc
Kawa ninja 600 (strypt) Tyckte ändå det var bra sug...

det där med att hojar som är billiga att försäkra också är billiga i inköp är inget att gå på. DEt nämligen så att de som är jävligt dyra att försäkra ofta är billiga tat köpa.

ZR7 kan nog vara ett bra alternativ, men den borde ligga i prisklass med Bandit 600 i försäkringen. Lägg till att den kom senare än Banditen, nyare årsmodell = högre inköpspris och dyrare att försäkra. Men jag tror det är en riktigt bra hoj... lite ovanlig bara, har aldrig provkört en själv, men den verkar kul, billig, pålitlig och lättkörd - många körskolor använder den.

74 hk från en 750 borde betyda trevlig effektkurva, och dessutom håller den säkert ihop bättre än alla hojar med dubbelt så mycket effekt ur samma motorvolym.

Silwer skrev:
det där med att hojar som är billiga att försäkra också är billiga i inköp är inget att gå på. DEt nämligen så att de som är jävligt dyra att försäkra ofta är billiga tat köpa.

Jag menade åt andra hållet. De hojar som kostar lite att försäkra, säg GS500E, GPZ500, Diversion600 och många halgamla offroader, de kostar långt under 65 000 kr.

Inte många gatuhojar som kommit på senare år har effekt/vikt-förhållande som är särskilt gynnsamma för försäkringspremierna. De "lugnare" hojar som presenterats, exempelvis Hornet 600 och Fazer 600 har ju nästan 100 hk, och är inte så väldigt mycket billigare i försäkringskonstnad än sporthojarna.

59000 pengar har jag sett beggade ZR7S:or för
Kollat förs. Runt 500 i månaden halvförsäkrat...
Polaren övertalade mig att köpa hoj med iallafall liten kåpa...
Gör visst mycket enligt honom, när man kör längre sträckor... Har väl funderingar på att köra Sthlm-Malmö några ggr...

Jag har två st R1 en streetfighter och en stunt/och banhoj...
jag betalar 730 kr i måndaen för helförsäkring/helår... men jag ställer av den nu...
kan det vara något för dig?

Såg ju ut att var förbannat billigt i försäkring...
Tror inte det finns en susning att nått försäkringsbolag skulle låta mig pröjsa ens 730 pengar i månaden ens halvförsäkrat på en R1... Annars har jag bara hört gott om Rettan...

Jag är nämligen bara 25, och som sagt inget kort ännu... Sånt som höjer priserna...

tänk bara på att få tungt hojkort så kan du inte köra upp på en 600 cc.. kör du upp på en 600 så få du bara mellankort.. måste minst ha över 700 cc el något sånt.. mer info om de finns på www.vv.se

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman