Hjälp...

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Sv 650 -99
Hej

Jag var o kollade på en hoj nyss. En zxr 750 -92. Den såg väldigt fin ut och och lät fin. MEN...När jag svängde kändes det jätte skumt. Jag var tvungen att hålla emot för att den inte skulle svänga för mycket.
Vet nån här vad det kan vara för fel. Kan det ha nåt med ramen?

Uppskattar alla tips...

felsökning

Det första att kolla är lufttrycket i framdäcket, för lågt tryck kan ge de effekterna.
Kolla sedan efter glapp i lager och om hojen har skador runt de rörliga delarna runt gaffeln och hjulen och svingen.
Är fjädringen skruvad med, har man laborerat med gaffelns höjd i styrkronan.
Är rideheighten högt ställd?
Är det lika mycket åt båda hållen, är ramen rak?

Det finns en hel del, men börja nerifrån och kolla alla detaljer så hittar du nog anledningen.

Kan det vara så enkelt att det är en ny hojtyp för dig?

Lycka till, mvh Roger

Roggocop skrev:
2302475 Det första att kolla är lufttrycket i framdäcket, för lågt tryck kan ge de effekterna.
Kolla sedan efter glapp i lager och om hojen har skador runt de rörliga delarna runt gaffeln och hjulen och svingen.
Är fjädringen skruvad med, har man laborerat med gaffelns höjd i styrkronan.
Är rideheighten högt ställd?
Är det lika mycket åt båda hållen, är ramen rak?

Det finns en hel del, men börja nerifrån och kolla alla detaljer så hittar du nog anledningen.

Kan det vara så enkelt att det är en ny hojtyp för dig?

Lycka till, mvh Roger

Tack för svaret. Det kändes lite mer åt höger än vänster. Pratade med en kompis och han sa att det kunde bli så om man har höjt bakdelen något.

Hur kollar jag om ramen är rak? Sånt kan man väl inte se bara så där eller? :va

Shwan skrev:
2302548 Tack för svaret. Det kändes lite mer åt höger än vänster. Pratade med en kompis och han sa att det kunde bli så om man har höjt bakdelen något.

Hur kollar jag om ramen är rak? Sånt kan man väl inte se bara så där eller? :va
Rulla den rakt fram och låt någon stå bakom och kolla om hjulen går i perfekt linje.
Du kan även köra i lite fart och släppa styret,
men gör det försiktigt för om ramen är sne så kan du dratta på arslet eftersom den svänger av sig själv.

Oddjob skrev:
2302577 Rulla den rakt fram och låt någon stå bakom och kolla om hjulen går i perfekt linje.
Du kan även köra i lite fart och släppa styret,
men gör det försiktigt för om ramen är sne så kan du dratta på arslet eftersom den svänger av sig själv.

Men räcker det verkligen med det? Jag körde med fart och släppte och det va inga problem men ska prova det andra oxå. Hoppas att det inte är nåt fel för den va skit fin. Men kan det bero på att de har höjt baken på den?

Jag råkade ut för ungefär samma grej första gången jag åkte sporthoj (Triumph Metisse). Hojen svängde mycket mera än jag hade tänkt mig så jag höll på att hamna i diket i innerspåret.
Det andra fenomenet att den svänger mera åt ena eller andra hållet kan bero på dig själv. Sitter du verkligen mitt på hojen och rak i ryggen. Det gör inte jag. Kolla på skoj ner på t.ex. styrkronorna. Sitter du mitt emellan dem med dina ögon. Om inte, kontakta en naprapat. De fixar till dig. Du blir som en ny människa. :3freak
Så där ja. Nu har på ett enkelt sätt uteslutit alla fel som kan vara på hojen. Allting beror helt enkelt på dig själv... :huvet
Ärligt talat, vad ska du med ett sånt gammal japansk vrak till? Det finns ju hojar med själ, t.ex. Triumph, Ducati och BSA m.fl. Japs...? :confused:

Shwan skrev:
2302758Men kan det bero på att de har höjt baken på den?

Jag är inget proffs på detta men generellt vågar jag påstå att om man bygger om eller gör denna typen av höjningar/sänkningar så förändrar man hojens geometri. Exakt hur vet man inte förrän efteråt. M.a.o det är fullt möjligt att det beror på höjningen bak.

Kolla så att fram däcket inte är konstigt slitet, om det bara är slitet i mitten så att du får en platt yta där så kommer det märkas att hojen vill svänga mer när du lägger ner så att du belastar "kanten".
Lite dåligt förklarat kanske, men kolla däcken så förstår du nog vad jag menar.

Back