Hjälp!

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Hej gott folk :)

Jag undrar en sak. Köpte min Bandit hör förra året, ny från fabriken. Den reggades här på Irland som en 05a. Men då jag var hemma och snackade med Sula fick jag veta att i Sverige är det inte då hojen säljs till första ägaren som gäller utan då den kommer ur fabriken.

Så jag gick tillbaka och frågade vad det var för K nummer..fick då veta att det är en K3. Betyder inte det att den kommer reggas hemma som en 03a?

Vilken betydelse har allt detta? Det lär ju ha betydelse då jag säljer den i Sverige? Då förlorar jag ju en hel del i värde i förhållande till vad jag köpte den för om det plötsligt läggs två år till på hojen?

Eller?.. :huvet Jag vet inte tillräckligt om hojar för att fatta detta. Hade tänkt köra hem den o regga hemma..skulle bara kosta 1700 kr totalt fick jag veta (fast jag sade att det var en K4 som jag trodde att det var). Argh.

Kan någon lysa upp detta lite för mig?

Suck...

MRETTA skrev:
2098849 Har hämtat ngr. hojar från Italien, och förstår inte vad du menar med "k-nummer" ??? Man kan aldrig ändra hojens ålder så där.... Dessa papper som du fick, när du köpte hojen som ny, gäller i Sverige när du reg.bes. din hoj. :tummenupp Glad sommar !!! Ronny

K3 innebär ju 2003 på Suzukis hojar (så vitt jag vet)..vilket gör att jag betalade fullt pris 2005 för en redan 2 år gammal hoj :huvet (iof oanvänd) men dock..undrar hur stor roll detta spelar då man skall sälja den. Eller är jag ute och cyklar?

Edit..finns det k5 eller 4 på "nakna" Suzuki Bandits? (inte bara i Sverige)..

Last edited by a moderator:
Nursey skrev:
2098917 K3 innebär ju 2003 på Suzukis hojar (så vitt jag vet)..vilket gör att jag betalade fullt pris 2005 för en redan 2 år gammal hoj :huvet (iof oanvänd) men dock..undrar hur stor roll detta spelar då man skall sälja den. Eller är jag ute och cyklar?

Edit..finns det k5 eller 4 på "nakna" Suzuki Bandits? (inte bara i Sverige)..
När man tar fordon från tex Tyskland kan det bli en årsmodell upp eller ner.
Finns koder att läsa av i chassinr så man kan ta reda på vad det blir för årsmodell innan man köper/tar hem dem.
Är oftast märkt på rutan åxå (Siffrorna alltså).När det gäller bilar.
Detta kan ju också bero på när modellen är uttagen, de går de efter i Tyskland när de sätter årsmodellen.
Sen när man tar hem dem går (Svergie) efter andra kriterier.
:)

Hej Nursey...

Jag tror inte Du behöver vara allt för brydd över årsmodell etc... Om jag inte missminner mig importerades inte Banditen (eller var det SV:n) något år även i Sverige - utan 2005 såldes hojar tillverkade 2004 som nya (reserverar mig för årtalen).

Detta med fixeringen vid årsmodeller verkar i mina ögon mest användas som ett argument för att kränga senaste varianten till sporthojsägare - FZ1/Bandit/SV etc uppdateras i a f med något glesare intervall.

Därför är det nog viktigare när hojen är tagen i drift samt milställning etc den dag Du vill sälja pärlan;-). Dessutom har MRETTA troligen rätt - Dina nuvarande papper gäller som underlag även här.

Lycka till och...

Ha de!

Hitecfrollo skrev:
2098942 När man tar fordon från tex Tyskland kan det bli en årsmodell upp eller ner.
Finns koder att läsa av i chassinr så man kan ta reda på vad det blir för årsmodell innan man köper/tar hem dem.
Är oftast märkt på rutan åxå (Siffrorna alltså).
Detta kan ju också bero på när modellen är uttagen, de går de efter i Tyskland när de sätter årsmodellen.
Sen när man tar hem dem går (Svergie) efter andra kriterier.
:)

Alltså borde jag förlora ganska fett på att ta hem den och sälja den hemma efter denna säsong..(skulle vilja köpa sporthoj till nästa säsong).

Hade jag vetat om dessa k mojänger och att den kunde reggas här (i Dublin) som ny efter 2 år i fabriken, så hade jag nog tänkt om lite.
Här köper man hojen oreggad om den inte varit ägd förut. Reg plåten får du då du har betalat..och året då du köper den står då på reg plåten dvs 05 D XXX (05 Dublin XXXX)..detta är dock tydligen inte året då den knåpades ihop.

Nu har jag nog förvirrat alla (sorry)..inklusive mig själv..ringer Suzuki i morgon o frågar ist.

Tack för svaren :tummenupp

Nursey skrev:
2098961 Alltså borde jag förlora ganska fett på att ta hem den och sälja den hemma efter denna säsong..(skulle vilja köpa sporthoj till nästa säsong).

Hade jag vetat om dessa k mojänger och att den kunde reggas här (i Dublin) som ny efter 2 år i fabriken, så hade jag nog tänkt om lite.
Här köper man hojen oreggad om den inte varit ägd förut. Reg plåten får du då du har betalat..och året då du köper den står då på reg plåten dvs 05 D XXX (05 Dublin XXXX)..detta är dock tydligen inte året då den knåpades ihop.

Nu har jag nog förvirrat alla (sorry)..inklusive mig själv..ringer Suzuki i morgon o frågar ist.

Tack för svaren :tummenupp
Även här kommer du om du reggar den här få datumet för när den reggades i Sverige på nr plåten.
Men ring så får du allt rätt på en gång :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D