Hjälp

mmm

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
suck...
Tjena!

Jag är totalt ny på detta så jag tänkte utnyttja den breda kunskapskretsen som finns här.

Jag har kollat lite på SM och börjar bli riktigt sugen på att köpa. Problemet är ju dock att jag inte kan ett smack om det. :confused:

Så jag skulle bli hemskt glad om jag fick tips om det mesta som rör SM.

Förutsättningarna är: Jag bor i stan, skall inte köra bana, ej jättekunnig på att skruva själv :crash .

Vad bör jag tänka på när jag skall välja en SM? Vilka modeller är lämpliga för nybörjare? Jag har inte bestämt mej riktigt för hur mycket jag skall lägga men antagligen blir det väl mer än vad man tror när man väl står där :D, tacksam för vettiga prisförslag.

Intressant är ju också vad det kostar på ett ungefär att äga den, soppakostnad, vad det kostar att serva den, serviceintervall, pris för däck, hur snabbt man kör ner däcken (givet ovan nämda förutsättningar) mm.

Det är väl detta jag kommer på nu, är det något mer ni tycker jag bör veta/tänka på så bara säg, blir bara gladare ju mer hjälp jag får! :)

mmm skrev:
Har läst denna och även annan info, men vill veta så mycket som möjligt, mest om mycket det faktiskt kostar och vad man bör tänka på när man skall köpa en...lite olika erfarenheter hade varit kul att höra mm.

ps. tack för svaret! :) ds.

Om du nu vill slippa bygga motarden själv och skippa meckandet
låter det som en KTM LC4 640 är hojjen för dig, 500 mils serviceintervaller, kanske ett oljebyte där emellan. Relativt billig i inköp, ca 55 loppor för en 01a.
Drar runt 0,5 -0,6 l/milen, service kostar runt 1500 bagis, däckkostnad och livslängd beror på däckvalet, skiljer sig inte mkt mot andra hojar.

Motormässigt ligger LC4an nånstans emellan husabergarna och xr600 som exempel.. lagom med pulver, ganska låg vikt, knappt något meckande!

Äga hoj är inget för fattiglappar. Köper man en gammal hoj kan man räkna med en del reperationer. Köper man en nyare hoj så kan värdeminskningen vara rätt mycket men man slipper mycket av smågrejerna som går sönder. Köp en ny(are) hoj om du vill slippa småfixet som det gärna blir på gamla hojar, det är så tråkigt att fixa. DEssutom vet man inte hur långt den har gått eller hur den har skötts=farligt.

Skatt kostar ca 150 kr. Försäkring för mig 3500 hel/hel på min xr. Drivpaket 1500kr. Olja 150kr/l. Går åt 2 liter vid varje service. Oljefilter 70kr. Min xr drar ca 1 liter milen beroende på körstil. Plast är äckligt dyrt till honda. Köstnad för kläder, hjälm osv. tillkommer så räkna med minst 10000kr om du inte har några grejer.

Verkar som att din "kravspec" är ungefär likadana som min var då jag skulle köpa min motard. Jag har en LC4 supemoto 01:a och är nöjd med den. Lite mindre skruva än flera av de mer extrema maskinerna. Ändå kan man ha riktigt kul. :tummenupp

Motardo skrev:
Verkar som att din "kravspec" är ungefär likadana som min var då jag skulle köpa min motard. Jag har en LC4 supemoto 01:a och är nöjd med den. Lite mindre skruva än flera av de mer extrema maskinerna. Ändå kan man ha riktigt kul. :tummenupp

Gillar vinkeln på din bild, har du en större variant? =)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard