Hjälp! Vilken ska jag välja?

FZ6 har jag haft och den har helt upprätt körställning, noll i vrid (nedtrimmad R6-motor som måste varvas). En motor som vill köras fort i ett naket chassi var för mig! Bekväm men tråkig.

Jag har också provkört Street Triple och den var som FZ6 men bättre på allt, utom sadeln. Känslan var samma: för lite oumph. För lite GAAH när man vred på gasen :näsblod

De snygga speed triple är tyvärr för dyra för dig, annars tror jag det hade varit ett bra val...

Jag som gillar powaaah och mycket vrid hade tittat på något annat än en liten radfyra, därav kör jag en 1000cc v-twin :)

Kåporna saknar du om du gillar att köra fort.. Alltid.. Det går bra att ladda på med en nakenhoj en stund men sen blir i alla fall jag trött på det (typ 150km/h~ i 5-10 min).

Bandit är en stor, skottsäker hoj som jag provat en gång en kortare tur. Minns att jag gillade den och har själv funderat på en sån som andrahoj för att köra med fästmön.


Har du kollat på olika Ducati monster? Någon äldre monster har jag inte provat men vet att de är älskade av många :)
 
Last edited:
En Thunderace är både förvånande sportig och bekväm och går att försäkra billigt.
Du bör få den långt inom budget samt att den är ganska skottsäker.
 
Har kikat runt på några vtr men vad är en rimlig gräns på miltal? Hur länge håller dem? Var går gränsen för när man bör undvika att köpa? Undrar rent generellt oavsett hoj. Är 5000mil, 7000mil för mycket?

Gjorde även min hemläxa och läste på om just VTR. Mycket positiv läsning men tanken var liten och bränsleförbrukningen ovanligt hög. Va så länge sedan som jag åkte hoj men vad är en rimlig bränsleförbrukning?

Jag har tidigare haft cbr600, ninja600 och cbr954. Har för mig att den sistnämnda surplade i sig omkring litern per mil. Men jag var väldigt gasglad då också :tungan

Jag har inte lika bra koll längre som förr, tack för alla svar som jag hittills har fått! :banana
 
Last edited:
Jag har också provkört Street Triple och den var som FZ6 men bättre på allt, utom sadeln. Känslan var samma: för lite oumph. För lite GAAH när man vred på gasen :näsblod

"var som fz6"? Har haft en fz6, tycker där är ganska stor skillnad. När jag hade den hade jag inte kört annat än -80tals hojar så då tyckte jag den var suverän. När jag sen testat lite andra hojar och sen satte mig på en sån igen var den bland de tråkigaste jag kört... Till och med er6'an är roligare.
Är det mycket GAAH och oumph man är ute efter så är det nog en 1000cc sporthoj som gäller.
 
Har kikat runt på några vtr men vad är en rimlig gräns på miltal? Hur länge håller dem? Var går gränsen för när man bör undvika att köpa? Undrar rent generellt oavsett hoj. Är 5000mil, 7000mil för mycket?

Gjorde även min hemläxa och läste på om just VTR. Mycket positiv läsning men tanken var liten och bränsleförbrukningen ovanligt hög. Va så länge sedan som jag åkte hoj men vad är en rimlig bränsleförbrukning?

Jag har tidigare haft cbr600, ninja600 och cbr954. Har för mig att den sistnämnda surplade i sig omkring litern per mil. Men jag var väldigt gasglad då också :tungan

Jag har inte lika bra koll längre som förr, tack för alla svar som jag hittills har fått! :banana

Pressade jag min VTR kunde jag hamna över en liter, men vanligtvis 0,7 vid aktiv körning. Tror det var -01 som den fick större tank. Sett vtr'er med 13000mil på mätaren. Dock brukar kamkedjesträckaren strejka efter drygt 4000mil, så byter du dom vart 4000mil så är det en ganska bombsäker motor.
Väldigt trevlig hoj, och den som fungerat bäst att skjutsa på bland det hojar jag har haft.
 
Nu tar jag upp tråden om 600cc.

Vad tror ni om cbr 600f? Från 02. 2700mil
Har sökt igenom hela blocket men inte hittat något i min stil eller inom min budget.
Tålamodet är inte min bästa vän
 
Köp min SL1000 Falco!
Funkar utmärkt att skjutsa på, bra ös i motorn och försäkringen är löjligt billig, en grymt underskattad hoj.
Passar din budget med lite över också!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top