Hjälp vid renovering

Bubben-kx

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2014
Ort
Lilla Edet
Hoj
Kawasaki kx250F -06
Tjenare. Jag hoppas jag skriver i rätt forum nu annars får ni säga till :)

Jag har tänkt att renovera min Kawasaki 250F -06 nu under vintern, men är i stort sätt nybörjare på just detta. Jag Hobby kör bara i skogar samt grus/sandtag & enduro slingor och inte på bana. Så min fråga är vad ingår i en renovering på motorn? Och efter man väl har gjort det kan sätta dit en ny timräknare sen då?

Sorry för dom dumma frågorna men vill vara säker själv^^

Mvh sebastian
 
Det var nog ett bra tag sedan den var renoverad. Eller det kanske bara räcker med att byta kolv och kolla ventilerna?
 
Ska du verkligen renovera? Menar du inte serva?



gjort regelbundet service på den med olja + filter samt smörjat in filtret och tändstift en gång. Men jag har kört en hel del med den och polaren som hade den innan servade den också Så. Men kolven har inte bytts på år å dar, så känns ju kanske som att det är dags^^ men jag kanske har fel också, Därför jag ville fråga hur/vad ni hade gjort
 
För att det ska kallas renovering så är det i alla fall vevlager, vevstake, kolv, ventiler, ev. ventilstyrningar, kanske nåt drev i växellådan, nån/några skiftgafflar,säkert några/alla lager i lådan plus en komplett packningssats.

Så nej, renovering är inte värt det, om du frågar mig. Det är delar och jobb för mer än vad hojen är värd. Däremot kan man väl byta kolv och kamkedja om man känner för det, samtidigt kolla lagerspel på vevaxel och vevstake, är det ok, kör ba kör.

Ventiler behöver du inte bry dig om att byta så länge dom inte behöver schimsas stup i kvarten för att ha ett acceptabelt ventilspel.

Tilläggas bör, att en fyrtakts crosscykel som börjar bli till åren är väl inte helt pålitlig beträffande haverier. Vill man öka på oddsen till sin fördel, visst renovera, men det är bättre att satsa sina pengar på en nyare cykel med mindre timmar.
 
Behovet av renovering styrs ju lite av hur mycket du muttrar ur hojen, på beskrivningen kör lite på stigar o enduroslingor samt sandtag, så får jag känslan av att hojen har ett ganska lugnt liv. Sätt samma hoj i händerna på en 18 årig elitåkare på en crossbana så lever den kanske 2 heat...

Håller fullt med PW, kolla att vev o ram lager inte är tokglapp, om inte byt kamkedja o kolv o kör.:tummenupp
 
För att det ska kallas renovering så är det i alla fall vevlager, vevstake, kolv, ventiler, ev. ventilstyrningar, kanske nåt drev i växellådan, nån/några skiftgafflar,säkert några/alla lager i lådan plus en komplett packningssats.

Så nej, renovering är inte värt det, om du frågar mig. Det är delar och jobb för mer än vad hojen är värd. Däremot kan man väl byta kolv och kamkedja om man känner för det, samtidigt kolla lagerspel på vevaxel och vevstake, är det ok, kör ba kör.

Ventiler behöver du inte bry dig om att byta så länge dom inte behöver schimsas stup i kvarten för att ha ett acceptabelt ventilspel.

Tilläggas bör, att en fyrtakts crosscykel som börjar bli till åren är väl inte helt pålitlig beträffande haverier. Vill man öka på oddsen till sin fördel, visst renovera, men det är bättre att satsa sina pengar på en nyare cykel med
mindre timmar.


Tackar så jätte mycket för svaret, var ett bättre och billigare svar/kostnad än jag hade tänkt mig. Som jag sa tidigare så är jag ny på just det här med vad man skall göra.

Men jag hoppades att det bara var och kolla till devärse. Får bli att klyva den och ta sig en titt under vintern då i brist på annat.

Verkligen jätte tacksam för svaret! Nu vet jag mer och vet hur jag ska gå vida.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top