Hjälp vid köp av Scala Rider G4

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Ska i eftermiddag köpa ett G4-set och har sett att det finns ett som heter "snow" som kostar ett par hundringar mer. Jag har inte lyckats läsa mig till vad det ska vara för skillnader, kan nån upplysa mig? Vill ju ha det bästa :)

Tack Linus

Snow har ett annat 'firmware' som skall vara anpassat för skoterbuller kontra MC. Det går att lägga in MC-programvaran utan problem, så det är inte värt den dyrare kostnaden.

Hade den varit billigare så skulle du slå till direkt.

Ja, scooter kommer jag ju inte köra så ofta... går det att ändra i den "vanliga" G4:ans firmware oxå? Den är som sagt ca 500:- billigare...

Snow versionen har trådad mick som standard så finns både snow och mc versionen med bommick om du köper i butik så kan det vara värt 500kr mer om du ska ha det idag.

Lägg tilll lite och få G9. grymt mycket bättre.

Last edited:
Snow har ett annat 'firmware' som skall vara anpassat för skoterbuller kontra MC. Det går att lägga in MC-programvaran utan problem, så det är inte värt den dyrare kostnaden.

Hade den varit billigare så skulle du slå till direkt.

vad skiljer på programvaran? När man gör en uppdatering på G4 så kan man inte välja om man har snow eller bike version.

Jag förstår inte vad du skriver... är trådad mic att föredra framför bom och snow-modellen framför den vanliga? Eller tvärt om?

Jag förstår inte vad du skriver... är trådad mic att föredra framför bom och snow-modellen framför den vanliga? Eller tvärt om?

1. Köp från CDON eller nåt. Det är billigast.

2. Bom eller tråd beror på vilken typ av hjälm du har. Har du öppningsbar (eller öppen) hjälm vill du ha bom. Har du intregralhjäm vill du ha tråd.

Har du integralhjälm så kan trådad mick vara att föredra mot en bommick. Micken sitter alltid där den ska. trådmick finns även till G4. eller köp G9 som är mycket bättre radiomottagning på och ljudet är bättre. Finns visserligen uppgrade kit till G4 dvs högtalarna och lösa mickar där man kan välja bom eller trådad mick som är standard på G9. Finns på ebay.co.uk för knappt 600kr men priskillnaden är inte värt mot att köpa en G9 från början. G4 kommer utgå ur sortimentet och det är bara en tidsfråga innan dom slutar göra software uppdates till den.

Om du inte vill köpa G9 pga priset så är G4 riktigt bra den med.

1. Köp från CDON eller nåt. Det är billigast.

2. Bom eller tråd beror på vilken typ av hjälm du har. Har du öppningsbar (eller öppen) hjälm vill du ha bom. Har du intregralhjäm vill du ha tråd.

Köpte G4 powerset igår med trådad mick hos min lokala handlare för 3850:-, sjukt bra pris! Är helnöjd med G4:an , speciellt efter att ha uppgraderat till senaste programvaran. :tummenupp

vad skiljer på programvaran? När man gör en uppdatering på G4 så kan man inte välja om man har snow eller bike version.

Nej, precis. Däremot gnäller den att det är fel programvara om du försöker få in en "snow" i "vanlig" (vet iof inte om de åtgärdat det, och kör samma på alla enheter nu). Dock så finns det en lösning även där såklart, och man kan läsa mer om det på advrider: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=709111

*edit*
Ser att "motorcycle mode" finns i programvaran för snow så allt är frid och fröjd. Det är bara till att handla den som är billigast: http://www.cardosystems.com/download/release-notes/g4sn

Last edited:
Tack för all infon.

Det blev ett standard G4 powerset med trådmick från min local dealer för 3695:-

//L

Tack för all infon.

Det blev ett standard G4 powerset med trådmick från min local dealer för 3695:-

//L

Grattis till ett förjävla bra köp! Ett tips dock - köp ett par Koss porta pro (ca 299:-) och slit lös högtalarelementen. Löd på dessa på befintliga kablaget och kasta bort skitlurarna som följer med. Jag lyssnar ofta på musik när jag är ute och kör och ljudet blev 10 000 gånger bättre med Koss-högtalarna. Modifikationen är busenkel och tar max 10 minuter. Du kommer INTE att ångra dig, lovar. :tummenupp

G4 kommer utgå ur sortimentet och det är bara en tidsfråga innan dom slutar göra software uppdates till den.

Tveksamt. Hårvaruskillnaden mellan G4 och G9 är marginell och arbetsinsatsen att porta mjukvaran till både G4 och G9 är minimal. Detta samantaget med att Cardo lovat att kontinuerligt släppa updates till G4:an (senaste kom i mars) göra att jag verkligen hoppas att du har fel. :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien