Hjälp vid förgasarsynk

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Testar Dr.Bike´s knep, att lyssna genom en slang..

Det man ska lyssna efter är väl varvet för varje cylinder, och sen justera så det blir lika?

Det var hur som helst ganska ojämt på cylindrarna så jag justerade så det blev någorlunda ok, men nu är gassvaret sämre? Dock ej provkört

Ettan och 2an kan jag konstatera suger nästan lika hårt, men 3an och 4an känns halvdöda på något sätt, dessutom gnisslar 4an lite :gnissla
Hjälp :)

Last edited:
Ställ alltid in rekomenderat ventilspel först, sen synka. Otäta eller för stort ventilspel gör att synkningen blir .....värdelös egentligen.

tassen skrev:
Ställ alltid in rekomenderat ventilspel först, sen synka. Otäta eller för stort ventilspel gör att synkningen blir .....värdelös egentligen.

Suck, misstänker nämnligen att ventilspelet är lite åt fanders, hade dock ingen aning om att det ska göras innan synkning

Tack!

Hopp då plockar jag fram biran och ger mig på ventilerna då :hihi

Last edited:
Ni som meckat cbr600f tidigare.. måste man plocka bort kylaren för att få kunna lyfta ur ventilkåpan?

Updatering.. 3 insugsventiler hade 0,01 mm för litet spel, inom tolleransen
2 avgasventiler 0,01 mm för litet spel, inom tolleransen

Kan för litet spel ge tickningar? :va
Spelet brukar väl öka med milen, hur och varför minskar det då? Felställt av en tidigare ägare?

Last edited:
För litet spel ger inga tickningar. Dock riskerar du skador på ventilerna om spelet är för litet eller i värsta fall inget spel alls. Anledningen till att ventilspelet kan minska är att ventilen "slår in sig" i ventilsätet.

Hell_Man skrev:
För litet spel ger inga tickningar. Dock riskerar du skador på ventilerna om spelet är för litet eller i värsta fall inget spel alls. Anledningen till att ventilspelet kan minska är att ventilen "slår in sig" i ventilsätet.

Som jag trodde då.. då kan man fråga sig varför ventilerna tickar ibland :va
Tack

Ventilspelet ställt, tillbaka till synkningen

Ställt så alla fuggar suger lika mycket, ändå är gassvaret kasst, man måste dra sakta i gasen från tomgång.

Skaffa klockor eller kan man behöva pilla på luftskruvarna?

Last edited:
Jag fortsatte skruva tills det blev perfekt enligt mitt öra :tummenupp men nu
skjuter den inte ens i fyrans cylinder, gnista finns det dock. 3ans krök är ljummen efter 10 seks tomgång och 1an/2ans varma. Startar bara med choke, även varm motor, och tomgången hoppar lite som den vill. Händer inget när jag vrider tomgångsskruven. Hur kan en synkning gå så här fel?? :va

Heeelp! Den går piss

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...