Hjälp! Valtermoto tar i kåpan!

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Va nu? :va
Håller som bäst på att sätta ihop hojen(gsx-r1000 k4) till träningen på A-torp nu till helgen. Upptäcker när jag slänger på mina ful-lackade kåpor att det blir väldigt trångt (tar i) mellan kåpan o broms/kopplingshandtag när jag ställer in dem för mej:näsblod .
Jag gillar att ha dem ganska långt ner då jag är lång(typ).

Det går nog inte att kapa i kåpan heller för där sitter ju åxå "luftkanalerna" till luftrenaren. :gnissla
Försökte kolla på en dålig bild o jämföra hur högt/lågt mina Waltermoto clipon sitter jmfrt m original. Tror mina sitter lägre. Vad gör jag? kan ju inte ha dem så nu i helgen. Måste fixa. Nån som har ett par original clipon att sälja och som ska till A-torp? Eller som vill byta med ett par Waltermoto?

Help!!!!!
 
jag har orginal från en 05a liggandes, kanske passar... förhoppingsvis ska ja till anderstorp i helgen... Allt hänger på om ja får delar till hojen i tid.

Måste du justera ned handtagen så mycket då? Jag är 2m lång o har dom nästan rakt fram...
 
jag har orginal från en 05a liggandes, kanske passar... förhoppingsvis ska ja till anderstorp i helgen... Allt hänger på om ja får delar till hojen i tid.

Måste du justera ned handtagen så mycket då? Jag är 2m lång o har dom nästan rakt fram...

Nu vet ju inte jag hur du "känner" när du kör, men om man låter greppen peka i en rak linje med armen, så är det iaf ergonomiskt mycket lättare att flytta upp fingrarna på broms/kopplingshandtag och/eller ha dem kvar där under körning (två fingrar på bromsen t.ex)

Allt man kan göra för att minska tiden från att valnöten (hjärnan) upptäcker saker, till att verkställighet går ut i reglagen är ju av godo.
Kan du spara en tiondels sekund via god ergonomi, så kan du direkt översätta detta i metrar på banan.

Metrar du har tillgodo i din favör.

Likaså med bromspedal och växelpinne.
Man ser (alltför) många som har dem horisontellt och må¨ste lyfta fotbladet varje gång de ska manövrera dessa.
En kan tyckas liten subtil rörelse, men som dock tar tid.
Även här tid som uppe i fart kan omsättas till metrar...

M.v.h
 
Nu vet ju inte jag hur du "känner" när du kör, men om man låter greppen peka i en rak linje med armen, så är det iaf ergonomiskt mycket lättare att flytta upp fingrarna på broms/kopplingshandtag och/eller ha dem kvar där under körning (två fingrar på bromsen t.ex)

Allt man kan göra för att minska tiden från att valnöten (hjärnan) upptäcker saker, till att verkställighet går ut i reglagen är ju av godo.
Kan du spara en tiondels sekund via god ergonomi, så kan du direkt översätta detta i metrar på banan.

Metrar du har tillgodo i din favör.

Likaså med bromspedal och växelpinne.
Man ser (alltför) många som har dem horisontellt och må¨ste lyfta fotbladet varje gång de ska manövrera dessa.
En kan tyckas liten subtil rörelse, men som dock tar tid.
Även här tid som uppe i fart kan omsättas till metrar...

M.v.h

Ja men grundpositionen vid bankörning är ju helt ihopkrupen och då har iaf jag mina underarmar horisontellt... Visserligen sitter jag upp vid inbromsning men jag flyttar fingrarna till bromshandtaget innan ja sätter mig upp för att bromsa..
 
Ja men grundpositionen vid bankörning är ju helt ihopkrupen och då har iaf jag mina underarmar horisontellt... Visserligen sitter jag upp vid inbromsning men jag flyttar fingrarna till bromshandtaget innan ja sätter mig upp för att bromsa..

Jag kan inte ha dem på nåt annat sätt än efter fingrarnas linje som nämndes ovan. Vet många som har dem mycket högre men jag fixar inte det.
Jag fick tag på ett par original så det fixar sej nu. tack ändå:)
 
Nu vet ju inte jag hur du "känner" när du kör, men om man låter greppen peka i en rak linje med armen, så är det iaf ergonomiskt mycket lättare att flytta upp fingrarna på broms/kopplingshandtag och/eller ha dem kvar där under körning (två fingrar på bromsen t.ex)

Allt man kan göra för att minska tiden från att valnöten (hjärnan) upptäcker saker, till att verkställighet går ut i reglagen är ju av godo.
Kan du spara en tiondels sekund via god ergonomi, så kan du direkt översätta detta i metrar på banan.

Det där kan inte riktigt stämma mer än i din teori om att köra fort.

Syftet med mer uppvinklade broms/kopplingshandtag är att du hukar dig mer och får vinkel på armen. För annars med pinne-i-röven stil och med raka 90 grader räta armar så får du mycket mer hävkraft att häva genom att greppa hårdare om styret, i slutändan mer armpump.

Så mer L-stil på armarna och hukat ger dig bättre och starkare muskelgrupper att arbeta med under inbromsning, så väl som i acceleration.

!
 
Det där kan inte riktigt stämma mer än i din teori om att köra fort.

Syftet med mer uppvinklade broms/kopplingshandtag är att du hukar dig mer och får vinkel på armen. För annars med pinne-i-röven stil och med raka 90 grader räta armar så får du mycket mer hävkraft att häva genom att greppa hårdare om styret, i slutändan mer armpump.

Så mer L-stil på armarna och hukat ger dig bättre och starkare muskelgrupper att arbeta med under inbromsning, så väl som i acceleration.

!

Eh?
Ja som just Ozto sa... Och:
Fattade aldrig det där med hur en rät arm kan vara 90 grader :?
Alltnog: Jodå, man hukar sig ner, och underarmen ligger horisontellt (för det mesta) Men, detta betyder ju inte på något sätt att reglagen ska peka horisontellt. För du måste väl ha hande lite krökt runt styret oavsett du bromsar eller vad du för?
Jag har svårt at se hur handen kan vara absolut rak och ligga helt platt på styret under det att man manövrerar reglagen.
Och huruvida du får ut mer kraft, eller inte och vilka muskelgrupper som används är knappast förkniooat med greppens vinkel. Snarare hela styrets vinkel i förhållande till gaffeln (i klartext: hur mycket styret pekar neråt)
JarnoSaarinen var ju den förste att köra detta stuket med nära nog lodräta handtagshalvor - just för att använda starkare muskelgruppet vid styrning.

Vid bromsning rakt fram sätter sig ju de flesta upp, och har just raka armar Swedie. Gör inte du? Dels sparar du ju enorm kraft som du slipper hålla emot hela kroppstyngden, dels får du ju en viss form av luftbroms av hela överkroppen då. Eller bommade jag hur du menade?
Pratade du om broms, eller kurvtagning?
Eller menade du att man alltid låg slickad mot tanken oavsett vad man hade för sig?
Nu är jag inte så dukig som du, men återger här vad andra duktiga förare lärt mig, oxh som jag försöker tillämpa så gott jag kan.
 
Mitt tips är att ha broms- och kopplingsgrepp som du vill ha dom, och begränsa styrutslaget tills det går fritt från kåpan. Det finns andra fördelar också, stora styrutslag=stora wobbel, små styrutslag=små wobbel. Att det blir trixigt att manövrera skit'n i depån får du svälja.
 
Eh?
Ja som just Ozto sa... Och:
Fattade aldrig det där med hur en rät arm kan vara 90 grader :?
Alltnog: Jodå, man hukar sig ner, och underarmen ligger horisontellt (för det mesta) Men, detta betyder ju inte på något sätt att reglagen ska peka horisontellt. För du måste väl ha hande lite krökt runt styret oavsett du bromsar eller vad du för?
Jag har svårt at se hur handen kan vara absolut rak och ligga helt platt på styret under det att man manövrerar reglagen.
Och huruvida du får ut mer kraft, eller inte och vilka muskelgrupper som används är knappast förkniooat med greppens vinkel. Snarare hela styrets vinkel i förhållande till gaffeln (i klartext: hur mycket styret pekar neråt)
JarnoSaarinen var ju den förste att köra detta stuket med nära nog lodräta handtagshalvor - just för att använda starkare muskelgruppet vid styrning.

Vid bromsning rakt fram sätter sig ju de flesta upp, och har just raka armar Swedie. Gör inte du? Dels sparar du ju enorm kraft som du slipper hålla emot hela kroppstyngden, dels får du ju en viss form av luftbroms av hela överkroppen då. Eller bommade jag hur du menade?
Pratade du om broms, eller kurvtagning?
Eller menade du att man alltid låg slickad mot tanken oavsett vad man hade för sig?
Nu är jag inte så dukig som du, men återger här vad andra duktiga förare lärt mig, oxh som jag försöker tillämpa så gott jag kan.
Skrev helt fel siffror gällande "grader"... så ignorera den biten. Jag menar raka armar och pinne i röven sittställning är inte optimalt. Men det passar och går bra ihop med nedvinklade grepp.

Whatever floats your boat :) Vi har alla våra sätt att köra, men jag håller inte med om att vinkla ner greppen alltid är det bästa.. dock kanske jag tror ni menar skarpt lutande grepp, det är det jag menar och har sett som inte alls är bra. Det ska vara lite lagom lut framåt. Självklart inte heller helt horisontella grepp, det kommer inte funka speciellt bra det heller.
 
Skrev helt fel siffror gällande "grader"... så ignorera den biten. Jag menar raka armar och pinne i röven sittställning är inte optimalt. Men det passar och går bra ihop med nedvinklade grepp.

Whatever floats your boat :) Vi har alla våra sätt att köra, men jag håller inte med om att vinkla ner greppen alltid är det bästa.. dock kanske jag tror ni menar skarpt lutande grepp, det är det jag menar och har sett som inte alls är bra. Det ska vara lite lagom lut framåt. Självklart inte heller helt horisontella grepp, det kommer inte funka speciellt bra det heller.

:D

Då talar vi samma språk!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top