Hjälp vad ska man välja....

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Ja en del av alla här vet säkert att jag vart påkörd för en tid sedan och nu är de ju dax att kolla på ny hoj då den vart inlöst.
Det är ju så här att de måste inte vara en -08:a för min del utan jag kan överleva på en äldre också ;)

Jag har några jag är lite nyfikna på och det är

Suzuki: Gsr600, sv 650

Honda: Hornet 600

Kawasaki: Er-6, z 750

Ducati: Monster.

Yamaha: Mt01 eller 03, sen en till jag inte vet namnet på.

Är de nån som har erfarenhet av dessa så snälla kan ni skriva lite om dom och berätta vad ni tycker.

:) Tack för hjälpen

(och ni som känner för ot håll de i nån annan tråd snälla)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ja det var ju en del spridda skurar...har inte ägt en enda av modellerna men kört samtliga så du får ta mina utlåtanden och gruppindelningen för vad de är (precis som rätt mkt här på SH...:rolleyes: )

1) GSR 600, Hornet 600, ER6, MT-03
Mest bang for the buck är utan tvekan ER6, en riktig fullträff av Kawa (vilket ju också försäljningssiffrorna skvallrar om), riktigt kul hoj. Hornet rankar jag nästa lika högt men motorn kräver mkt mer varv för att kännas riktigt pigg. Känns också mer gedigen och påkostad än ER6. GSR 600 tillför ingenting till klassen, ser ut som en ren ripoff av Yamahas FZ6 (också en trevlig hoj, en sån 04 har jag faktiskt ägt) och har heller inte sålt särskilt bra i Sverige. MT-03 har snygga linjer och är rätt kul inne i stan men de andra är mer hoj för pengarna.

2) Monster och SV650
Ligger i samma fack mest för att de är v-twinnar. Monster finns ju med ett gäng motorer. De mindre är lite klena (då menar jag 600, 620ie och 750, har inte kört 695 eller nya 696), motorn matchar inte riktigt resten av hojen. 900 tycker jag är den bästa mixen för rimliga pengar (även om Ducati aldrig blir riktigt billiga). SV650 är en väldigt underskattad hoj, saknar Monsterns kaxiga attityd och charm men den går att ha riktigt kul på.

3) Z750 Samma stil som grupp 1 men mkt mer motor tycker jag, känns ett nummer större men utan att vara mindre smidig.

4) MT-01 får en egen kategori eftersom den är svår att placera. Jag gillade verkligen stuket när jag såg den första gången men som körupplevelse var den en klar besvikelse: tung, undermotoriserad och med knepig körställning. Å andra sidan finns det ett stort utbud av beggade till bra priser eftersom handlarna verkar ha svårt att bli av med dom.

Mina tio cent...lycka till :tummenupp
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Ja det var ju en del spridda skurar...har inte ägt en enda av modellerna men kört samtliga så du får ta mina utlåtanden och gruppindelningen för vad de är (precis som rätt mkt här på SH...:rolleyes: )

1) GSR 600, Hornet 600, ER6, MT-03
Mest bang for the buck är utan tvekan ER6, en riktig fullträff av Kawa (vilket ju också försäljningssiffrorna skvallrar om), riktigt kul hoj. Hornet rankar jag nästa lika högt men motorn kräver mkt mer varv för att kännas riktigt pigg. Känns också mer gedigen och påkostad än ER6. GSR 600 tillför ingenting till klassen, ser ut som en ren ripoff av Yamahas FZ6 (också en trevlig hoj, en sån 04 har jag faktiskt ägt) och har heller inte sålt särskilt bra i Sverige. MT-03 har snygga linjer och är rätt kul inne i stan men de andra är mer hoj för pengarna.

2) Monster och SV650
Ligger i samma fack mest för att de är v-twinnar. Monster finns ju med ett gäng motorer. De mindre är lite klena (då menar jag 600, 620ie och 750, har inte kört 695 eller nya 696), motorn matchar inte riktigt resten av hojen. 900 tycker jag är den bästa mixen för rimliga pengar (även om Ducati aldrig blir riktigt billiga). SV650 är en väldigt underskattad hoj, saknar Monsterns kaxiga attityd och charm men den går att ha riktigt kul på.

3) Z750 Samma stil som grupp 1 men mkt mer motor tycker jag, känns ett nummer större men utan att vara mindre smidig.

4) MT-01 får en egen kategori eftersom den är svår att placera. Jag gillade verkligen stuket när jag såg den första gången men som körupplevelse var den en klar besvikelse: tung, undermotoriserad och med knepig körställning. Å andra sidan finns det ett stort utbud av beggade till bra priser eftersom handlarna verkar ha svårt att bli av med dom.

Mina tio cent...lycka till :tummenupp

:tummenupp tack de gav en hel del.
Men jag är sugen på fler åsikter :)
Så ladda på folk :lol
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Nu ska jag inte var dum å röra till det för dig,:D men varför inte en Aprilia 750Shiver eller en Yamma FZ-1


Aprilia_Shiver_750_6.jpg

FZ1N.jpg
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
GSR600 är förvisso en tydlig ripoff på FZ6'an, men bland dom här hojjarna är det GSR'en jag skulle tittat på främst. Jag är inte av åsikten att en hoj måste tillföra något för att vara varken snygg eller rolig att köra.

FZ6n S2 är det uppenbara alternativet (dom utan S2 har tydligen "bara" 70hk, medan GSR'en och S2 har typ 97). Den är lite kantigare än GSR'en, men bortsett från det är det i princip samma hoj.

Z750 övningskörde jag på, den var lite för snäll på något vis. Kanske titta på Z1000 istället?

MT-03 var jag väldigt sugen på - billig som tusan att försäkra, men efter att ha provsuttit så har jag inte ägnat den mycket övervägande. Det var inte hojen för mig iallafall.

ER6'an är en klart härlig hoj, både snygg (på ett väldigt konstigt sätt) och snäll att köra..

Ut och provkör! :yoparty
 

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tranås
Hoj
Vässad Fazer 1000
:D för att jag inte kom ihåg namnet på Fz1 :)
Och aprilian visste jag inte ens om :)

En kolsvart FZ1-n är ju apgrym! Ska köpa en sån nästa gång jag byter. Jag har bara inte tröttnat på min lillfazer än. För övrigt tycker jag att Aprilian går fetbort, kolla bara regplåten på den här:

2770853036.jpg
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
För övrigt tycker jag att Aprilian går fetbort, kolla bara regplåten på den här:

http://195.149.144.149/images/27/2770853036.jpg[IMG][/QUOTE]

Jag hoppas du skämtar här, om inte: Jösses vilket icke-argument. Det där är en temporär handlarplåt, när du köper den får du en helt vanlig plåt att sätta på. Italienarna brukar dessutom kunna få till en snygg skylthållare redan från fabrik.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
En kolsvart FZ1-n är ju apgrym! Ska köpa en sån nästa gång jag byter. Jag har bara inte tröttnat på min lillfazer än. För övrigt tycker jag att Aprilian går fetbort, kolla bara regplåten på den här:

2770853036.jpg

Usch ja, stackars hoj som har en saluvagnsskylt.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Något som hittills inte nämnts är hur lång du är. Monster är ju t.ex. en erkänt bra hoj om man är kortväxt. SV vet jag en kort tjej som har, och hon har lite problem att nå ner trots att hojen är sänkt.

Ställer frågan för att jag själv funderat en hel del kring sitthöjd, även om mitt problem snarare är det motsatta...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte funderat på sporthoj då? Tror det är roligare faktiskt.
Bara en idé. :)
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Något som hittills inte nämnts är hur lång du är. Monster är ju t.ex. en erkänt bra hoj om man är kortväxt. SV vet jag en kort tjej som har, och hon har lite problem att nå ner trots att hojen är sänkt.

Ställer frågan för att jag själv funderat en hel del kring sitthöjd, även om mitt problem snarare är det motsatta...

Jo jag är bara 165 över marken så jag kan inte ha vad som eftersom jag hade lite svårt att nå ner på min Hornet :) Så de betyder en hel del att man får i tårna ordentligt iallafall.

Inte funderat på sporthoj då? Tror det är roligare faktiskt.
Bara en idé. :)

Visst tror jag dej, men jag har problem med handlederna som gör att jag får ont väldigt fort och domnar bort i hela handen...:näsblod kan ju vara bra att känna om man gasar, kopplar osv :lol


Men jag kommer nog prova en cbr600f ;) om jag tar mej till uppsala :)

En kolsvart FZ1-n är ju apgrym! Ska köpa en sån nästa gång jag byter. Jag har bara inte tröttnat på min lillfazer än. För övrigt tycker jag att Aprilian går fetbort, kolla bara regplåten på den här:

2770853036.jpg

:va nu vet ju jag att den gröna skylten är en du får låna under provturen från mc handlaren :)


Men jag visste inte att Aprilia gjorde nakna hojar...:) kul att få tipps om andra märken man inte ens hade tänkt på :)
Samma med Bmw.

Mer tipps tack :)
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Visst tror jag dej, men jag har problem med handlederna som gör att jag får ont väldigt fort och domnar bort i hela handen...:näsblod kan ju vara bra att känna om man gasar, kopplar osv :lol

Defintivt karpaltunnelsyndrom. :fakta

Har diskuterats här förut.. INte ovanligt att fingrar domnar o.s.v.
http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-136520.html
http://www.aftonbladet.se/incoming/article394738.ab
http://www.google.se/search?hl=sv&c...altunnelsyndrom+fingrar+somnar&btnG=Sök&meta=
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Visst tror jag dej, men jag har problem med handlederna som gör att jag får ont väldigt fort och domnar bort i hela handen...:näsblod kan ju vara bra att känna om man gasar, kopplar osv

Äh, man ska inte köra längre än timmen åt gången ändå. Händerna vaknar så småningom. :yoparty
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Ett ytterligare fenomen med domning är att VISSA twinnar är bättre än VISSA fyror på just den punkten. Twinnar vibrerar satan, men det är lågfrekventa vibrationer som i värsta fall är irriterande. Vissa fyror brukar kunna ha högfrekventa vibrationer som tröttar i längden så att man inte känner fingrarna till slut. Känns som när man kört tryckluftsverktyg länge.

Ja, jag vet, det är en fråga om hur känslig man är.
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Gsr600

Hornet 600

Kawasaki z 750

Ducati Monster


Vad beträffar yammerna så vet jag inte men de andra du nämner är du troligen en smula kort i rocken för...:)

För egen del befinner jag mig i andra änden av skalan(läs: 193cm lång)

Annars hade jag rekommenderat sv650:n stark...som sagts tidigare, en väldigt underskattad hoj. Min första maskin var en sv....och det lutar åt en sådan igen.

Kanske kan följade länk hjälpa dig....

http://www.mckompaniet.se/ klicka på "hög hoj" på vänstersidan

:tummenupp

Lycka till!!!:)

Nu ska jag inte var dum å röra till det för dig,:D men varför inte en Aprilia 750Shiver ....

Inled oss icke i frestelse.......:hihi
 
Last edited:

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Buell_lightning_XB12S_2006_11_1024x768.jpg


Du som är lite kort... det finns en Buell som heter XB12scg. Den är sänkt en aning...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top