Hjälp! Vad f*n ska jag göra!?

Benet X3M

beroende
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
ZX9R:or,en grön och en flockad.
Hallå! Nu blir jag riktigt sjuk!
Sålde en gammal, hva 250 till en snubbe för några dagar sen, och nu så ringer människan och säger att hojen är sönder, och att han vill häva köpet. Var snäll nog att nämna konsumentköpslagen för mig :(

Vad kan hända nu? Killen har plockat ner motorn, och säger att det fanns ett dolt fel, gängan som håller svänghjulet var svetsad, det lustiga är att det har hållt för mig så länge jag har haft cykeln.. Men han säger att den gick av och sabbade svänghjulet.. Kan han häva köpet? Cykeln funkade kalas när han provkörde den... de testkörde den 3 gånger innan de bestämde sig..

Jag tror att de har sabbat den genom dumhet, typ gått på svänghjuls bulten med muttermaskin, det är en vänster gängad historia.

Jag har ju ingen lust att få tillbaks en nerplockad och framförallt en trasig maskin, när jag lämnade en fullt fungerande..

vet någon vad jag kan göra??? Vore e3mt tacksam för svar! :(
Mvh Benet X3M-Chaos

Skrev ni inget köpekontrakt, som det som finns att ladda hem på www.hojtorget.nu, skrev ni kontrakt så kan du vara lugn.

Han kan ju dra igång en juridisk process, men vad jag vet så brukar det aldrig hålla. Jag tror du kan vara lugn.

Konsumentköpslagen gäller väl inte mellan privatpersoner.. Då är det "i befintligt skick" som brukar gälla.

Om du inte visste om felet så kan han väl inte häva köpet. Han måste bevisa att du visste att det var fel på den när du sålde den.
Du kan ju säga att han haft sönder den själv. Att du aldrig öppnat motorn m.m.

det låter jävligt skumt att han skall kunna häva köpet! men leta på nätet ,det e gött att ha lite kött på benen nästa gång han hörav sig lycka till!
Benet X3M skrev:
Sålde en gammal, hva 250 till en snubbe för några dagar sen, och nu så ringer människan och säger att hojen är sönder, och att han vill häva köpet. Var snäll nog att nämna konsumentköpslagen för mig :(

Vad kan hända nu? Killen har plockat ner motorn, och säger att det fanns ett dolt fel, gängan som håller svänghjulet var svetsad, det lustiga är att det har hållt för mig så länge jag har haft cykeln.. Men han säger att den gick av och sabbade svänghjulet.. Kan han häva köpet? Cykeln funkade kalas när han provkörde den... de testkörde den 3 gånger innan de bestämde sig..

Jag tror att de har sabbat den genom dumhet, typ gått på svänghjuls bulten med muttermaskin, det är en vänster gängad historia.

Jag har ju ingen lust att få tillbaks en nerplockad och framförallt en trasig maskin, när jag lämnade en fullt fungerande..

Mvh Benet X3M-Chaos

Befintligt skick

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Vad skrev ni på kvittot ?

LOVADE du att motorn är i fint skick ? Man skall aldrig lova/försäkra någon om att en motor är i fint skick. Du har ju kört med bulten i detta skick i X antal timmar och det har hållt för dig, nja jag tror inte att du har så mycket att oroa dig över.

KawaChris skrev:
Konsumentköpslagen gäller väl inte mellan privatpersoner.. Då är det "i befintligt skick" som brukar gälla.

skrivs inget annat i köpekontraktet så är det befintligt skick som gäller, han kan inte häva köpet, om så hojen hade helrasat efter 200M... den funkade när han köppte den, det räcker för dig.

OBS. jag är ingen Expert, detta är endast vad jag har fått för mig..

Mell skrev:
Om du inte visste om felet så kan han väl inte häva köpet. Han måste bevisa att du visste att det var fel på den när du sålde den.
Du kan ju säga att han haft sönder den själv. Att du aldrig öppnat motorn m.m.

:fakta Det är köplagen som gäller (konsumentköplagen gäller bara när konsument köper från näringsidkare) och då har köparen en omfattande undersökningsplikt. Om han inte kan göra det sannolikt att du har, eller borde ha upptäckt, några fel när du ägt cykeln, och meddelat honom dem vid försäljningen så lär du få rätten på din sida.

/F.

Benet X3M skrev:

Mvh Benet X3M-Chaos

Jag antar att du sålde den som privatperson och inte som näringsidkare, då gäller inte Konsumentköplagen utan Köplagen, som är betydligt snällare eftersom man utgår ifrån att parterna är jämbördiga och inget behov av att skydda den svagare parten finns, som vid konsumentköp.
Han kan häva köpet om det är ett fel på varan, som fel räknas inte sådant som borde upptäckts vid en undersäkning av hojen.
Om du såld den "i befintligt skick" är den ändå att anses som felaktig om 1) den inte stämmer med uppgifter som du lämnat före köpet, om 2) du struntat i att upplysa om väsentliga omständigheter som du kände till, som han kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtelsen att informera kan antas ha inverkat på köpet eller 3) den är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris eller så med fog kunnat förutsätta.
Har du inte sålt den i befintligt skick ska den helt enkelt vara ägnad för det ändamål som hojar i allmänhet används till, vilket kan innebära att den anses felaktig.
Som sagt räknas inte som fel sånt han borde märkt när han undersökte den, och eftersom han provkörde den har jag svårt att tänka mig att han kan åberopa ett fel som borde ha visat sig där. Han tar ju själv en viss risk när han köper en begagnad hoj, det man ska göra som säljare är att se till att han undersöker ordentligt (som fel räknas inte heller sånt som borde upptäckts vid en undersökning som uppmanats av säljaren, även om den inte görs) och se till att det står "i befintligt skick" på kvittot, då är fel-reglerna lite snällare.

Hoppas du fick lite hjälp, hälsa honom iaf att konsumentköplagen gäller bara när konsumenter köper från näringsidkare, här är det köplagen som gäller (vilken är dispositiv dvs, står det något annat i avtalet är det det som gäller). Sen säger att han inte kan åberopa som fel sånt som han borde upptäckt vid undersökningen, och eftersom han provkörde den 3 ggr borde han ju ha märkt det. Vill han fortfarande kivas sen är det bara å stå på sig! :tummenupp

Som man kan läsa i Wiseguys inlägg så spelar det ingen roll om man har skrivit ett avtal/kontrakt/kvitto och om det där skulle stå "befintlig skick". Så var det förr men så är det inte längre.

Benet X3M: Kände du till felet?
Om du själv köpt hojen begagnad och inte varit inne och kollat i motorn kunde du ju inte veta att något var lagat och det kan knappast vara säljarens skyldighet att plocka ner hojen i molekyler före försäljningen.

Om du däremot köpt hojen ny kan det bli svårt att svära sig fri från att du kände till lagningen.

Benet X3M skrev:
Sålde en hva 250 till en snubbe för några dagar sen och nu så ringer människan och säger att hojen är sönder.
Cykeln funkade kalas när han provkörde den. De testkörde den 3 gånger innan de bestämde sig.
Om den funkade bra varje gång dom provkörde och hade samma skick vid sista provkörning som vid köptillfället när affären avslutades och han sen på eget bevåg skruvade isär den och hade sönder (en skruv?) så måste väl de stå för honom?
Va han gör och inte gör med sina grejer har väl inte du något med att göra. Eller? :confused:

Benet X3M skrev:
Killen har plockat ner motorn och säger att gängan som håller svänghjulet var svetsad det lustiga är att det har hållt för mig så länge jag har haft cykeln.
Men han säger att den gick av och sabbade svänghjulet.
Jag tror att de har sabbat den genom dumhet. Typ gått på svänghjulsbulten med muttermaskin. Det är en vänster gängad historia.
Vill bara kolla:
Är de gängkroppen på skruven och skruvskallen som var ihopsvetsade?
Eller hajjar jag fel?

Eftersom både du och din köpare är privatpersoner är inte Konsumentköplagen tillämplig. Du ska titta på Köplagen (1990:931).

Den springande punkten i detta verkar vara om du sålt varan i "befintligt skick" eller liknande förbehåll.
1.Överensstämmer varan med uppgifter om egenskaper och användningsområde
2. Har du givit all information om varans användningsområde och egenskaper
3. varan är i sådant skick man kunde förvänta sig beroende på ålder användning och pris.
Om allt detta stämmer så är varan såld på tillbörligt sätt.
Det är nog punkten 3 som blir den springande punkten.

Nåväl, om det skulle visa sig att varan är behäftad med fel som till sin art uppkommit under ditt ägarskap och som sedanvisat sig när köparen övertagit varan så uppkommer möjligheterna att:
1: avhjälpa felet
2: Omleverera (inte något för dig)
3: göra ett prisavdrag
4: häva köpet
I denna ordning.
Kan du fixa felet med lätthet så är saken baggis.

Läs iallafall lagen i sin helhet.

gladh

edit: helvete vad alla är snabba på SH

Last edited:
KawaChris skrev:

Precis. Mellan privatpersoner och företag gäller Köplagen, och av den framgår det inte mycket. Har för mig att det dock framgår att det är köparen som har ansvaret att kontrollera att varan överrensstämmer med det man kommer överrens om.

Tilläggas bör att det är köparen som ska bevisa att det är fel på varan, vilket kan bli lite svårt för honom, tror knappast han kör vidare på det om du står på dig. Han provkörde som sagt den och då funkade den bra, beviskravet för honom är att han ska visa att felet förelåg redan innan köpet. Ganska hårt, särskilt när det är mellan privatpersoner, man tar ju som sagt en risk själv när man köper en begagnad hoj, var och en får stå sitt kast.

Som jag skrev tidigare gäller inga friskrivningar om "befintligt skick"![/QUOTE]

Jo, de gäller, men varan kan ändå anses felaktig fast inte lika lätt som annars. Huvudregeln är som jag nämnde innan att hojen ska vara ägnat för det ändamål som varor av samma slag i allmänhet är, denna formulering ger stort utrymme för felaktigheter, men om den sålts i befintligt skick är den bara felaktig om något av de tre punkterna jag nämnde tidigare gäller, vilket är betydligt snällare för säljaren än om han inte sålt den i befintligt skick.

sandstream71 skrev:
Som man kan läsa i Wiseguys inlägg så spelar det ingen roll om man har skrivit ett avtal/kontrakt/kvitto och om det där skulle stå "befintlig skick". Så var det förr men så är det inte längre.

Benet X3M: Kände du till felet?
Om du själv köpt hojen begagnad och inte varit inne och kollat i motorn kunde du ju inte veta att något var lagat och det kan knappast vara säljarens skyldighet att plocka ner hojen i molekyler före försäljningen.

Om du däremot köpt hojen ny kan det bli svårt att svära sig fri från att du kände till lagningen.

Jo, jag kände till att att den var lagad... det jag finner lustig är att det inte varigt några problem så länge jag haft maskinen (ca 2år) (jag lät byta lager hos en gammal vän när jag köpte den, och han nämde att den var lagad)

Benet X3M skrev:
Jo, jag kände till att att den var lagad... det jag finner lustig är att det inte varigt några problem så länge jag haft maskinen (ca 2år) (jag lät byta lager hos en gammal vän när jag köpte den, och han nämde att den var lagad)

Berättade du för köparen om lagningen?

gladh

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey