Hjälp vad är felet???

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
hej hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem.

När jag kör på min mc har jag svårt att växla ner ibland. Jag Håller kopplings handtaget intryckt och trycker ner fotpinnen men den växlar inte ned. det är jobbigt när man kommer till rödljus. Efter mycket kämpande så får jag ner växlen till ettan men då har man tryckt minst 20 gånger på fotpinnen.
Kan det vara värmen som gör att det blir så??? Det var mycket varmt den dagen 30 c som det var värst. Mc har bara gått 800 mil ,olja och allt är påfylt.

Vad ska jag göra?
tacksam för svar

Kawa Tina

Hmmm.... fel 1, fotpinnen får du inte i några växlar med :rolleyes: men jag fattar vad du menar, sorry. Växla ner medans du har lite rull på den. Står du still så släpp ut kopplingen så du åker fram ett par cm och försök igen

Om du tänk växla direkt ned från t.ex. fyran till ettan så skiter det sig ibland. När jag närmar mig rödljus brukar jag oftast stega ned. I med lägre växel och släpp upp kopplingen, alltså kör ett kort ögonblick med växeln i innan du går ner till nästa växel osv.

Är lite pervers så jag brukar göra det till en sport att försöka växla ned så mjukt och snabbt som möjligt (Formel 1 skadad).

Kan även vara en skiftgaffel som fått stryk.... inte allt fr dyrt att fixa men bör nog kollas upp så man inte stampar sönder nått mer i lådan..

Rulla den nån decimeter fram-o-tillbaka och/eller släpp ut kopplingen lite så den drar lite mellan försöken.
/u

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...