Hjälp växellådsknas på en Ninja

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 SMC -09
Tjena!
Har lite knas med en växellåda på en ZX9R -98.
Har precis renoverat lådan och bytt 3:ans och 5:ans kugghjul på utgående axel + gaffeln som håller 3:ans kuggghjul.
Problemet som jag hade innan renoveringen är som bortblåst, men jag har fått ett annat problem. Nu hoppar 3:ans växel ur vid motorbroms. Inga problem när jag belastar 3:an, men när jag slår av så hoppar den ur.

Vad kan va fel, hur fungerar lådan??
Mycket tacksam för eventuella tips och förklaringar!

//Guran
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Har ingen lösning, men polaren med en precis likadan hoj har problemet att 3an hoppar ut när han gasar... Gaffel som är krokig?

Var det samma fel som du hade innan?
 

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 SMC -09
Har ingen lösning, men polaren med en precis likadan hoj har problemet att 3an hoppar ut när han gasar... Gaffel som är krokig?

Var det samma fel som du hade innan?

Jo jag hade samma fel. 3:an hoppade ur. Bytte då till nya kugghjul+ en gaffel.
Och nu är det tvärtom, hoppar ur vid avslag på gas.....:va
Jag vet liksom inte hur lådan funkar riktigt när man går på motorbroms, vad som håller växeln i läge då.

Har ingen lösning, men polaren med en precis likadan hoj har problemet att 3an hoppar ut när han gasar... Gaffel som är krokig?

Var det samma fel som du hade innan?

Jo jag hade samma fel. 3:an hoppade ur vid gas pådrag. Bytte då till nya kugghjul+ en gaffel.
Och nu är det tvärtom, hoppar ur vid avslag på gas.....:va
Jag vet liksom inte hur lådan funkar riktigt när man går på motorbroms, vad som håller växeln i läge då.
 
Last edited:

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 SMC -09
Ingen som vet hur en låda fungerar. Vad som är fel när en växel hoppar ur vid MOTORBROMS.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen som vet hur en låda fungerar. Vad som är fel när en växel hoppar ur vid MOTORBROMS.

Det är samma sak vid motorbroms. Dvs felorsakerna kan vara felshimsade drev, krokig eller felmonterad skiftgaffel, krokig eller felinställd växelförararm (shift pawl). Dock är det dock sällan slitna klor på drevparen som är orsaken till att det spottar ut vid motorbroms, eftersom klorna mest slits på drivsidan.

Mvh
J
 

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 SMC -09
Det är samma sak vid motorbroms. Dvs felorsakerna kan vara felshimsade drev, krokig eller felmonterad skiftgaffel, krokig eller felinställd växelförararm (shift pawl). Dock är det dock sällan slitna klor på drevparen som är orsaken till att det spottar ut vid motorbroms, eftersom klorna mest slits på drivsidan.

Mvh
J

OK, tack. Känns som att hitta en nål i en höstack, att hitta felet i lådan när det finns så många potentiella fel. Typiskt!:confused:
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
OK, tack. Känns som att hitta en nål i en höstack, att hitta felet i lådan när det finns så många potentiella fel. Typiskt!:confused:
Jag hade en -98a som ett shims satt på fel sida om en låsring fr fab... med tiden så ville "4an" hoppa ut vid motorbroms..Ny låsring å shimset på rätt sida sen funkade det!!! Du får riva å kolla att du satt allt på rätt ställe...
 

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 SMC -09
Jag hade en -98a som ett shims satt på fel sida om en låsring fr fab... med tiden så ville "4an" hoppa ut vid motorbroms..Ny låsring å shimset på rätt sida sen funkade det!!! Du får riva å kolla att du satt allt på rätt ställe...

Ja jävlar det verkar inte bättre. Så riktigt jävla jobbigt....:huvet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jävlar det verkar inte bättre. Så riktigt jävla jobbigt....:huvet

Ja det var inte utan orsak som jag skrev "felshimsade drev" först. Ty tvingades jag att gissa på en orsak så skulle jag, i likhet med R.Stefan, sätta mina pengar på felshimsade drev. Det är ju en billig sak att åtgärda, klen tröst men ändå.

/J
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top