Hjälp tyda höftproblem!

Tack så mycket för bra info! Jag ska till läkaren den 1/10, igår var det en drop in röntgen så där fanns inga läkare som förklarar vad allt innebär.
Visst är det inte kul att läggas under kniven men det är ju jobbigt att inte ha så stor rörlighet i höften, att ha ont, och att tänka på hur man ligger.

Hur gör du när du ligger?

Vill ha det dokumenterat med bilder. :tuttar

Höftbrock finns det inget som heter, vet inte om folk menar ljumskbråck, men det är itne en ortopedisk åkomma utan en kirurgisk och det är INTE vad de ser på röntgenbilderna, (går inte se på en konventionell RTG). Primär atros kan det väl itne heller vara då det är föranlett av ett trauma. Vet inte hur gammal du är, men jag kan säga att man inte är så pigg på att byta ut höftleden mot något i metall när man är under 50-60 år gammal, du kommer nämligen garanterat få byta ut den ett gäng gånger innan du lämnar in för st. per. och byta ut gamla proteser är inte roligt för någon, särskilt inte för den opererande ortopeden... Så vad vi har kvar är antiinflam. tabletter, träning och käpp. men det kommer du få höra den 1/10. lycka till! och sorry för den kassa höften...

Höftbrock finns det inget som heter, vet inte om folk menar ljumskbråck, men det är itne en ortopedisk åkomma utan en kirurgisk och det är INTE vad de ser på röntgenbilderna, (går inte se på en konventionell RTG). Primär atros kan det väl itne heller vara då det är föranlett av ett trauma. Vet inte hur gammal du är, men jag kan säga att man inte är så pigg på att byta ut höftleden mot något i metall när man är under 50-60 år gammal, du kommer nämligen garanterat få byta ut den ett gäng gånger innan du lämnar in för st. per. och byta ut gamla proteser är inte roligt för någon, särskilt inte för den opererande ortopeden... Så vad vi har kvar är antiinflam. tabletter, träning och käpp. men det kommer du få höra den 1/10. lycka till! och sorry för den kassa höften...

jag är 26 år....
men finns det inget annat sätt än att byta ut hela möget?
jag har ingen inflammation i höften men det gör sååå ont när den hamnar fel eller ligger mot en kant som inte ska vara där.
tack för omtanken!

Ta från båda tillfällen så saknas det inget. :tuttar :arsele :tummenupp

tänk om jag är en sån som sover i pyjamas!
eller har sex under täcket och ljuset släckt! Då blir det inte mycket att se :D

Last edited:
Om du är så pass ung och inte skadat höften tidigare och har radiologiska tecken på artrit/artros talar det för en inflammatorisk sytemsjukdom dvs kan vara psoriasisartrit, reumatism, dermatomyosit, tidigare infektion , Mb bechterew mm.

Dom få patienter jag op med totalproteser och destruerade leder har haft en reumatisk grundsjukdom som satt sig även i lederna

Edit: Googla runt på osteoarthritis in younger patientsså hittar du säkert en hel del

Last edited:
men förr i tiden använde man väl sån pyjamas med rumplucka så att man slapp ta av sig om man behövde gå på toa. det sparar också tid om man nu har en tjej som tvunget vill sova i pyjamas. bara till att öppna luckan :D

Du tänker i mina banor, det gillar jag. :tummenupp

Nej och man har trajbel tattuerin g !!!!
I fejset hälst

Inget tvång men ett plus helt klart.

Last edited:
sprutor?? usch.... låter inte alls kul detta

Sprutorna är ingen fara. Kortison är en steroid dock en katabol sådan (muskelnedbrytande). Hur som helst är det bra vid skador och jag skulle tro att många läkare väljer att se hur läkningen kan te sig med hjälp av några såna innan en ledkulsbyte kommer på tal.

Vet en som gjort för axlarna (pga tyngdlyftning) gjorde sjukt ont, sjukskriven 6 månader och nu i efterhand känns det ungefär samma som innan.

Hoppas det löser sig för dig dock.

Sprutorna är ingen fara. Kortison är en steroid dock en katabol sådan (muskelnedbrytande). Hur som helst är det bra vid skador och jag skulle tro att många läkare väljer att se hur läkningen kan te sig med hjälp av några såna innan en ledkulsbyte kommer på tal.

Vet en som gjort för axlarna (pga tyngdlyftning) gjorde sjukt ont, sjukskriven 6 månader och nu i efterhand känns det ungefär samma som innan.

Hoppas det löser sig för dig dock.

Tack för svaret! Men löser ett ledkulsbyte att jag har brosk? jag menar om brosket sitter i hålan och inte på kulan. :va

Back