Hjälp, trött på att bygga kollektorer...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Helt nöjd med effekten!! Det är en 1216 kubikare, balanserad vev, carillostakar, pinnbultade motorhalvor, dragstänger av verktygsstål, JE turbokolvar, Toppen är en gammal Grottistopp, med 30/26,5 mm ventiler, plastat insug och D portade avgaskanaler, CV 40'or.
Turbon är en KKK26/27 från Crister NLR.

Effektkurvan steg fortfarande vid varvstoppet...hehe!
Ska kopiera kurvorna när jag skaffat ett USB minne.

Godis e gott :) Fin lista :tummenupp Stora aggregat verkar vara melodin. Tycker att min hoj funkar rätt bra med en Schwitzer S200.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
MEEER Ladd , Kommer ge 400 på 1,5 i laddtryck

160 hk som grundmotor ger den nu, kanske mer kam?

Hehe, det kommer! ...kändes ju som att lära sig gå igen!

kamförslag? orginal nu.

Godis e gott :) Fin lista :tummenupp Stora aggregat verkar vara melodin. Tycker att min hoj funkar rätt bra med en Schwitzer S200.

Jodå, smasksmask!! Finns mer i den, har även en bigblock rad liggandes som ska användas....1277 kubikare kanske!
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Resultatet efter lite justering vid första bänkningen, ca 0,4-0,5 bar.
 

Bifogat

  • DSC03260.jpg
    DSC03260.jpg
    220.5 KB · Visningar: 379

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjusigt, hur stora huvudmunstycken har du?

Jag bestyckade om för ca 30% mer när jag bytte bränsle till E85, men hamnade på samma som när jag körde på bensin...dvs 128, men jag har ju även bytt turbo och byggt nytt plenum.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag bestyckade om för ca 30% mer när jag bytte bränsle till E85, men hamnade på samma som när jag körde på bensin...dvs 128, men jag har ju även bytt turbo och byggt nytt plenum.



Okidoki, testade att köra med 130 men då gick den duktigt fett (bensin)
120 skall jag testa nästa gång.

Din maskin verkar ge bra med pulver:tummenupp
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Okidoki, testade att köra med 130 men då gick den duktigt fett (bensin)
120 skall jag testa nästa gång.

Din maskin verkar ge bra med pulver:tummenupp

Jodå, ska bli spännande att få ladda på lite mer när jag fått ordning på koppling och fjädring.

Fast lågfarten har jag fetat på, lite mer än med bensin. Lågfarten sitter det 63'or i nu.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Här var det fräst! 6,5 mm
 

Bifogat

  • DSC03240.jpg
    DSC03240.jpg
    221.5 KB · Visningar: 155

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Tack för det Wibbe!!

Der är ju det här som är det fina med forum att man delar med sig av ide´r och erfarenheter. Här en bild på hur jag gjort. Rätt eller fel ni får gärna berätta:va.

Mvh Peter
 

Bifogat

  • DSC00850.jpg
    DSC00850.jpg
    207.2 KB · Visningar: 154
  • DSC00855.jpg
    DSC00855.jpg
    215.2 KB · Visningar: 302

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tack för det Wibbe!!

Der är ju det här som är det fina med forum att man delar med sig av ide´r och erfarenheter. Här en bild på hur jag gjort. Rätt eller fel ni får gärna berätta:va.

Mvh Peter

Såg bilden nu!
När du fräst och pluggat alla förgasare som jag beskriver i PM'et som jag skickade idag, då kan du ta bort den anslutningen som du har gjort mellan 2ans och 3ans förgasare. Den ersätts av den frästa kanalen, och då kan du ta bort gummianslutningarna mellan alla förgasarna.

Ska försöka ta mig till garaget och ta ett kort under dagen.
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Din ide är helt klart bättre mindre slangar mm.
Men visst bör det bli samma sak att trycksätta så här eller har jag fel?

Mvh Peter
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Angående det där med kollektorer, se här:

Hemmabyggd plasma-rörnotchningsmaskin. Tuff som fan. Byggd av Ajdén.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Grym maskin, vill också ha en :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jävlar så snyggt. Hoppas han får bygga många kollektorer nu när han lagt ned sådär mycket jobb.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, han bygger en del grenrör till bilfolket så han har nog att göra. Dessutom har han byggt några rörchassin med så maskinen kan nog få hyfsad beläggning :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Angående det där med kollektorer, se här:

Hemmabyggd plasma-rörnotchningsmaskin. Tuff som fan. Byggd av Ajdén.


Det var som satan , En manick som får både Eddie Medusas Kukrunkarmaskin och Mikael B Tretovs makalösa manick att blekna av avund

VILL HA begäret har väkts , Vem bygger en sån till mig?:kär:D:yoparty
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
AAAHHH!! Vill ha!!! Underbar maskin!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top