Hjälp/tips för att sänka ljudnivån!

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Halloj

Var och besiktiga hojen idag, den gav 105db vid ~6700 varv,
gränsen ligger på 103, så jag måste sänka ljudnivån så den
går igenom. Sitter en DB-killer i men det räckte tydligen inte,
men besiktningen borde vara lätt fixat med lite stålull.

Problemet är att jag har bokat bankörning i juli och det vore
ju tråkigt att inte få köra för att hojen låter för mycket :gnissla
där mäter de ju dessutom vid förbipassering så det behövs
ännu mer dämpning för att klara deras ljudnivå.
Jag vill helst inte skruva på orginalsystemet, det skulle förmodligen
behöva packas om också. Sitter en vampire dämpare i rostfritt/titan
på nu. Funderar på om det kan hjälpa nånting att byta till en
kolfiber ljuddämpare?

Tips som håller i längden/iaf en bankörning?
Vart köper man lämpligast en ny ljuddämpare om det behövs?
(kommer en bild på infästningen efter lunch)

Hur tråkigt det än kan låta, byt till original så funkar det.

Risken är bara att äldre GSXR inte längre har kvar en originalburk utan där sitter bara ett VästnasHemskt system...

All form av diskbollar och annat trams håller inte en bandag utan du måste byta burk. Skulle satsa på att besöka en MC-skrot eller annonssidor och leta fram en skabbig originalburk från en modern cykel. De ger god effekt och låter lite.

Hur tråkigt det än kan låta, byt till original så funkar det.
Måste ju ändå finnas schyssta eftermarknadsburkar tycker jag...
Risken är bara att äldre GSXR inte längre har kvar en originalburk utan där sitter bara ett VästnasHemskt system...

All form av diskbollar och annat trams håller inte en bandag utan du måste byta burk. Skulle satsa på att besöka en MC-skrot eller annonssidor och leta fram en skabbig originalburk från en modern cykel. De ger god effekt och låter lite.
Har orginalsystemet ligger hemma på hyllan, men det känns tråkigt att behöva byta till orginal när jag har ett helsystem på. Men det kanske är som du säger att man ska försöka hitta en ljuddämpare till en modern hoj istället och montera.

Ljuddämparen sitter med 3 bultar med cc på 70mm.
Nån som har koll på om det finns några nyare hojar med
samma dimensioner på infästningen?

Bifogat

• IMG_4703.jpg
    IMG_4703.jpg
    241 KB · Visningar: 424

Har orginalsystemet ligger hemma på hyllan, men det känns tråkigt att behöva byta till orginal när jag har ett helsystem på. Men det kanske är som du säger att man ska försöka hitta en ljuddämpare till en modern hoj istället och montera.

Det kommer att kännas ännu tråkigare att inte få köra på din bokade bandag, jag lovar!

däpare

söh här på sh.jag har en ute med tre bult som funkade på min besiktning.

3bult är väldans vanligt så du hittar säkert något. SH annonsdel har gott om dämpare från japancyklar med 3bult och priser kring tusingen.

Tittar man på volym och genomloppsidameter på din dämpare inser man att där inte finns förutsättningar för att nå 95dB vid förbifart. Stor volym is da shit för att få bra flöde trots hårda bullerkrav. Det må vara icke moderiktigt med stora kanonrör till dämpare men det är effektivt...

Sitter en vampire dämpare i rostfritt/titan
på nu. Funderar på om det kan hjälpa nånting att byta till en
kolfiber ljuddämpare?

Hjälper föga att bara byta matrial i burken. Större/längre burk borde vara medicinen.
Omstoppning kan hjälpa om all nuvarande ull ligger ihopskrämd i ett hörn, men det är inte så vanligt. :)

hm nån som har tips på bra ljuddämpare till en r6a års 2003, som håller db kraven på bana

hm nån som har tips på bra ljuddämpare till en r6a års 2003, som håller db kraven på bana

Termignionis kolfiberburk med db-killer i funkar,tror den är tystare än original till och med,dyrare med tror jag....

Klarar kinnekulle iaf. och dom har väl bland de hårdaste kraven i sverige,92db,blåste förbi killen som mätte på ett par meter på 14´rpm utan klagomål.

Henrik

Tänkte börja med att fixa besiktningen, har stoppat i några bollar med stålull nu. Besiktning igen innan jobbet imorn. Hoppas att den klarar det nu, tar med mig några bollar till till besiktningen ifall det behövs fler. Men frågan är hur varmt blir det i ljuddämparen, finns de nån risk att de brinner upp på de 1,5 mil jag har till besiktningen? Tänkte försöka hålla mig på så låga varvtal som möjligt men man vet aldrig. Har stoppat i bollarna och sen db-killern på slutet så att de inte ska blåsa ur...

Tänkte börja med att fixa besiktningen, har stoppat i några bollar med stålull nu. Besiktning igen innan jobbet imorn. Hoppas att den klarar det nu, tar med mig några bollar till till besiktningen ifall det behövs fler. Men frågan är hur varmt blir det i ljuddämparen, finns de nån risk att de brinner upp på de 1,5 mil jag har till besiktningen? Tänkte försöka hålla mig på så låga varvtal som möjligt men man vet aldrig. Har stoppat i bollarna och sen db-killern på slutet så att de inte ska blåsa ur...

Jag skulle stoppat i dom på parkeringen utanför besiktningen. Risken är att hojen går som en påse nötter med dessa i också.

att tätta igen ljuddämparn låter fan inte riktigt smart,

du tror inte de e bättre om du tar bort lite ljuddämpar ull /packar om de så den absorberar bättre? håller inte lika bra men den låter ju mindre :)

haft stor erfarenhet utav att trimrör och ljuddämpare är inte packade på de bästa sättet för att sänka ljudnivån,

vet dock inte om de gäller samma sak på motorcyklar

Fixat besiktningen :)
Lyckades sänka ljudnivån med 3,5db med 3 bollar.
Gick rätt hyffsat ändå, inte lika varvvillig, kändes
även som att effektregistret sänktes en aning.
Mer mos längre ner alltså.

Ska kika på att packa om dämparn, borrar upp både
original och den som sitter på och packar om tänkte jag.
Då kan jag passa på att lacka om org. avgassystemet också :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT