Hjälp till med ett bilval.....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag är på gång med att skaffa en lite seriösare bil och behöver nu hjälp med att hitta på något kul. Jag har ca 40 att investera och de enda krav jag har är bra skick, hyfsad bränsleekonomi och inte alltför djävla tråkig. Mellanklass eller småbil. Men så är jag hårt hjärntvättad och försöker nu komma ur det. Några förslag?

BMW - Inte en chans. Fula och dyra.
Audi - avskräckande iom dyra delar och traumatiska erfarenheter av just denna bil.
Volvo - hellre ser jag färg torka.
Saab - enda modellen i den prisklassen är väl 9000 och det är en bil som känns lika ekonomisk som ....BMW eller Audi.
Mercedes - nej.

Kvar är alltså japanerna och Opel. Kom med ideer och förslag - för och nackdelar.
Hjälper ni mig inte så köper jag en Ford!!

Jag vet att det här inte är lätt men jag frågar ändå. Något bra förslag...please. Jag försöker hela tiden .....och tittar hela tiden på Ford :3freak
 
Rundningsmärke skrev:
Haha, se detta som ett varnande exempel alla barn, så här går det när man stadgar sig.

/A

Nja, fan vet. Så går det när man kommer pendla MYCKET i framtiden......och man tröttnar på prisklassen under 10 tusen. Kommer antagligen stå utan garage inom en snar framtid.
 
opel har väl en viss tendens till rost, dom äldre iaf :gnissla
dom japanska är väl dom som i % har visat sig vara bäst
toyota toppar ju beg listorna, mitsubishi o honda r väl me japanare...
toyotas supra är ju rätt coola :yoparty
 
Skit i coolt en sväng då.

Toyota - bara gubbiga modeller eller?
Mazda - 323 kan ju vara intressant. Någon annan? 626 e tråkigt.
Mitsubishi - hur dyra delar är det egentligen? Vissa påstår att de är dyrast?
Honda - Accord?
Peugeot - har de någonsin fått ordning på kvaliten? 405?
Nissan - Primera kanske vore något?

Något konkret?
 
Chrille skrev:
Skit i coolt en sväng då.

Toyota - bara gubbiga modeller eller?
Mazda - 323 kan ju vara intressant. Någon annan? 626 e tråkigt.
Mitsubishi - hur dyra delar är det egentligen? Vissa påstår att de är dyrast?
Honda - Accord?
Peugeot - har de någonsin fått ordning på kvaliten? 405?
Nissan - Primera kanske vore något?

Något konkret?
Jag hade en primera GT jag var jätte nöjd med den. :tummenupp
 
Chrille skrev:
Jag är på gång med att skaffa en lite seriösare bil och behöver nu hjälp med att hitta på något kul. Jag har ca 40 att investera och de enda krav jag har är bra skick, hyfsad bränsleekonomi och inte alltför djävla tråkig. Mellanklass eller småbil. :3freak

Du har i ditt inlägg nämnt några av de tyska, asiatiska och svenska märkena. Kvar finns de amerikanska och italienska antar jag med reservation för några till. De amerikanska är väl inte direkt kända för sin bränsle ekonomi. Då återstår italienska Alfa Romeo som väl knappast är direkt kända för sitt andrahandsvärde (till glädje för dig som beg köpare) men roliga bilar vet de hur man bygger. Med rätt motor är de rätt bränslesnåla samtidigt som de gillar att varvas hårt. För 40 000 kr borde du hitta en i bra skick. Ser du bara till att sköta servicen (framför allt olje och kamremsbyten) så tror jag att de är i stort sätt lika problem fria som vilken annan begagnad bil i den prisklassen. Ett udda val som ingen kan anklaga dig för att vara tråkig om du väljer.

//Harm
 
Köpte en Opel Astra GSI -92 som var helt rostfri!! Haha skrattar nog dom flesta men dom finns och har dom klarat rosten så länge så klarar dom sig lika länge till med rätt omvårdnad. Kul att köra och bränslesnål om man tänker på att inte tokgasa hela tiden. Rymligare än en golf från samma tidpunkt och helt okej reservdelspriser om man inte köper allt från Opel. Det blir lite letande för att hitta ett fint ex men det kan vara kul det med. Kolla bara att kamrem är bytt hyfsat nyligt ( konstigt ord..) eller pruta 3000 för det är lite bökigt att göra själv då remspänningen är jävligt noga och svår att göra utan specialverktyg....
 
Snake skrev:
Köpte en Opel Astra GSI -92 som var helt rostfri!! Haha skrattar nog dom flesta men dom finns och har dom klarat rosten så länge så klarar dom sig lika länge ........ eller pruta 3000 för det är lite bökigt att göra själv då remspänningen är jävligt noga och svår att göra utan specialverktyg....

Det är en modell jag har funderat mycket på. Bränsleförbrukning?
 
Lägg de 40tusen som delbetalning på en ordentlig bil du verkligen kommer trivas i istället.

Jag har haft 7 bilar o alla under 30tusenkronorsklassen, några under 10tusen med. Det är aldrig värt det.
Sparar nu till en 645 eller nyare Alpina. Spelar ingen roll om det tar 3 år att fixa, men ha den skall jag. Gammalt skrot lönar sig aldrig....
 
Chrille skrev:
Det är en modell jag har funderat mycket på. Bränsleförbrukning?

Har fått ner min till 0.56 landsväg men då var det jävligt fisig körning... I stan 0.9 och blandat 0.75. Tokgasa 1.25 men då var det mycket kallstarter med också. Körde en vända till Hemsedal och tillbaka med 4 fullvuxna + packning och då tog den 0.71 fastän sista 20 milen mest gick kring 140....
 
Snake skrev:
Eller varför inte istället för Kawasaki-originalkåpan... :lol Det är ju rätt färg. :hihi Sorry, kunde inte låta bli :ajjabajja
Det verkar inte finnas nån motorhuv på Lamborghinikarossen, där skulle toppkåpan från en gammal Kawa sitta fint, annars kanske Krauser tillverkar nåt som passar.

Sorry för spammet Chrille. :felämne
 
Chrille skrev:
Det är en modell jag har funderat mycket på. Bränsleförbrukning?

Opel Astra är inte så illa som man skulle kunna tro. Mina föräldrar har en Astra kombi -97 med 1,6 litersmotor. Väldigt stort bagageutrymme, större eller lika stort än de flesta i klassen ovanför. Den drar c:a 0,65 blandad körning och motorn är ganska pigg med inte helt otrevlig väghållning iaf. Visst, allt beror ju på vad man jämför med men ändå. Den har iofs fått lite rost runt bakre vindrutetorkaren och vid listen på sidorutan fram men det är ju bara kosmetiskt. Ett inte helt ovanligt fel är att kamremmen går av efter en 12000-13000 mil på 1,6 litersmotorn så det är värt att kolla upp. Jag hade absolut kunna tänka mig att ha en sån för rena transportbehov.

de ska sälja sin förresten.... :D
 
Toyota camry från 92 må vara gubbig men det är en bil till att gå snålt och är lagom bekväm. Vill du åka ännu snålare men ändå bekvämt så hämta dig en lupo från tyskland.
 
Chrille skrev:
Nja, fan vet. Så går det när man kommer pendla MYCKET i framtiden......och man tröttnar på prisklassen under 10 tusen. Kommer antagligen stå utan garage inom en snar framtid.
Köp en kombi när du ändå håller på, annars måste du byta snart igen...been there, done that. :D

/A
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top