Hjälp! Suzuki kamdrev!

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Håller på och monterar "nya" kammar i hojen. Beställde från en mc-skrot och fick ett par riktigt fina kammar. Problemet är att dom lyfter på tok för mycket så det tar i kolvarna. Vad jag upptäckte var att kamdreven på dom nya kammarna är mindre än på mina gamla. Det finns märkningar på dreven. "451" på dom jag fick, och "454" på mina gamla. Är det någon som vet vad detta säger?

Du ska använda dina större kamdrev från dina gamla kammar.

Vad som händer med de mindre kamdreven är att uväxlingen inte stämmer överens så att med varje nytt vevaxelvarv så hamnar kamaxlarna mer och mer ur fas och till slut öppnar ventilerna på helt fel ställe och slår i kolvtoppen.

andersbrink skrev:
Du ska använda dina större kamdrev från dina gamla kammar.

Vad som händer med de mindre kamdreven är att uväxlingen inte stämmer överens så att med varje nytt vevaxelvarv så hamnar kamaxlarna mer och mer ur fas och till slut öppnar ventilerna på helt fel ställe och slår i kolvtoppen.

Du tror inte att det är möjligt att dom lyftar för mycket?
på avgaskammen så fanns det inget drev och jag monterade dit ett av dom gamla. Den borde ju fortfarande snurra på samma sätt som det är tänkt. eller?

Kamaxeln på en normal 4-taktare snurrar hälften så fort som vevaxeln, sålunda måste vevaxelns drev ha exakt hälften så många kuggar som kamaxelns drev. Skiljer det en enda kugg blir det ventil-sallad.

Det är inte lyftet som eventuellt skulle kunna vara ett problem utan i förekommande fall durationen, dvs öppentiderna på kamaxeln. Ventilerna är fullt öppna 105 grader före och 105 grader efter övre dödläget, dvs då kolven är 1/3 från sitt understa läge - ventilerna är lååååångt ifrån kolvtoppen just då.

Montera rätt kamaxeldrev så funkar det med dina nya kammar - och se till att du har minst 1.5 mm spel mellan kolv och ventil på insug vid 8 grader före övre dödläget samt 2.00 mm spel mellan kolv och ventil vid 8 grader _efter_ övre dödläget. Vet du inte hur du ska ställa in eller montera kamaxlarna, tag hjälp av en person som kan det - det blir billigast så. Se bara till att kika över dennes axel så vet du till nästa gång. Det finns även trådar här på sporthoj som beskriver hur man tajmar in kamaxlar.

andersbrink skrev:
Kamaxeln på en normal 4-taktare snurrar hälften så fort som vevaxeln, sålunda måste vevaxelns drev ha exakt hälften så många kuggar som kamaxelns drev. Skiljer det en enda kugg blir det ventil-sallad.

Det är inte lyftet som eventuellt skulle kunna vara ett problem utan i förekommande fall durationen, dvs öppentiderna på kamaxeln. Ventilerna är fullt öppna 105 grader före och 105 grader efter övre dödläget, dvs då kolven är 1/3 från sitt understa läge - ventilerna är lååååångt ifrån kolvtoppen just då.

Montera rätt kamaxeldrev så funkar det med dina nya kammar - och se till att du har minst 1.5 mm spel mellan kolv och ventil på insug vid 8 grader före övre dödläget samt 2.00 mm spel mellan kolv och ventil vid 8 grader _efter_ övre dödläget. Vet du inte hur du ska ställa in eller montera kamaxlarna, tag hjälp av en person som kan det - det blir billigast så. Se bara till att kika över dennes axel så vet du till nästa gång. Det finns även trådar här på sporthoj som beskriver hur man tajmar in kamaxlar.

Det ska inte vara något problem tror jag. Får se om det fungerar. Är lite lur på att det skulle kunna vara durationen också som är annorlunda. Letade lite på nätet och kom fram till att kammarna nog är från en nyare es. Upptäckte inte att dreven var olika förrän allt satt på plats... Men tack för hjälpen!

stranglefoot skrev:
Problemet är att dom lyfter på tok för mycket så det tar i kolvarna.
Har du kollat om dom verkligen lyfter mer ?
andersbrink skrev:
Den var fin ! Kan ta en stund alt. kosta rätt mycket pengar innan man kommer på det.
Lite 'all time high' tycker jag.
/u

Last edited:
Jag kanske låter lite "kort" när jag skriver men jag skriver så himla mycket här på SH så det tar ett litet tag att vänja sig med hur jag uttrycker mig, dvs väldigt kortfattat.

Om du inte vet att du gör rätt, gör öht inget åt motorn förrän du har tagit reda på hur det ska vara, dvs hur det fungerar och varför. Det blir absolut billigast och tar väldigt liten extratid jämfört med att "prova". I längden betalar sig kunskap - än hur mycket vilja och inspiration man har och optimistiskt "vill göra nu".

Fast iofs, jag renoverar och lagar trasiga topplock så om det går riktigt på tok för dig finns det hjälp att få det lagat. http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm :D

stranglefoot skrev:
Det ska inte vara något problem tror jag. Får se om det fungerar.

Njao det är ju bra att veta. Fast jag har hållt på rätt mycket med motorer själv också, mest dieslar till lastbilar och sånt. Det är ju inte riktigt samma sak! Hoj motorer är ju verkligen en djungel och det är lite lurigt att sätta sig in i vad som passar och vad som inte gör det. Bara det här med kamdrev tex! Ser väldigt lika ut och skiljer bara någon kugg, vilket inte skulle vara så bra om man trycker på knappen! Det är förmodligen hojskroten som har sämst koll i det här fallet... :död
Ska förövrigt och hämta en Gsxr 750 ikväll, en 87:a! :banana

ulf_lundin skrev:
Har du kollat om dom verkligen lyfter mer ?

Säker kan man ju inte vara, men men, ska testa byta drev ikväll så jag har mina "gamla" på plats. Då får man ju verkligen svart på vitt om kammarna lirar ihop med min motor. Vad jag har hört så ska just 750 modellen ha väldigt nära till kolvarna redan som original. Vi får väl se! Alltid löser det sig på något sätt! :tummenupp

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda