Hjälp superduke 990 oljebyte

• Thread starter Thread starter bloom
  • Start date Start date

bloom

Guest
Hallå!

byter olja på min superduke 990 2011 nu och tog ut gamla oljefiltret och skulle trycka dit det nya, det passa inte och ser då att på nya filtret sitter det en gummipackning som det inte gör på gamla filtret se bild,

kollar jag in i hålet där filtret ska sitta så är det en gummiring som sitter där längst inne men den ser mindre ut än den som sitter på filtret ska det vara så?

har jag helt enkelt fått fel filter eller ser det gamla filter ut att sakna gummipackning?

lite luddigt kanske men tacksam för hjälp och hoppas bilden visar vad ja menar

Bifogat

• IMG_2024.JPG
    IMG_2024.JPG
    1.2 MB · Visningar: 217
Det ja funderade på, men jag vet ju inte om den gummi ringen som sitter där i ska sitta där eller om det är ifrån filtret,

Jag bytte på min -10 igår och där sitter ingen gummiring längst in där filtret skall in. Var enbart planslipad metall på ytan där gummit kommer gå emot.
Gummiringen satt även kvar på gamla filtret när det togs ut,

Gummiringen har lossnat från filtret,pilla bort den o sätt i nya filtret.

tack för svaren, här kommer förklaringen, hela brickan från gamla filtret hade släppt, och gummi ringen såg liten ut för att man såg den från insidan, se bild.

tack för hjälpen, mitt första oljebyte gjort då:)IMG_2025.JPG

Bifogat

• IMG_2025.JPG
    IMG_2025.JPG
    1.3 MB · Visningar: 162
Hur jävligt var det att byta olja? Ska nämligen göra det inom en väldigt snar framtid..

jag är inte speciellt kunnig när det gäller å meka, förutom att det jävlades med filtret så va det lätt, jag följde steg för steg i boken

Följ boken Kryckan så är det inga problem. :-)
Söligt dock. Och kan rekommendera tipset jag fick i SD tråden om att använda en tratt när du tömmer tanken, annars blir batteriet väldigt kletig.
Och min andra redan beskrivna lärdom är att tanken rymmer över 2L. Så en glassförpackning räcker icke...

För att få ut filtret tycker jag en spetsig kniv som man trycker in i kanten av urgröpningen är lättast.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph