Hjälp!!! Stum stötdämpare (trasig???)

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
Va och pillade lite på hojen och blev ordentligt konfunderad över hur min bakdämpare reagerade vid en provsittning. Vid belastning sjunker bakdämparen ihop ca 10 cm sen är det stopp. Tar jag i ordentligt går det att pressa ihop stötdämparen mer men känns inte som det är så vettigt att använda för mycket våld.

Någon som har nen ide på vad som kan ha hänt? Vatten i dämparen som frusit? Dåligt med gas eller olja? :confused:

Antar att det enda som gäller är att lämna in för renovering och hoppas på att det inte är för allvarligt fel.

Mvh
Magnus

X3M skrev:
Va och pillade lite på hojen och blev ordentligt konfunderad över hur min bakdämpare reagerade vid en provsittning. Vid belastning sjunker bakdämparen ihop ca 10 cm sen är det stopp. Tar jag i ordentligt går det att pressa ihop stötdämparen mer men känns inte som det är så vettigt att använda för mycket våld.

Någon som har nen ide på vad som kan ha hänt? Vatten i dämparen som frusit? Dåligt med gas eller olja? :confused:

Antar att det enda som gäller är att lämna in för renovering och hoppas på att det inte är för allvarligt fel.

Mvh
Magnus

10 cm :3freak

äru säker?
om den sen inte dämpar nåt så torde ju nåt va fel :(

ozeo skrev:
10 cm :3freak

äru säker?
om den sen inte dämpar nåt så torde ju nåt va fel :(

Ja typ 10 cm +- några cm. Visst den går att få ihop mer men då får man pressa ihop den med våld. :huvet

Ringer till någon stötdämparrenoverare på måndag och hör med dom.

/Magnus

Låter skumt. (Antar att bakdelen sjunker 10 cm , inte själva dämparen.) Ta loss den och kolla att det inte är
nåt i länkaget som trasslar. Tar du loss fjädern, så avlasta helst fjädern, smörj iaf muttern/ringen ordentligt.
Annars kan muttern klegga ihop m dämparen; beroende på materialet. Kolla dämparen utan fjäder, vet inte om man pallar trycka hop den omonterad (pga trycket på 10-15 atm i den),
men monterad utan fjäder borde det går bra att känna på den.
/u

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...