Hjälp! Sonens Honda XR125L -04 är död. Startmotorn går inte, och ingen gnista.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag skulle väcka sonens Honda XR125L av 2004 års modell ur vinterdvalan idag.

När jag monterade i ett nytt batteri och slog på tändningen så lyser framlyset starkt, helljuset också, blinkers och signalhorn fungerar, men när jag trycker på startknappen så "dimmas" framljuset något, men startmotorn klickar inte ens.

Jag har inte dödarknappen intryckt.

När jag slår på tändningen och tvingar startmotorn att gå genom att koppla + och - till den med startkablar från ett bilbatteri så snurrar startmotorn på bra, men stiftet har ingen gnista.

Om jag inte minns fel så körde jag hojen in i plåtskjulet i höstas, så felet bör ha kommit "av sig själv" under vintervilan.

Men fad 17 kan det vara för fel?
Det sitter en säkring som verkar vara en huvudsäkring på pluss-kabeln brevid batteriet, men den är hel.
Tar jag bort den så blir hela motorcykeln strömlös.

Startmotorn går inte. Hojen har ingen gnista.
Vad göra? Hör felen ihop? -Det känns så...

Om det kommit in fukt i dödarknappen, då borde den ju få detta fenomen, -startmotorn går inte och motorn ger ingen gnista, men då borde väl inte lyset "dimmas" när man trycker på startknappen?

Jag är evigt tacksam för alla tänkbar hjälp jag kan få!
Tack på förhand. :)

Att systemet tappar spänning kan bero på fler saker.

Batteriet orkar inte leverera.
Startmotorn funkar inte..
Dålig kontakt mellan minus på batteri och chassi.

Biltema-batteri va?

Jajamen. Biltema-batteri...

Men jag har uteslutit punkt 1 & 2 genom att slå på tändningen och koppla ett bilbatteri direkt till startmotorn, och då går den, (startmotorn alltså).

Ska kolla jordpunkterna, men borde inte tändstiftet ha gnista? Det har det inte.

Jajamen. Biltema-batteri...

Men jag har uteslutit punkt 1 & 2 genom att slå på tändningen och koppla ett bilbatteri direkt till startmotorn, och då går den, (startmotorn alltså).

Ska kolla jordpunkterna, men borde inte tändstiftet ha gnista? Det har det inte.

Är tändningslåset glapp kanske, visst ska stiften ha gnista.
Hur kollar du, stiften lösa eller?

Biltemas batterier behöver laddas upp ordentligt innan användning.

Kontrollmät spänningen över polerna på batteriet när du trycker på startknappen?
Biltemabatterier kan ha stått och dött i butiken ibland.

Om startmotorn är död och inget låter/klickar när du trycker på knappen så låter det väl som att det är relät som är dött..?

Om startmotorn är död och inget låter/klickar när du trycker på knappen så låter det väl som att det är relät som är dött..?

Jag tänkte på det också, därför kopplade jag direktström på startmotorn.
Borde jag inte ha gnista på stiftet, och motorn gå igång då?
Startmotor snurrar för fullt då i alla fall.

- - - Updated - - -

Kontrollmät spänningen över polerna på batteriet när du trycker på startknappen?
Biltemabatterier kan ha stått och dött i butiken ibland.

Tack för tipset! det ska jag göra.

Men, jag har ju kopplat ett externt fulladdat bilbatteri på batteripolerna med startkablar.
Borde det inte ha funkat då? Och när jag kör startmotorn på extern ström med tändningen på så får jag ingen gnista på stiftet.

Men nu har jag i alla fall två saker att kolla upp: Jordpunkter och batteriet.
-Tack för tipsen!

Tack för tipset! det ska jag göra.

Men, jag har ju kopplat ett externt fulladdat bilbatteri på batteripolerna med startkablar.
Borde det inte ha funkat då? Och när jag kör startmotorn på extern ström med tändningen på så får jag ingen gnista på stiftet.

Men nu har jag i alla fall två saker att kolla upp: Jordpunkter och batteriet.
-Tack för tipsen! :tummenupp
Jo, det borde det iofs ha gjort. :hihi
Då skulle jag gissa på att det är fulkontakt eller halvkortis nånstans på vägen till startmotorn, med tanke på att lyset tappar styrka när du trycker på knappen men inget händer.

Jo, det borde det iofs ha gjort. :hihi
Då skulle jag gissa på att det är fulkontakt eller halvkortis nånstans på vägen till startmotorn, med tanke på att lyset tappar styrka när du trycker på knappen men inget händer.

Men varför får jag ingen gnista på stiftet?
Känns som om felen hör ihop.

av att bara ge ström direkt på startmotorn så behöver den inte starta, är väl fler saker i elsystemet som ska ha ström för det?

men med ett friskt batteri kopplat över polerna på batteriet i hojen så borde det funka, hör du klickande ljud då ?

såg nu att du haft tändningen på samtidigt, my bad..

ingen annan säkring i säkringshållaren som gått då?
glappt styrlås ?
gladd dödarknapp ?
givare för stödet nere eller att man måste vara i neutral för att starta ?
hålla in bromsen samtidigt som man kör starten ?

av att bara ge ström direkt på startmotorn så behöver den inte starta, är väl fler saker i elsystemet som ska ha ström för det?

men med ett friskt batteri kopplat över polerna på batteriet i hojen så borde det funka, hör du klickande ljud då ?

Jo, men allting fungerar utom att startmotorn inte snurrar när jag trycker på startknappen, och att den inte får gnista, trots att tändningen är på.

Nix... Inget klickande ljud.
Kan ju ettdera vara startrelät eller dödarknappen som felar.
Men om det vore startrelät så borde den väl gå igång när jag ger extern ström till startmotorn när tändningen är på, och om det vore dödarknappen så borde den väl inte "dimma" lyset, utan helt enkelt inte reagera alls när jag trycker på startknappen?

- - - Updated - - -

såg nu att du haft tändningen på samtidigt, my bad..

ingen annan säkring i säkringshållaren som gått då?
glappt styrlås ?
gladd dödarknapp ?
givare för stödet nere eller att man måste vara i neutral för att starta ?
hålla in bromsen samtidigt som man kör starten ?

Där sa du något!
Ska kolla givaren för stödet!
Den står i varmgarage nu, kanske något tinar och helt plötsligt och mystiskt börjar fungera...

Du kan ju prova att rulla igång den. Brummar motorn så har du gnista.
Du kanske måste dra in kopplingen ifall stödet är nere. Fäll upp stödet.
Nu är du redan inne på detta.
Lycka till :tummenupp

Tack, Hamrin!

Det var inte givaren för stödet, men sedan började jag fundera: Vad är det som samspelar med givaren för stödet? -Jo, kontakten som signalerar att friläge ligger i, och som gör att motorn dör när man lägger i växeln om stödet är nere.

Knepigt, för neutrallampan på instrumentpanelen lyste.
Men efter lite pyssel med neutralkontakten så går hojen som en klocka igen. :yoparty

Jag hade nog aldrig gjort den kopplingen i tanken utan era tips.
Tusen tack för hjälpen! :tummenupp

Jajamen, stödet var nere.
Men den ska ju starta ändå när växellådan ligger i neutral.
Det var givaren för neutralläget som strulade, hojen trodde att en växel låg i fast det inte gjorde det, så då vägrade den starta.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra