Hjälp snabbt!!

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Idag var jag och provkörde en GIXXER 750 97:a.
Skit fin MEN när jag körde iväg å skulle lägga i någon av växlarna så nästan klonkade de alltså de gick i hårt plus att man hörde de väl. Men växeln gick i lätt å den hoppa inte ur. Sedan när man skulle rulla iväg på växel så var spelet lite väl stort tog nån sekund innan de blev drivning. Såg när min far körde den att kedjan fladrade väldigt mycke. Så frågan är de där med klonket, låter de mycke när växel går i eller e de tysta?
Plus att spelet var långt kan de bero på att kedjan var för lös???

Gärna några bra svar skulle vara tacksamt.

Kom Igen Någon Måste Ju Ha Nå Bra å Säga!!
 
Last edited:
Dom är nog lite klonkiga i lådan på låga varvtal, vid högre varv går dom i fint som smör. Det där med spelet glappet vid växling gaspådrag är nog en vanesak.
 
Dom är lite klonkiga i växelådan.. huvudsaken att inte växlarna hoppar ur och jävlas.
Ang. kedjan så är den nog inte spänd. Du kan säkert pruta 1000:- med motiveringen att kedjan har förlängt sig och måste bytas. :tummenupp
 
Zebba skrev:
2400200 Idag var jag och provkörde en GIXXER 750 97:a.
Skit fin MEN när jag körde iväg å skulle lägga i någon av växlarna så nästan klonkade de alltså de gick i hårt plus att man hörde de väl. Men växeln gick i lätt å den hoppa inte ur. Sedan när man skulle rulla iväg på växel så var spelet lite väl stort tog nån sekund innan de blev drivning. Såg när min far körde den att kedjan fladrade väldigt mycke. Så frågan är de där med klonket, låter de mycke när växel går i eller e de tysta?
Plus att spelet var långt kan de bero på att kedjan var för lös???

Gärna några bra svar skulle vara tacksamt.

Kom Igen Någon Måste Ju Ha Nå Bra å Säga!!

Klonkar kan det göra, tror alla cyklar gör det mer el mindre, ivarje fall när du lägger i 1.an(så har alla mina hojar gjort iaf) spelet som du säger kanske var kopplingen som slirade:va
Kedjan kanske bara behövs spännas, såg du om kuggarna såg "vassa" ut på bakdrevet(slitet) Såg kedjan bra ut för övrigt? Inget torrgnissel, el helskitig?

BRA att inte växeln hoppar ut! Man skall belasta 2:an hårdare och vrida upp ordenligt, kopplingen kan du testa när du kör att trycka in fort o släppa ut, inget svaj skall det vara det skall greppa in i motorn direkt då.
 
Last edited:
Sporthojjar har en förmåga att klonka nått enormt när du lägger i ettan och växlar på låga varv.. när du sen växlar på över 10k varv så smeker dom i!!
 
Nä inte så att kopplingen slira de som sagt klonkade.Å bak drevet var brea inte nytt men bra.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top