Hjälp - Snabblinkande blinkers

HMohammed

Ny medlem
Gick med
20 May 2013
Ort
Kristanstad
Hoj
Honda CBR 600F -98
Hej!

Först av allt vill jag säga att jag är ny som mcförare, mcägare och medlem här ;)
Tog kortet förra året 2012 och köpte min första hoj för några dagar sen :)

Saken är att hojen blinkar riktigt fort och den är just nu obesiktigad.
Jag vill gärna besiktiga den nu under veckan, men är rädd att hojen inte går igenom för det snabba blinkandet.
Hojen är annars i toppskick!

Tyvärr är jag inte duktig på att mecka eller liknande, men har sett (på olika sidor) allt från att sätta dit motstånd, till att byta relä. Som sagt är jag inte erfaren och har aldrig gjort liknande, Vill inte pilla själv och sen kanske förstöra andra saker.

Med det sagt undrar jag om det finns någon kunnig, som kanske kan hjälpa mig med den saken? Alla hjälpmedel är välkomna. Bäst skulle vara om någon i närheten av Kristianstad kanske kunde lära mig hur man gör haha :angel
Självklart betalar jag för besväret.

Hoppas på svar snart. Tack på förhand /HMohammed
 
Åk till Biltema och köp ett Blinkrelä och lite kabelskor i rätt storlek (röd) och en tång för kabelskor.


Matcha kablarna som nedan, borde kunna vara samma färger på din som på min Hornet. Kläm dit kabelskorna och tryck dit dom och tejpa fast relät på lämplig plats.



Sedan är det bara att köra på. :tummenupp
 
Last edited:
Och som extrasvar så får hojen inte blinka för fort på besiktningen.

Finns en viss gräns på blink/minut.
 
Åk till Biltema och köp ett Blinkrelä och lite kabelskor i rätt storlek (röd) och en tång för kabelskor.


Matcha kablarna som nedan, borde kunna vara samma färger på din som på min Hornet. Kläm dit kabelskorna och tryck dit dom och tejpa fast relät på lämplig plats.

" BILD "

Sedan är det bara att köra på. :tummenupp

Tusen tack för hjälpen. Jätte snällt med bilden också. Var precis på Biltema och hade med mig bilden. Köpte blinkrelät och de röda kabelskorna med verktyg.

Ska försöka "mecka" lite om några timmar, när jag är hemma.
Men hade varit jätte tacksam om du kunde säga vart dessa kablar är, eller där "original"-relät sitter så jag kan ersätta det :Bugar


Och som extrasvar så får hojen inte blinka för fort på besiktningen.

Finns en viss gräns på blink/minut.

Ja, jag är rädd för just det, för kollat på vissa forum och många har fått besiktiga om MC:n pga att blinkern jobbar för fort :va
 
Aha tack för den informationen. Är du helt säker nissepelle? :va

Han har rätt! Vägverket säger;
80 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.

Vilket betyder max 120 och minst 60.

Mvh // Björn
 
De räknar inte antalet blinkningar på besiktningen men om man verkligen upplever att de blinkar för fort eller för långsamt, då blir det nedslag!
 
Han har rätt! Vägverket säger;
80 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.

Vilket betyder max 120 och minst 60.

Mvh // Björn

Ja, det gör det. Tack för det! :)


De räknar inte antalet blinkningar på besiktningen men om man verkligen upplever att de blinkar för fort eller för långsamt, då blir det nedslag!

Tack för svaret.

Nu kan jag säga att jag tyvärr inte kunde sköta det själv, utan fick hjälp från ett annat forum, som fixade det till mig. Riktigt snällt gjort, och det var faktiskt inte så svårt heller. Bara jag som inte vågade mig fram hehe.

Besiktigades med blankt papper i fredags, så nu kör jag runt hela Kristianstad och "lite" till haha ;)

Tusen tack för alla inlägg!
 
Bra jobbat :tummenupp Man kan göra väldigt mycket själv på en äldre hoj som nybörjare då dom är lite mindre komplicerade än dom nya som har en massa elektronik. Bara man får tag i Hondas orginal verkstads manual (och med lite mod) så kommer man långt!
 
Bra jobbat :tummenupp Man kan göra väldigt mycket själv på en äldre hoj som nybörjare då dom är lite mindre komplicerade än dom nya som har en massa elektronik. Bara man får tag i Hondas orginal verkstads manual (och med lite mod) så kommer man långt!

Det har du rätt i!

Finns massor med hojar där ute, som behöver lite renovering och fix, så det blir nog mitt sommarjobb ;)
 
Själv blir det att börja riva i motorn då jag har ett missljud som kommer från vattenpumpen :( så det blir inte så mycket hojåka den närmsta månaden. Har fullbokade helger och pollen-allergi som frodas så man sitter och snarkar i fåtöljen vid åtta-tiden på kvällarna, dock får man inte snarka så länge innan ungarna börjar skrika "du snarkar pappa, sluta!!!). :smasha :smasha
 
Själv blir det att börja riva i motorn då jag har ett missljud som kommer från vattenpumpen :( så det blir inte så mycket hojåka den närmsta månaden. Har fullbokade helger och pollen-allergi som frodas så man sitter och snarkar i fåtöljen vid åtta-tiden på kvällarna, dock får man inte snarka så länge innan ungarna börjar skrika "du snarkar pappa, sluta!!!). :smasha :smasha

Ojojoj, där ser man när livet är HÅRT. Ja, du får ta en sak i taget, så klarar du dig säkert. Tänk bara på att inte arbeta ihjäl dig med hojen, för då kommer aldrig få styr på snarkandet hehe :gnissla

Önskar dig i alla fall all lycka och hoppas hojen blir av med missljudet så du hinner åka, innan sommarens underbara (regniga :huvet) väder sätter igång!

Lycka till! :)
 
Ja i värsta fall får det bli långa dagar i garaget på semestern i stället för att ligga i poolen och svalka sig :mad: Jag tror på en fin sommar i år jämfört med förra året :Bugar
 
jag vet inte hur många sånna här trådar jag sett men varje gång blir det en bra diskussion och TS får svar, jag måste ge er en eloge för detta!
 
Ja i värsta fall får det bli långa dagar i garaget på semestern i stället för att ligga i poolen och svalka sig :mad: Jag tror på en fin sommar i år jämfört med förra året :Bugar

Jag hoppas verkligen det blir som du säger. Förra sommaren var katastrof! Bara regn för det mesta :gråta

jag vet inte hur många sånna här trådar jag sett men varje gång blir det en bra diskussion och TS får svar, jag måste ge er en eloge för detta!

Haha, ja alltid trevligt att höra :D

Alla älskar lyckliga slut :krama

Så klart! :banana
 
jag får väl räcka upp ett varningens finger till alla er med biltemarelä! jag har installerat ett sådant på min hoj och bara tryckte in det mellan kablarna under en av kåporna.. det visade sig att det inte var särskilt vattentåligt, det hade nämligen läckt in vatten så det var vatten halvvägs upp inuti relät som jag av någon anledning satt "upp och ner" så att koppen fungerade som en uppsamlingsplats för vatten.. det fungerade bra till en början men alldeles nyss började det att blinka skitfort, så därför tog jag isär och kollade, det hade ärjat ganska mycket men jag skrapade bort det och sedan funkade det kanon igen! vände såklart på relät så får la se om det går bättre nu...
 
jag får väl räcka upp ett varningens finger till alla er med biltemarelä! jag har installerat ett sådant på min hoj och bara tryckte in det mellan kablarna under en av kåporna.. det visade sig att det inte var särskilt vattentåligt, det hade nämligen läckt in vatten så det var vatten halvvägs upp inuti relät som jag av någon anledning satt "upp och ner" så att koppen fungerade som en uppsamlingsplats för vatten.. ...
Skulle nog snarare utfärda en varning för de hemmaexperter som monterar ett relä upp och ned så att en produkt fylld med elektronik används som vattenbehållare...
Tvättar du bort det statiskt uppfångade dammet på TV:n hemma genom att bada den i badkaret?
"Fukt" är en sak, nerdränkning i vatten en helt annan...
 
jag får väl räcka upp ett varningens finger till alla er med biltemarelä! jag har installerat ett sådant på min hoj och bara tryckte in det mellan kablarna under en av kåporna.. det visade sig att det inte var särskilt vattentåligt, det hade nämligen läckt in vatten så det var vatten halvvägs upp inuti relät som jag av någon anledning satt "upp och ner" så att koppen fungerade som en uppsamlingsplats för vatten.. det fungerade bra till en början men alldeles nyss började det att blinka skitfort, så därför tog jag isär och kollade, det hade ärjat ganska mycket men jag skrapade bort det och sedan funkade det kanon igen! vände såklart på relät så får la se om det går bättre nu...

Nyfiken som jag är öppnade jag mitt Biltema 42-140 och konstaterade precis som mrf att med 42-140 uppåt så låg kretskortet lågt.....
Så jag borrade 6mm hål i toppen på höljet mittemot sidan med 42-140 (Lägsta punkten med 42-140 uppåt)
och satte sedan in elektroniken så den kom uppåt i höljet.
(Varför? För jag redan hade öppnat en kopplingsdosa full med vatten. Vilket lett till att en fläkt stannat. Alltid bra med hål lågt så kondens kan rinna ut.)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top