Hjälp!!! Slirande Koppling!!

mackan_78

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
CB 750
Hej !!

Har precis köpt en ny hoj, en Honda CB 750 F2 1998.

Problemet är följande: när man kommer upp i sådär 6-7000 varv börjar kopplingen slira. Har använt samma olja som det var i hojen innan nämligen Castrol gps 10w-40. Har det detta med oljan att göra?? , är det fel olja till denna hojen?? är det lamellerna som är slut???

Mycket tacksam för hjälp !!!

//Mackan

Last edited:
mackan_78 skrev:
Hej !!

Har precis köpt en hy hoj, en Honda CB 750 F 1998.

Problemet är följande: när man kommer upp i sådär 6-7000 varv börjar kopplingen slira. Har använt samma olja som det var i hojen innan nämligen Castrol gps 10w-40. Har det detta med oljan att göra?? , är det fel olja till denna hojen?? är det lamellerna som är slut???

Mycket tacksam för hjälp !!!

//Mackan

tror det är lamellerna som behöver bytas, dom pallar inte å hålla sams med all den effekten som vill igenom på dom varven.

sök på forumet står nog en hel del om sånt i mängder av trådar.

Lycka tilL!

Vet inte om det hjälper.
Min Sucke gjorde lika dant innan vintern och nu när jag skulle kolla spelet i kopplingen så visade det sig att kopplinsvajern var spänd som en fjäder.

Har släppt lite på den men har inte kunnat kolla än om det funkade för motorn är lite sönderplockad.

Under första turen för året så kan man få lite sånna problem.
Kör lite eller kanske gör lite starter med slir på kopplingen så kanske problemet försvinner. Hur va hojen innan den ställdes undan för vintern?

sajk skrev:
...dom pallar inte å hålla sams med all den effekten som vill igenom på dom varven.
Picking knits, jag vet. Men (ev.) principiellt intressant.

Det är vridet som gör att kopplingen slirar.
Därför släpper det först vid max.vrid, inte max.effekt.

Man kan få en känsla för vad kopplingen klarar med en momentnyckel
på vevaxelns primärdrev. Med hög växel i och foten på bromsen, dra till det slirar
och kolla ungefärligt moment. Exakt blir det inte, men kanske en hint.
/u

Hej har precis plockat ut min FZR 1000 efter olje + filterbyte Castrol GPS 10-40 och nu efter ca 40 mil slirar den som bara den särskilt med pasagerare. Jag har fått bytt lameller 2004 Augusti men inte fjädrarna men hela hösten fungerade den felfritt och först nu innan jag serva den så ville den inte4 riktigt koppla ur när jag rullar den med växel i men efter ett dygn med tripes runt hantaget så slöpte det men jag tycker att kopplingen tar lite längre ut. Ps jag har hydralisk koppling
HJÄLP

Pröva med annan olja

Jag hade detta problem på min förra mc, en TL 1000R. Jag bytte från helsyntet till halvsuntet och problemet försvann.

Jag servade Hojjen,sen ställde jag av den.Nu när jag har börjat köra med den igen så får jag kopplings-slir.Innan jag servade så körde jag med Motul och har funkat felfritt 1300mil förra säsong,vid service så hällde dom på Castrol Gps.Har läst nåt om slir med olika oljor,nån som har riktig fakta/erfarenhet angående slir med Castrol Gps?

Jag har haft trassel med kopplingsslir pga fel olja, i mitt fall GTX3 som i sig är en bra olja men den är inte bra till motorer med våtkoppling. Dom börjar nämligen slira efter ett tag. Trots att lamellerna är bra. Been there, done that. På 3 hojar innan jag fattade att det var oljan som var felet. Bytte lameller på alla 3 och funderade över varför dom slirade trots att lamellerna var bra.

I detta fall betvivlar jag dock att oljan skulle vara boven i dramat, GPS är ju gjord för hojmotorer med våtkoppling. Dock kan jag tänka mig att en eller annan olja kan göra att en kopplingen som är på jäsken börjar slira men då är det ju ändå egentligen inte oljan som är felet.
Körde för övrigt själv på GPS på min förra TLR och den kopplingen var det då f*n inget slir i. :tummenupp

På min förra Retta så körde jag bara Castrol Gps,inga problem.Men det hela ter sej ganska märkligt,innan service inge slir efter service slir...Kanske ska köpa en lamellsats ändå,800:- på Duells

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!