Hjälp...Ska svetsa en kon i sektioner

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Hej!
Jag ska svetsa en kon som ska bli avgasrör till en MC. Den minsta diametern är 32mm och största 100mm samt längd 650mm. Jag ska göra 6 sektioner som är 100 mm långa/breda samt en på 50mm. Hur ritar jag upp det i ett cad program så att jag får bitar som jag sedan kan klippa ut i plåt.
Jag gjorde en omgång men efter ett par svetsade koner inser jag att jag räknat fel:huvet Den sista konen får för stor diameter. Jag kan skippa sista konen men då blir avgasröret för kort :huvet Är det någon som vet hur jag löser detta ???
Försök till förklaring
avgaskonerbb4.jpg

Tooby skrev:
2413469 Hej!
Jag ska svetsa en kon som ska bli avgasrör till en MC. Den minsta diametern är 32mm och största 100mm samt längd 650mm. Jag ska göra 6 sektioner som är 100 mm långa/breda samt en på 50mm. Hur ritar jag upp det i ett cad program så att jag får bitar som jag sedan kan klippa ut i plåt.
Jag gjorde en omgång men efter ett par svetsade koner inser jag att jag räknat fel:huvet Den sista konen får för stor diameter. Jag kan skippa sista konen men då blir avgasröret för kort :huvet Är det någon som vet hur jag löser detta ???

Kan du inte rita den i Inventor och låta programmet göra en plåtutbredning?

Papper , tape o en sax har funkat förr i världen.......

Bearing skrev:
2413528 Här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1777218&postcount=3

Ett program gjort just för att rita utvikta koner. Klarar även av vinklade in/utlopp.
Det finns nyare versioner på nätet, men dom har en jobbig delay i början av programmet i sharewareversion vilket inte den här gamla versionen har.
TACKAR å det ödmjukaste, samt tack till er andra också. Här på SH finns det folk som vet.

Här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1777218&postcount=3

Ett program gjort just för att rita utvikta koner. Klarar även av vinklade in/utlopp.
Det finns nyare versioner på nätet, men dom har en jobbig delay i början av programmet i sharewareversion vilket inte den här gamla versionen har.

här var det trådlyft!

är även jag inne på att bygga avgasrör (expansionskammare) och testade att hämta hem det här programmet men skulle behöva lite info! är det någon här som använt detta programmet? någon som vet om angiven längd är lika med konens sida eller den färdiga konens höjd?
är utskriftsfunktionen i programmet bra? alltså, skriver den ut fullskaliga mallar som man kan rita av på en plåt, klippa ut och svetsa ihop till önskad kon?
finns det fler program i stil med detta fast bättre och isåfall var?
tack på förhand!

Till TS: hur gick det med ditt avgasrör?:)

ingen som vet?

Det är den färdiga konens höjd. Jag tror jag använde det här programmets utskriftfunktion en gång med korrekt resultat. Du får väl prova. Programmet anger ju dimensionerna så du kan kontrollmäta.

Varför göra konen i 6 st bitar och inte i en hel ?
För att få olika konvinklar i olika delar av expansionskammaren.

Last edited:
Det är den färdiga konens höjd. Jag tror jag använde det här programmets utskriftfunktion en gång med korrekt resultat. Du får väl prova. Programmet anger ju dimensionerna så du kan kontrollmäta.

jag gjorde precis som du sa, skrev ut, satte ihop och mätte. det var konens färdiga höjd, precis som du säger:) tack ska du ha!

men om man ska göra en större kona så det inte får plats på ett A4 skriver den ut flera sidor då? (har ingen skrivare)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti