Hjälp sökes omgående om styrbox R1-04.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Tja skriver åt en kompis räkning nu då hon vinterförvara hojen en R1-o4 i ett garage tillsammans med ett gäng andra hojar. Vissa omständigheter gjorde att hon stod utan försäkring en kortare tid på vintern och då självklart vart det inbrott och dom försökte starta den genom att köra in en skruvmejsel i tändningslåset. Gick ju skit så nu står hon där med kass hoj ingen försäkring.

Tändningslåset är helt paj och det medförde att hon lär byta styrbox som hon fått förklarat från yamaha, men va fan runt 25 tusen för att byta den på en verkstad. Jag trodde det var ett skämt men tydligen inte eller????


Hon är helt förstörd så om nån vet hur man kommer billigare undan fram med det fort så kan ni vända ett helvete till en underbar hojsommar för min polare.
 
Tja skriver åt en kompis räkning nu då hon vinterförvara hojen en R1-o4 i ett garage tillsammans med ett gäng andra hojar. Vissa omständigheter gjorde att hon stod utan försäkring en kortare tid på vintern och då självklart vart det inbrott och dom försökte starta den genom att köra in en skruvmejsel i tändningslåset. Gick ju skit så nu står hon där med kass hoj ingen försäkring.

Tändningslåset är helt paj och det medförde att hon lär byta styrbox som hon fått förklarat från yamaha, men va fan runt 25 tusen för att byta den på en verkstad. Jag trodde det var ett skämt men tydligen inte eller????


Hon är helt förstörd så om nån vet hur man kommer billigare undan fram med det fort så kan ni vända ett helvete till en underbar hojsommar för min polare.


Olyckligt det där,

En svensk skrot tar ca 6000 för de delarna du pratar om vilken är betydligt mindre än 25 000 men fortfarande en hel del pengar. De brukar kalla det låssats. Det går säkert att få tag på för mindre pengar från USA men jag vet att det inte är exakt samma box...

Hoppas det gav nåt matnyttigt iaf.

Lycka Till!

/Urban
 
Ta plastringen runt tändningslåset o tejpa fast nyckeln på den (ringen och nyckeln snackar med varandra) och tjyvkoppla sedan. Så har jag det på min racehoj och det kostar noll kronor.

Alt. köp tändningslås på skroten men behåll den gammla plastringen för då kan man också behålla gammla styrboxen. Det är alltså endast plastringen och styrboxen som behöver matcha varandra.
 
Ta plastringen runt tändningslåset o tejpa fast nyckeln på den (ringen och nyckeln snackar med varandra) och tjyvkoppla sedan. Så har jag det på min racehoj och det kostar noll kronor.

Alt. köp tändningslås på skroten men behåll den gammla plastringen för då kan man också behålla gammla styrboxen. Det är alltså endast plastringen och styrboxen som behöver matcha varandra.


99.9% säker på att det inte är så. Nyckeln kodas till styrboxen! Ringen är bara en antenn som tar signalerna och skickar till CDIn/styrboxen.
 
Ja. kanske skrev otydligt. Men om man har kvar nyckeln, plastringen och styrboxen vilket hon sannolikt har så är det bara att tjyvkoppla tändningslåset.

100% säker då jag själv kört så i flera år.

99.9% säker på att det inte är så. Nyckeln kodas till styrboxen! Ringen är bara en antenn som tar signalerna och skickar till CDIn/styrboxen.
 
Ok jag får tacka så mycket för snabba svar.

Men har hon ring nyckel och styrbox kvar så kan hon tjuvkoppla annars så är det till att lägga ut ca 6000kr på skroten för nytt startkitt.

Bra att det finns bra vettgt och framförallt kunnigt folk på den här sidan som kan hjälpa då hennes ända råd på yahamaverkstaden var att dom skulle sätta in nytt för ca 25 tusen.
 
Står man ut med att inte ha startspärr så finns där ecu utan att köpa. Då kan man sätta i whatever styrlås man hittar billigt på ebay...
 
Det finns att köpa styrbox utan startspärr men enligt mig så får du då också byta KABELSTAMMEN, komplett! Detta är jag också 99,9% säker på (felmarginal finnes då jag ej kan alla modeller, men tex honda cbr1000rr är det så på samt någon kawasaki modell så jag tror det är likadant på dom flesta med startspärr).
 
Jag har kvar orginal nyckel..den röda..har letat delar i dag som låg utspritt..plastringen e kvar å själva det runt nyckeln..dock trasigt..har iaf samlat upp det så får nån kunnig kolla på det å se om det e nått chipliknade kvar där..
Hoppas på det bästa...*förtvivlad*
 
Jag tror att man kan ta ut knoppen "kod spolen" från nyckeln och sätta det i ett annat... Då behöver man bara byta själva "låset" ganska pillig jobb men det går har gjort det många gånger... Sen har man ju hamnat i situationer där man inte kan ta ut den delen från nyckeln men det går att lösa genom att man antingen värmer upp själva nyckeln försiktigt och drar ut det från plasthöljet och sedan limmar på den andra eller oxå att man kan skära lite försiktigt i plasthöljet på ena sidan och ta ut den...

Har testat alla alt. på flera olika cyklar och bilar och det har funkat hittills... :)
 
Det finns att köpa styrbox utan startspärr men enligt mig så får du då också byta KABELSTAMMEN, komplett! Detta är jag också 99,9% säker på (felmarginal finnes då jag ej kan alla modeller, men tex honda cbr1000rr är det så på samt någon kawasaki modell så jag tror det är likadant på dom flesta med startspärr).

Där finns ecu utan startspärr som passar i original europeisk kabelstam. Du tänker på modden att byta till amerikansk ecu där måste man vanligen byta stammen också.
Ecu utan startspärr kostar dryga 2000
 
Där finns ecu utan startspärr som passar i original europeisk kabelstam. Du tänker på modden att byta till amerikansk ecu där måste man vanligen byta stammen också.
Ecu utan startspärr kostar dryga 2000


Du denna information tackar man så hjärtligt för vet nån som blir jävligt glad nu kan jag säga.
 
Du denna information tackar man så hjärtligt för vet nån som blir jävligt glad nu kan jag säga.

http://test.klikhome.co.uk/trackelectronics/

Brittiskt företag som specialiserat på elsystem för race och div byggen. Säljer ECU utan startspärr som passar plug and play i original europeisk kabelstam för 199£.....

Annars hade jag kollat om man fortfarande kan få antennen som sitter i låset att ge signal från nycklarna enl princip tidigare i tråden....
 
Boris han kan! Alltid roligt att lära sig något nytt.

Dock så märkte jag att Sara sade att hon har kvar den RÖDA nyckeln!
DÅ SKALL ALLT vara grejat, du behöver endast ge tändning köpa nya okodad nycklar och koda om så många du vill ( har en gräns på sisådär max 6 kodade nycklar till en box alltså ligger du väl på ca -3) sen är det bara att tuta och köra. Då behöver du INGEN cdi osv.
1) se till att du har antennen kvar(ring runt låset)
2)se till att du kan ge tändning (nytt lås alt tjuvkoppla)
3)se i boken hur lamporna skall blinka (sätt i röda vrid om gör enligt service manual, sedan stoppa i en nyckel inom angivna sek stoppa i 2nyckeln osv).
KLART!
Har främst gjort detta på kawa samnt honda men alla har liknande procedur.
Hade du bott närmare så.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top