Hjälp Ryssk Mc

EGG

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
yahaha
Tjena är ny på forumet men jag tror att tråden kommer rätt här.
Jag har köpt en ryssk motorcykel som inte har komplett tänsystem så jag undrar om nån har har koll på hur det fungerar, Mc:n är en IZH Jupiter så här ser den ut:

ryss.jpg


Det är brytarspets tändning på den men jag vet inte hur det ska moterars och kopplas ihop?
och det finns inget svänghjul untan det är som en spole som snurrar som i en elmotor.
jag läste någonstans att det var batteritändning vad är de? måste man ha batteri för att få gnista?
här är en bild på hur det ser ut där nere vi brytarspetsen:
closeup.jpg


finns det nån som har eller vet vart man kan få tag på ett koppligschema till denna maskin? Nått litet enklare schema som man ser exakt hur ett brytarspets tändsystem är kopplat vore också bra att ha.

Mvh:Gustav
 
Last edited:
Vill inte vara näsvis, men köper man ett sånt gammalt ryskt lik utan att kunna meka med den? Huga!

//jaG
 
Att dte inte är något svänghjul känns udda. Men det är klart har man ett starkt batteri redan vid start så borde det gå och leva utan svänghjul.

Har kikat på den nedersta bilden ett antal gånger, vad jag kan se så verkar det se ok ut. Har du provat med ett bra batteri och se om du har gnista. Fast jag ser inte vart kablarna kommer ut och vilka det kan tänkas vara. Stoppa ett mätinstrument där. Kolla även uppe vid tändspolen om du har något liv där.
 
Vänta nu. Är det inte i sånna där system som man måste använda ett torrbatteri? Vad sitter där idag? Torrbatteri är nästan som en kondensator, tål ganska så höga peekar men orkar inte driva något. Utan det är mest bara något som sitter där och man vet knappt vad det har för funktion. Svart plast låda ska du leta efter borde sitta uppe under någon av dom små sidokåporna.
 
Qwerty skrev:
Har kikat på den nedersta bilden ett antal gånger, vad jag kan se så verkar det se ok ut. Har du provat med ett bra batteri och se om du har gnista. Fast jag ser inte vart kablarna kommer ut och vilka det kan tänkas vara. Stoppa ett mätinstrument där. Kolla även uppe vid tändspolen om du har något liv där.

jag har bara provat att få gnistan utan batteri men jag får inte ut någon spänning från spolarna innanför brytarna men ska göra lite försök med ett batter då!

Zeb_Macahan: Jag gav bara 500kr för hojen så det är inte så stor förlust om jag inte får igång den.
 
Qwerty skrev:
Att dte inte är något svänghjul känns udda. Men det är klart har man ett starkt batteri redan vid start så borde det gå och leva utan svänghjul.

Har kikat på den nedersta bilden ett antal gånger, vad jag kan se så verkar det se ok ut. Har du provat med ett bra batteri och se om du har gnista. Fast jag ser inte vart kablarna kommer ut och vilka det kan tänkas vara. Stoppa ett mätinstrument där. Kolla även uppe vid tändspolen om du har något liv där.
Inga mätinstrument på högsp sidan på tändspolen - du behöver inte flera lik!
(instrumentet dör, garanterat..)
Har du inte TVÅ cylindrar? hur går de, parallellt eller.. isf bör du nog ha två brytare också, det ser ut att fattas en?
Batteritändning? Ja då behövs (troligen) ett batteri och "spolen" du nämner laddar bara batteriet. Schemat för en batteritändning är tämligen enkelt, nästan lika får alla. MEN undantag finns, vem f-n vet vad ryssarna kan hitta på?
Lycka till., du lär behöva det...Hojen verkar bekant? Assisterade på en "endurotävling" 1966 i Karlstadtrakten (5 dagar) och hej vad ryssarna fuskade. (Ingen extern hjälp med rep var tillåten) Tror ändå att INGEN ryssmaskin klarade sig igenom alla dagarna..
 
Kahobe skrev:
Inga mätinstrument på högsp sidan på tändspolen - du behöver inte flera lik!
(instrumentet dör, garanterat..)
Har du inte TVÅ cylindrar? hur går de, parallellt eller.. isf bör du nog ha två brytare också, det ser ut att fattas en?
Batteritändning? Ja då behövs (troligen) ett batteri och "spolen" du nämner laddar bara batteriet. Schemat för en batteritändning är tämligen enkelt, nästan lika får alla. MEN undantag finns, vem f-n vet vad ryssarna kan hitta på?
Lycka till., du lär behöva det...Hojen verkar bekant? Assisterade på en "endurotävling" 1966 i Karlstadtrakten (5 dagar) och hej vad ryssarna fuskade. (Ingen extern hjälp med rep var tillåten) Tror ändå att INGEN ryssmaskin klarade sig igenom alla dagarna..

Jo då hojjen är tvåcylindrig det ska sitta en till brytare mittimot den som redan sitter där. jag har bara en brytare så jag satsar på att få igång på en sida i taget, får jag gnista på ena stiftet är det ju bara att göra lika till andra sidan.

Jag läste också någonstans att dom där gammla ryska modellerna är i princip samma motorcyklar som gammla BMW cyklar?
 
EGG skrev:
Jo då hojjen är tvåcylindrig det ska sitta en till brytare mittimot den som redan sitter där. jag har bara en brytare så jag satsar på att få igång på en sida i taget, får jag gnista på ena stiftet är det ju bara att göra lika till andra sidan.

Jag läste också någonstans att dom där gammla ryska modellerna är i princip samma motorcyklar som gammla BMW cyklar?

BMW och tvåtakt..hmmm?

Koppl schemat är i princip så att du leder ström genom tändsp när brytaren är sluten (och lagrar magnetisk energi) när sedan brytaren öppnar överförs energin till högsp lindn och laddar ur = stiftet tänder. Kondensator kan nog bra att ha. Skall kopplas tvärs över brytaren och skärper brytningen= ger bättre gnista.
Kan ju pröva med att ställa motorn så att bryt är sluten och sedan lyfta rörliga delen (med mejsel..) då skall det smälla till i stiftet (som du har liggande ovanpå toppen så att du ser vad som händer)
Finns det inga synliga spår av batteri någonstans??
 
Kahobe skrev:
BMW och tvåtakt..hmmm?

Koppl schemat är i princip så att du leder ström genom tändsp när brytaren är sluten (och lagrar magnetisk energi) när sedan brytaren öppnar överförs energin till högsp lindn och laddar ur = stiftet tänder. Kondensator kan nog bra att ha. Skall kopplas tvärs över brytaren och skärper brytningen= ger bättre gnista.
Kan ju pröva med att ställa motorn så att bryt är sluten och sedan lyfta rörliga delen (med mejsel..) då skall det smälla till i stiftet (som du har liggande ovanpå toppen så att du ser vad som händer)
Finns det inga synliga spår av batteri någonstans??

ok tack för tippsen får kolla på det där imorgon.
nej inga större spår av batteri bara ett laddningsrelä, som inte såg orginal ut.
 
EGG skrev:
Jag läste också någonstans att dom där gammla ryska modellerna är i princip samma motorcyklar som gammla BMW cyklar?
Nope, inte riktigt rätt. Det gäller nog inte din hoj.

Men Ural däremot har en motor som är en direkt kopia av BMW:s tidiga boxrar. Mycket lik de som sitter i t.ex. R69 från -50talet. Har för mig att Ural helt enkelt gjorde så att de köpte en BMW och kopierade motorn rakt av.

Det är nog likadana motorer som man skulle få om man köper en fabriksny Ural i dagsläget. Med den enda skillnaden att gjutformar och annat nu är 50 år äldre... :tungan
 
Eller testa med att maila tillverkaren, hojen finns ju överallt i gamla kommunistländer så en instruktionsbok på något begripligt språk kanske finns att få tag i, eller i alla fall kanske du kan få ett tips om hur tändningen i stort är konstuerad.

E-mail md@moto.izhmash.ru
 
PollySmurf skrev:
kolla så brytaren inte har ärgat igen.

nej då inge ärg på brytaren.

XR500R: bra länk ska kolla lite nogrannare på det där.

Esquire:hörde bara något om att ryssarna hade plockat ner hela fabriker från tyskarna efter andra världskriget, och byggt upp dom i ryssland och bara bytit namn på hojjarna?


Lord Melchet: får nog testa att slänga iväg ett mail till dom.
 
Lord Melchet skrev:
Eller testa med att maila tillverkaren, hojen finns ju överallt i gamla kommunistländer så en instruktionsbok på något begripligt språk kanske finns att få tag i, eller i alla fall kanske du kan få ett tips om hur tändningen i stort är konstuerad.

E-mail md@moto.izhmash.ru

Denna ahr du väl hittat..
http://digilander.libero.it/cuoccimix/ENGLISH-automotorusse9Moto(izh).htm
http://www.autogallery.org.ru/izh.htm
http://hometown.aol.com/izhgr/myhomepage/

sök på IZH.. dom gör vapen också..

Den där hojen skulle jag ta som en utmaning att få igång, borde fixas på ett par kvällar.
Men hittade du ett laddrelä så borde det finnas plats för ett batteri också, fast man vet ju inte om f ägaren joxat till ngt hempul...
(Jag har två hojar hemma som har batteri men som startar utan..i originalutförande)
Ser ingen annan möjlighet än att du följer kablar och försöker att förstå funktionen.
 
Kahobe skrev:
Denna ahr du väl hittat..
http://digilander.libero.it/cuoccimix/ENGLISH-automotorusse9Moto(izh).htm
http://www.autogallery.org.ru/izh.htm
http://hometown.aol.com/izhgr/myhomepage/

sök på IZH.. dom gör vapen också..

Den där hojen skulle jag ta som en utmaning att få igång, borde fixas på ett par kvällar.
Men hittade du ett laddrelä så borde det finnas plats för ett batteri också, fast man vet ju inte om f ägaren joxat till ngt hempul...
(Jag har två hojar hemma som har batteri men som startar utan..i originalutförande)
Ser ingen annan möjlighet än att du följer kablar och försöker att förstå funktionen.

jo dom där länkarna har jag hittat men man får inte ut så mycket fakta om tändningen.

Jodå jag har bestämt mig för att få igång på hojen :) men jag ramlade ner från en stege idag så jag är lite mörbultad men ska föröka komma ner och undersöka lite nogrannare imorgon.
 
nu har jag fått gnista på ena stiftet så nu är det bara att göra lika till andra sidan :)
fast det lär justeras så han tänder vid rätt tillfälle!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top