Hjälp! rd350 problem!

D a w e

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Husaberg Motard, Rd350
Tjena

Jag köpte mig en Yamaha Rd350 YPVS -85 förra veckan.. Har nu fått lite problem med den. :gnissla
Hojen gick fint men va en aning svårstartad i början och när man startade den så small det lite från högra ljuddämaren, men det försvann efter någon minut eller så. Inget jag tänkte på så mycket..

Efter att ha kört lite i ca 2 dagar utan problem så började den helt plötsligt dö när jag var ute och körde, och så som det small när man startade den så började den hela tiden. Gick att köra på den men när man varvade mer än ca 6000 varv så började de misstända ur högra delen. Och försökte man varva mer så dog den så man kom ner till ca 5000 varv iaf. :confused:

Kollar man hur den släpper ut avgaserna så kommer det fint ur vänstra delen och det kommer knappt ut några avgaser ur den andra så det smäller ut med jämna mellanrum.. De e som att de är nåt som stoppar avgaserna och som sen släpper ut allt på samma gång. På kvällen såg jag att det typ var eldflammor som kom ut när det smäller :huvet

Har bytt båda stiften och lossat båda förgasarna och kollat om det var skit eller något i men det såg bra ut.

Vet inte om det kanske kan vara något knas med ypvs ventilerna.. har inte kollat det ännu..

Är väl inte den bästa på att förklara :rolleyes: men ni som är motorkunniga och har funderingar på vad det kan vara får gärna ge mig tips om vad jag ska kolla på. Vet att de finns en del rd experter där ute :)

Kolla så att inte ypvs ventilen är i läge stängt, för är den det så går den väldigt dåligt och den orkar inte varva ur.
Ta bort krökarna och locket på ypvs ventilen, när motorn är avstängd så ska det vara lent och slätt när du stopper upp fingret och känner i utblåset av cylindern, är det inte det så är ypvs ventilen fel inställd, kolla även så att inte muttern som håller ypvs ventilstaget på höger sida tror jag inte har gjängat upp sig.
lycka till.

Om jag inte minns helt fel från min RD350-tid sitter servomotorn till YPVS-ventilerna på vänster sida?
Mellan ventilerna sitter en koppling som ser ut ungefär som en gaffel som går in i motsvarande spår på höger cylinders ventil. När ventilerna har samlat på sig tillräckligt med sot och skit börjar de kärva med resultat att kopplingen glappar upp sig och slutar dra med sig höger ventil.
Det låter som om det skulle vara fullt möjligt att det är detta som hänt på din hoj. Om ventilen står i stängt läge går hojen inget vidare på höga varv. Vet att det går att fullaga genom att schimsa i kopplingen, men det brukar tyvärr inte hålla i längden. Rengör och smörj noga först.
Jag hade ventilerna låsta i öppet läge på min 350... Gick som en moped på låga varv, men sköt på bra när man varvade lite. Skitkul på grusväg :yoparty

Kolla så att inte ypvs ventilen är i läge stängt, för är den det så går den väldigt dåligt och den orkar inte varva ur.
Ta bort krökarna och locket på ypvs ventilen, när motorn är avstängd så ska det vara lent och slätt när du stopper upp fingret och känner i utblåset av cylindern, är det inte det så är ypvs ventilen fel inställd, kolla även så att inte muttern som håller ypvs ventilstaget på höger sida tror jag inte har gjängat upp sig.
lycka till.

Okej tack ska du ha. Ska kolla det direkt när ja kommer hem från jobbet..
rapporterar hur det såg ut senare ikväll :)

Om jag inte minns helt fel från min RD350-tid sitter servomotorn till YPVS-ventilerna på vänster sida?
Mellan ventilerna sitter en koppling som ser ut ungefär som en gaffel som går in i motsvarande spår på höger cylinders ventil. När ventilerna har samlat på sig tillräckligt med sot och skit börjar de kärva med resultat att kopplingen glappar upp sig och slutar dra med sig höger ventil.
Det låter som om det skulle vara fullt möjligt att det är detta som hänt på din hoj. Om ventilen står i stängt läge går hojen inget vidare på höga varv. Vet att det går att fullaga genom att schimsa i kopplingen, men det brukar tyvärr inte hålla i längden. Rengör och smörj noga först.
Jag hade ventilerna låsta i öppet läge på min 350... Gick som en moped på låga varv, men sköt på bra när man varvade lite. Skitkul på grusväg :yoparty

Tack till dig med.. ska ta och kolla upp dom där ventilerna ordentligt sen, verkar ju som att de e dom som krånglar till det ibland.. men hojjen är ju trots allt 22 år gammal :tuttar Det kostar väl en del med såna ypvs ventiler om man inte får tag i bra begagnade, som kanske är svårt :gnissla

Har nu varit ute och kollat på hojjen och ypvs ventilerna.. och det såg bra ut men när jag höll på med det och tog loss kröken och kolla in i cylindern så identifierade jag nog felet. Såg att kolven va helt slut och kolvringarna inte satt särskilt snyggt. :näsblod

Förhoppningsvis så kanske det räcker sig med att bara byta kolvar eftersom den gick runt iaf. men ska öppna upp imorn och titta hur illa det ser ut.. har man otur kan det bli rejält mycket dyrare än att bara byta kolvar :huvet
Hoppas den nypt "milt" :rolleyes:

Är det någon som har tips om vart man kan köpa kolvar och reservdelar till rd snabbt och lätt?

Här är en dålig mobil bild på hur det såg ut

Bifogat

• DSC00749.JPG
    DSC00749.JPG
    97.1 KB · Visningar: 93
visst har addemoto, i vart fall i katalogen std + två ÖD (64.00. 64.50. 65.00)till det fassila priset av 765:-

Last edited:
visst har addemoto, i vart fall i katalogen std + två ÖD (64.00. 64.50. 65.00)till det fassila priset av 765:-

Umm de lät ju inte så dumt :tummenupp får la spana in katalogen då..
Har du beställt nånting därifrån själv?
Tack tack

Tänkte ringa till bike trollhättan imorn och fråga me, för det ligger såpass nära så det bara är att ta svängen dit och hämta ifall det skulle vara så :)

Umm de lät ju inte så dumt :tummenupp får la spana in katalogen då..
Har du beställt nånting därifrån själv?
Tack tack

Tänkte ringa till bike trollhättan imorn och fråga me, för det ligger såpass nära så det bara är att ta svängen dit och hämta ifall det skulle vara så :)

Länge sedan Du fråga men visst har jag beställt från dem även handlat över disk helt ok bra priser katalogen är några år gammal och därmed priserna, men som de på Addemoto sa "det får man ta"

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg