Hjälp! R6:an blev en Drake!!

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Har precis bytt växellåda i hojen, eller jag skulle gjort det men drog runt en torx och lämnade in den, men i vart fall; Efter lådbytet och efter jag monterar ihop allt, SPRUTAR DEN ELD!! :4skrika Helt galet! När jag varvar dvs.. Tidigare har den bara puffat. Dessutom är gasen skitseg när man vrider styret åt vänster tror jag det var.. Detta är ett problem jag skulle vilja ha svar på så fort som möjligt för ja tänkte åka ut o gazza ida men just nu känns det som en trafikfara. Tips o idéer tack! :Bugar
//B

Va ett sånt helvete att skruva åt klämmorna till förgasarna, så ja sket i det. Tänkte att den ska ändå ombestyckas snart så jag kan köra så ett tag. Kan det vara därför?

BillSkullman skrev:
Va ett sånt helvete att skruva åt klämmorna till förgasarna, så ja sket i det. Tänkte att den ska ändå ombestyckas snart så jag kan köra så ett tag. Kan det vara därför?

Känns som tjuvluft.
Man ska ALDRIG låta bli att skruva fast saker ordentligt:mattias

BillSkullman skrev:
Okej.. Flåt.. Men just det skadar väl inte? Så länge den inte drar in massa bajs där?

Bajs, var skulle det komma ifrån?

Vet inte hur skadligt det är men kan ju inte på något sätt vara bra. Gör om, gör rätt så kommer den säkert gå lika fint som innan.

\Masonit

BillSkullman skrev:
Okej.. Flåt.. Men just det skadar väl inte? Så länge den inte drar in massa bajs där?
'

Nja blandningen är ju inte den samma längre. Finns dom på forumet som är bättre på den biten än mig.

BillSkullman skrev:
Har precis bytt växellåda i hojen, eller jag skulle gjort det men drog runt en torx och lämnade in den, men i vart fall; Efter lådbytet och efter jag monterar ihop allt, SPRUTAR DEN ELD!! :4skrika Helt galet! När jag varvar dvs.. Tidigare har den bara puffat. Dessutom är gasen skitseg när man vrider styret åt vänster tror jag det var.. Detta är ett problem jag skulle vilja ha svar på så fort som möjligt för ja tänkte åka ut o gazza ida men just nu känns det som en trafikfara. Tips o idéer tack! :Bugar
//B

Gör om Gör rätt.

Kolla kammar så de inte sitter fel

BillSkullman skrev:

:spammer
Jag sket i o skruva fast bakhjulet när jag bytte däck, ska ju snart göra det igen.
:spammer

BillSkullman skrev:

Jo det skadar, på en tvåtaktare hade hela kolven spikat sönder. En fyrtaktare tål väl lite mer men det är helt klart skadligt för motorn.

Hjälp med R6án

Om den sprutar eld så är det defenitivt nåt som du inte satt ihop rätt. Låter som om den får alldeles för mycket soppa i förhållande till luften. Detta kan mycket väl bero på att du inte dragit åt slangklämmorna. Om jag inte har helt fel så är det väl förgasare på R6án, och med en vakkumförgasare är det av yttersta vikt att det inte drar tjuvluft någonstans. Ett enkelt sätt att kolla om det drar vid insug till motor resp. luften är att du tar en tändare, startar mc´n(i garage eller på plats där det inte blåser), håller tändaren en bit ifrån gummina och ser om lågan vrider sig mot dem. Om de gör det så drar han förmodligen tjuvluft. Annars så brukar man höra ett "sugande" ljud med.
Vidare till ditt problem med gasen. Troligtvis så har du bara dragit den på fel sätt. Ökar varvtalet när du vrider på styret åt vänster?? Då är den felmonterad. Prova med att dra wiren på något annat sätt så att det finns ett visst spel och att den inte blir sträck när du vrider på styret.
Hoppas att jag har varit till någon hjälp.

BillSkullman skrev:
Ehh, ja. En lång insex-nyckel och lite fingertoppskänsla löser "problemet" (Är detta ett skämt?)

/A

Rundningsmärke skrev:
Ehh, ja. En lång insex-nyckel och lite fingertoppskänsla löser "problemet" (Är detta ett skämt?)

/A

Allt är lätt med rätt verktyg, men vad gör man i brist på såna?
Men men, gör om gör rätt gäller även här. Fixas ska det. :fakta
Ska styra lite bättre verktyg sen drar ja igång igen. Går för övrigt JÄVLIGT bra nu efter lådbyte och omdrevning. Från 16/48 till 15/50. Eldsprutet verkar ha upphört efter en stunds körning. Gaswiren va lite trixig men ingen man inte klarade av :tungan
Saknar nu bara quickshiftern sen blir det åka av!
Tack all hjälp grabs!
//B

UrbanTiger skrev:
Hallå, har du 0:- i självrisk på brandmomentet, LR :kocko

Gör rätt................> Använd startgas som man sprayar mot respektive insugsgummi, ökar varvtalet så är det tjuvluft.

Du ska hålla tändaren en bit ifrån. Lågan ska inte slicka gummina direkt. :kocko

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...