Hjälp råd vetilknack på thunderace

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hjälp råd knackljud på thunderace

Hej har en thunderace som har börjat knacka.
Hörs ett tydligt knackande när man ger gas. Har inte hört nått än när den går på tomgång men när man kommer till mellanregistret så hör man ett tydligt knackande som sen slutar så fort man släpper gasen.

Nån duktig meckare som har tips och råd.

Är det vetlilerna?
Är det svårt att fixa själv eller måste den in på verkstad?
Om det är så en hemmapulare kan fixa det så vart får man tag på shimms?
Är det direkt skadligt för hojen om jag åker med den nån till några veckor till?

Är tacksam för alla hjälp tips och råd inom området och hur jag skall bära mig åt för att fixa det.

Last edited:
Ventilerna är det inte. Dom knackar inte, tickar lite försynt. Problemet med en Yamamotor är att ventilerna blir "FÖR" tysta. Ventilspelet går mot noll. Dock inte bra.

Kedjespännaren till kamkedjan. Brukar låta mest på låga varv. Och bli tystare när motor går upp i varv. Humm...

Kopplingen brukar låta väldigt illa på tomgång och blir tyst när varvtalet går över 2000rpm, eller att man kopplar ur.

Kolvbult eller vevlager (ev ramlager) brukar dock låta när man gasar på och bli tyst när man släpper gasen.

Har du ALLTID haft ordentlig oljenivå i motorn?
Har du kört mycket på bakhjulet?
Orsaker som kan göra att lagren går sönder!

Mats

Ok tack för utlägge även om det inte var i den positiva riktningen. Var ner på McJansson här i Falun nu och snackade med en meckanicker och han sa väll ungefär samma sak.
Har alltid haft riktigt med olja i den men har kört på castrol gps villket inte alls funkar bra för min hoj då den alltid slirar på kopplingen tills den blir varm även efter lammel och fjäderbyte.
Och ja det är väll mycket bakhjulsåkning lär jag erkänna, är väll det som är orsaken då.

Nån som har en priside om vad det kan kosta att fixa på verkstad på ett ungefär i alla fall eller skall man ta och chansa på att lyckas göra det själv?

Ok tack för utlägge även om det inte var i den positiva riktningen. Var ner på McJansson här i Falun nu och snackade med en meckanicker och han sa väll ungefär samma sak.
Har alltid haft riktigt med olja i den men har kört på castrol gps villket inte alls funkar bra för min hoj då den alltid slirar på kopplingen tills den blir varm även efter lammel och fjäderbyte.
Och ja det är väll mycket bakhjulsåkning lär jag erkänna, är väll det som är orsaken då.

Nån som har en priside om vad det kan kosta att fixa på verkstad på ett ungefär i alla fall eller skall man ta och chansa på att lyckas göra det själv?
Gör det själv eller köp en ny motor.

Ok men då är ju nästa fråga, Har aldrig hålt på att ställa kamkedja och allt sånt där men är det möjligt att fixa sånt på egen hand om man fixar sig en verkstadshandbok eller är man tvungen att ha nån som är säker på det med första gången man ger sig på det?

Alltså jag kan ju mecka men har ärligt bara tagit isär en zyndapmopedmotor en gång när jag var 16 år med andra ord för nio år sen. Inte direk samma sak med den här motorn.

Så vad kan en ny motor kosta då nån som vet på ett ungefär?

Lager kan jag få tag på från SSAB då brorsan jobbar där så det är ju ingen utgift för annars så har jag hört att dom är dyra.

Känns rätt hopplöst just nu men nån som gjort samma operation tidigare själv och kan ge synpunkter på hur jävligt det är att göra själv?

Ja mina tankar börjar gå så med men håller på att leta motor nu. Men det verakar ju va glest om motorer till en thunderace.
Nått tip om bra ställen att leta på?

Om du ändå ska byta motor så kan du väll köra tills det rasar :)?
Vem vet kanske bara nått tillfälligt/inget farligt.

Om du inte dragit åt muttrarna till grenröret ordentligt kan den knacka lite på gaspådrag från 2500-3000rpm och uppåt. Så ta en glutt och kolla så det sitter som det ska.

Ok men då är ju nästa fråga, Har aldrig hålt på att ställa kamkedja och allt sånt där men är det möjligt att fixa sånt på egen hand om man fixar sig en verkstadshandbok eller är man tvungen att ha nån som är säker på det med första gången man ger sig på det?

Alltså jag kan ju mecka men har ärligt bara tagit isär en zyndapmopedmotor en gång när jag var 16 år med andra ord för nio år sen. Inte direk samma sak med den här motorn.

Så vad kan en ny motor kosta då nån som vet på ett ungefär?

Lager kan jag få tag på från SSAB då brorsan jobbar där så det är ju ingen utgift för annars så har jag hört att dom är dyra.

Känns rätt hopplöst just nu men nån som gjort samma operation tidigare själv och kan ge synpunkter på hur jävligt det är att göra själv?

Riv motorn du, så tar du beslut om vad du ska göra då. Det kostar ju ingenting. Får du inte ihop den så ringer du bara till Hedemora så kommer jag och hjälper dig!
PM om du behöver moraliskt stöd.

Mats

Ja det vore ju drömmen om det bara var grenröret men sån tur lär väll inte jag ha men skall kollas omgående. Är det det kommer jag ju skämmas lika mycket som jag blir lycklig över att det inte var värre.

Jo tackar för stödet Mats, du vet jag lär nog dyka upp i Hedermora före det här skiten är över.
Är du kanske sugen på att hjälpa mig då om jag ger dig pröjs och kommer över med motorn till dig, vill gärna vad med och se hur fan man bär sig åt men det är värt några tusen om du hjälper mig med det där?
Du verkar ju ha koll på hur det går till att riva motorn eller misstar jag mig?

Ja det vore ju drömmen om det bara var grenröret men sån tur lär väll inte jag ha men skall kollas omgående. Är det det kommer jag ju skämmas lika mycket som jag blir lycklig över att det inte var värre.

Jo tackar för stödet Mats, du vet jag lär nog dyka upp i Hedermora före det här skiten är över.
Är du kanske sugen på att hjälpa mig då om jag ger dig pröjs och kommer över med motorn till dig, vill gärna vad med och se hur fan man bär sig åt men det är värt några tusen om du hjälper mig med det där?
Du verkar ju ha koll på hur det går till att riva motorn eller misstar jag mig?

Har haft itur min FZR, det är i princip samma motor. Inga konstigheter. Har Verkstadsbok också. Hör av dig på PM

Mats

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...