Hjälp! Powercommander Aprilia samt avgassmällar

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tjena,
Några snabba frågor.
Spelar det någon roll vilken kontakt man kopplar till vilken injektor. Eftersom både cyl 1 och 2 är mappade identiskt borde det ju kvitta? Manualen ger inte mycket hjälp här..

Jag har inte hunnit bänka min hoj än utan kör på en mapp som en annan medlem här har bänkat fram. Dock har jag brutala avgassmällar när jag motorbromsar och varvet går under 5000. Är detta skadligt (annat än för öronen) :gnissla

Mvh Felix
 
Felix skrev:
Tjena,
Några snabba frågor.
Spelar det någon roll vilken kontakt man kopplar till vilken injektor. Eftersom både cyl 1 och 2 är mappade identiskt borde det ju kvitta? Manualen ger inte mycket hjälp här..

Jag har inte hunnit bänka min hoj än utan kör på en mapp som en annan medlem här har bänkat fram. Dock har jag brutala avgassmällar när jag motorbromsar och varvet går under 5000. Är detta skadligt (annat än för öronen) :gnissla

Mvh Felix
Klart att det spelar roll vilken cylinder du kopplar det till! Den pumpar in soppa vid olika tidpunkter eftersom cylindrarna inte tänder samtidigt :7peta
 
Nr:18 skrev:
Klart att det spelar roll vilken cylinder du kopplar det till! Den pumpar in soppa vid olika tidpunkter eftersom cylindrarna inte tänder samtidigt :7peta

Är det sekventiellt sprut på millen?
 
Jojo, men det är frågan vad som triggar insprutet, jag antar att PC:n får en signal om när det är dags för öppning och att den sedan öppnar korrekt tid.
I så fall borde det vara strunt samma vilken kabel som sitter på vilken cylle...?

Elr?
 
Felix skrev:
Jojo, men det är frågan vad som triggar insprutet, jag antar att PC:n får en signal om när det är dags för öppning och att den sedan öppnar korrekt tid.
I så fall borde det vara strunt samma vilken kabel som sitter på vilken cylle...?

Elr?

Antingen så är det sekventiellt sprut då är det viktigt eller så är det helt vanlig frekvens/tid styrning då är det inte så viktigt´.

Edit: Är det sekventiellt styrs det oftast av en hallgivare på svänghjulet eller liknande
 
Last edited:
aci skrev:
Antingen så är det sekventiellt sprut då är det viktigt eller så är det helt vanlig frekvens/tid styrning då är det inte så viktigt´.

Edit: Är det sekventiellt styrs det oftast av en hallgivare på svänghjulet eller liknande
Om man kollar på äldre millar så anges det att gul kontakt på cylle 1 och brun på cylle 2 osv. Däremot står de för den nya millen så här..

Disconnect the wiring harness
from the injector on the right
hand side of the bike by pushing
up (squeeze) on the spring clips
from the injector connector
(Fig. A).

Plug one of the leads from the
PCIII in line of the stock connector
and injector (Fig. B).
5 Repeat steps 3-4 for the left
hand side.

Med andra ord verkar det vara skit samma vilken som sitter var?

Mer ideér?

/Felix
 
Felix skrev:
Om man kollar på äldre millar så anges det att gul kontakt på cylle 1 och brun på cylle 2 osv. Däremot står de för den nya millen så här..

Disconnect the wiring harness
from the injector on the right
hand side of the bike by pushing
up (squeeze) on the spring clips
from the injector connector
(Fig. A).

Plug one of the leads from the
PCIII in line of the stock connector
and injector (Fig. B).
5 Repeat steps 3-4 for the left
hand side.

Med andra ord verkar det vara skit samma vilken som sitter var?

Mer ideér?

/Felix

Definierar fig. A / fig. B någon speciell plats i kontakten med tanke på att du ska börja med " the injector on the right hand side of the bike" ? Annars låter det som det kan vara lugnt .. vet dock inte alls hur sprutet på millen är uppsatt.. men troligen så mäter den inte jonisering eller något sådant heller.
 
aci skrev:
Definierar fig. A / fig. B någon speciell plats i kontakten med tanke på att du ska börja med " the injector on the right hand side of the bike" ? Annars låter det som det kan vara lugnt .. vet dock inte alls hur sprutet på millen är uppsatt.. men troligen så mäter den inte jonisering eller något sådant heller.
Figur A och B är bara bilder på kontakterna, det går inte att avgöra om det är hö/vä kontakt.

PC3 kablarna är inte färgkodade heller som på andra modeller... dock är den ena 2 cm längre än den andra...

/Felix
 
Felix skrev:
Tjena,
Några snabba frågor.
Spelar det någon roll vilken kontakt man kopplar till vilken injektor. Eftersom både cyl 1 och 2 är mappade identiskt borde det ju kvitta? Manualen ger inte mycket hjälp här..

Jag har inte hunnit bänka min hoj än utan kör på en mapp som en annan medlem här har bänkat fram. Dock har jag brutala avgassmällar när jag motorbromsar och varvet går under 5000. Är detta skadligt (annat än för öronen) :gnissla

Mvh Felix

Ja det kvittar vilken sida du fäster dem vid så länge du håller koll på vilken map som går till vad. Table#1 är routad till orange/vita kontaktknippen. Denna kopplas till höger sida och främre cyllen, vilket anses som "det korrekta".

Kolla tps-inställningarna i pc'n. Den bör visa runt -12%(i applikationen) när spänningen är 0V. Vid körning 0.70V-4.04. 0.7V representerar 0%. 4.04 - 100%. Motsvarande värden i pc'n är 5544 och 25432. De kan eventuellt diffa något mellan hojar. Men ett bra utgångsläge i alla fall.

Om man antar att mapen du använder var korrekt gjord d v s på en pc med korrekt tps och din pc är o-konfigurerad (tps) Eller tvärt om, din är ok men mappen var gjord på en o-korrigerad - så blir allt fel. Eventuellt är det, det som ställer till det.

edit och pissigt skrivet:

Det som bör visa runt -12 är "%Throttle" i huvudfönstret när spänningen över tps-kabeln och jordkabeln är 0V.
 
Last edited:
#Olsson# skrev:
Om man antar att mapen du använder var korrekt gjord d v s på en pc med korrekt tps och din pc är o-konfigurerad (tps) Eller tvärt om, din är ok men mappen var gjord på en o-korrigerad - så blir allt fel. Eventuellt är det, det som ställer till det.
Olsson, han använder min mapp med korrigerad TPS. Men däremot har han Renegades luftkit och den ger ju ännu mer luft + att det kan skilja mellan hojarna.
 
mikcar skrev:
Olsson, han använder min mapp med korrigerad TPS. Men däremot har han Renegades luftkit och den ger ju ännu mer luft + att det kan skilja mellan hojarna.

Absolut. Så kan det vara. Jag såg bara en möjlig(och vanlig) orsak bland många. Om nu Felix's tps/pc-inställning skulle råka stå fel? Jag såg inte att han nämnde någonting om det så då gissar jag att den eventuellt var o-kollad.

Är det här apriliatråden föresten? :D
 
Nr:18 skrev:
Klart att det spelar roll vilken cylinder du kopplar det till! Den pumpar in soppa vid olika tidpunkter eftersom cylindrarna inte tänder samtidigt :7peta

Spelar ingen roll för PCIII:ans del så länge du inte kör advanced fuel tables d.v.s separata mappar då gäller det att veta vilken tabell som går till vilken injektor. ECU:n styr allt det smarta... :7peta
 
Tack för svaren pojkar, Jag har synkat TPS;en det blev ca 5520 och 24770 vill jag minnas så det är lugnt, däremot har jag inte mätt upp TPS:en med multimeter men det känns som det kvittar då jag verkar ligga rätt nära ändå.

Konstigt att min smäller bara, tycker att den inte borde gå fett och om den får mer luft än mikcars mille.

Nåja, tror jag plockar bort PC3:an tills dess jag tar mig till en bänk.

Nu återgår jag med mitt babbel till Apriliatråden igen :tummenupp

/Felix
 
Felix skrev:
Konstigt att min smäller bara, tycker att den inte borde gå fett och om den får mer luft än mikcars mille.

Nåja, tror jag plockar bort PC3:an tills dess jag tar mig till en bänk.

Nu återgår jag med mitt babbel till Apriliatråden igen :tummenupp

/Felix

det smäller när den går för magert så fetapå lite istället ska du se :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top