Hjälp om val av köp mellan två st R6:or

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Hej.

Min kompis som snart är 25 år har blivit sugen på att köra hoj (inget kk än) Han bad mig följa med honom för att titta på två objekt. Skulle höra era synpunkter och om rimligt pris på följande:

(R6 -99 står i 48.000 och en -00 i 52.000 i Bike's begnat guide för objekt som är i bra skick)

R6 -00, 1800 mil, prutat till 49.000:- från 56.000. (24 årig kille som haft kk i 1 år, ägt den i 2 månader och vill byta upp sig till R1 tycker jag låter misstänkt om hojen)
* Båda däcken totalt nedslitna. Backdäcket såg ut att ha något som liknar torrsprucket gummi på mittytan på däcket (Metzeler Z6)
* Höger framgaffel läcker ganska mycket olja från packboxen.
* Slipon och rensad bak (original finns)
* Hojen såg inte vårdad ut. Skitiga fälgar och ganska torr kedja.
* Serviceboken bara stämplad en gång av auktoriserad firma.

R6 -99, 1900 mil, prutat till 50.000:- från 60.000 (killen har inte kört med den sedan förra året och då bara några få 10-tals mil)
* Import från Tyskland -03 med fullstämplad servicebok.
* Välvårdad!
* Allt i perfekt originalskick förutom ett bakdäck som måste bytas om 200-300 mil.
* Två godkända lås följer med.

Tycker personligen -99:an begär ett fantasiutgångspris på 60.000. 50.000 ligger fortfarande för högt med tanke på att den är en import (jag vet att det inte är någon skillnad på svensk och import men handlarna tycker det och då vill jag pruta på det också). Max 48.000 tycker jag.

00:an max 45 med tanke på däck och framför allt packboxen som snarast bör bytas.

-99an låter bäst tycker jag, men tycker som du att utgångspriset är lite för högt men 50 000 e hyffsat skapligt...

Köp inte import

Om man ska köpa import ska det va pris där efter. En vän till mej sålde sin 999 som gått 300mil för 50. Leta vidare.

Personligen går jag bara på skick å mest hoj för pengarna. Struntar i om det är import eller inte, dock så har jag aldrig ägt en import endå kanske ska tilläggas.

99:an låter ju som det bättre valet av dessa 2 men jag hade nog hellre väntat.
50 papp för en 99:a som är importerad tycker jag låter mycket.

Kodax skrev:
2228647 Om man ska köpa import ska det va pris där efter. En vän till mej sålde sin 999 som gått 300mil för 50. Leta vidare.
Jag är tacksam att det finns riktiga bondsvenssons som du, rädda för allt som är utländskt. Det ger mig bättre priser. Tack! :huvet

Motorrad skrev:
2228577 Hej.

Min kompis som snart är 25 år har blivit sugen på att köra hoj (inget kk än) Han bad mig följa med honom för att titta på två objekt. Skulle höra era synpunkter och om rimligt pris på följande:

R6 -00, 1800 mil, prutat till 49.000:- från 56.000.

R6 -99, 1900 mil, prutat till 50.000:- från 60.000
Jag skulle undvika köpa -00an, det låter som en hoj som inte varit väl omhändertagen. -99an låter som ett bättre alternativ.. Men båda vill ha ett för högt pris. Personligen köpte jag en R6 -00, 550mil, highpipe slipon, Nya PilotPower däck, Undertail, Nyskick, Öhlins styrdämpare för 50 000 kr (3mån avbetalning). Detta var för två år sedan. Visserligen är det mitt i sommaren, priserna ligger en aning högre.

Servicebok är överskattat, du ser om hojjen är i bra skick.Importhojjar är samma som svensålda hojjar. Motormännen har ett testcenter i bla. Helsingborg. Åk förbi där med hojjen och så får du allting kollat. Detta borde vara lika intressant både för säljaren såsom köparen.

Last edited:
Tackar

Jag tackar för era synpunkter. Har sagt åt min kompis att läsa denna tråd och han har numera bestämt sig för att inte köpa någon av dessa.

Tack!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...