Hjälp! Oljefilterverktyg 64mm 14fasat

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Önskar låna ett oljefilterverktyg för ett 64mm filter som är fasat med 14 kanter. Har testat med biltemas men de passar inte då sumpen hänger ner runt filtret (varken spännverktyget eller det med armarna). Skruvmejseltricket vill sig inte heller. Så nu står jag med hojen okörbar :( "MCFIRMAN" skulle ha 4 arbetsdagar på sig att få hem ett sådant verktyg, att låna det de hade hemma gick absolut inte för sig... Undrar om de drog dit filtret med tryckluftsverktyg på förra servicen, sitter som berget :huvet

Mvh
Danne

Läste inte så noga först ... tänkte föreslå den "spännaren" ... Sorry mannen, du kan räkna detta som ett icke-inlägg!

Hursomhelst, har fan inte sett dig ute i år!!! Åker du bara udda timmar, udda dagar, udda veckor eller? ... eller det kanske är jag som gör det!

\m/

Med risk för att göra sönder filtret så att det blir ännu jobbigare!

men ta typ två plattjärn i passande storlek eller något liknande slipa en egg i änden på dem slå i dom i filtret så nära ytterkanten som möjligt och ha plattsidan tvärs kraftens riktning
sedan håll i hop dem i andra änden o ta en stor skruvmejsel el dyl o vrid kan va värt ett försök

Annars om du kommer åt är det att föredra en polygrip modell så stor som möjligt o vrida det går garanterat om du kommer åt.

Last edited:
Polygrip har alltid funkat för mig,... Kläm till ordentligt så filtret får ett "annat" utseende... sen ere bara & vrida,,,
:cdevil

Jag har en sån här liggandes som du kan få låna om du vill (kostar inte många kronor på Biltema iofs...30:-). Jag själv har för kass tålamod för att lyckas med saker och ting men Fabbe löste det alltid när jag mest spottade och svor.
Denna funkade då inget annat hjälpte, inklusive skruvmejseltricket genom filtret. Kan vara värt ett försök, den bettar bättre än du tror.

Bifogat

• 20-322_l.jpg
    20-322_l.jpg
    10 KB · Visningar: 85
Jag har en sån här liggandes som du kan få låna om du vill (kostar inte många kronor på Biltema iofs...30:-). Jag själv har för kass tålamod för att lyckas med saker och ting men Fabbe löste det alltid när jag mest spottade och svor.
Denna funkade då inget annat hjälpte, inklusive skruvmejseltricket genom filtret. Kan vara värt ett försök, den bettar bättre än du tror.

Tack för erbjudandet. Är osäker om den skulle få plats mellan filtret o sumpen bara. Hursomhelst så införskaffade jag "originalverktyget" från mcfirman. Gissa om jag blir förvånad när filtret sitter så jävla hårt ditskruvat att inte ens originalverktyget (som är i plast) orkar vrida loss filtret, utan bara hoppar över greppen på filtret. Och det ska dras med 8-10Nm .......... :näsblod

Blir en ny vända i garaget ikväll, löser det inte sig får jag köra hojen på släp till mcfirman och så får de använda precis hur mycket våld de vill för att få bort filtret som de själva satt dit på en standardservice. :huvet

Tack för erbjudandet. Är osäker om den skulle få plats mellan filtret o sumpen bara. Hursomhelst så införskaffade jag "originalverktyget" från mcfirman. Gissa om jag blir förvånad när filtret sitter så jävla hårt ditskruvat att inte ens originalverktyget (som är i plast) orkar vrida loss filtret, utan bara hoppar över greppen på filtret. Och det ska dras med 8-10Nm .......... :näsblod

Blir en ny vända i garaget ikväll, löser det inte sig får jag köra hojen på släp till mcfirman och så får de använda precis hur mycket våld de vill för att få bort filtret som de själva satt dit på en standardservice. :huvet

När jag skulle byta filtret på min satt det som fan också...
Fick använda rörtång och ta i ordentligt för att det skulle lossna.

När jag monterade det nya drog jag åt det för hand utan minsta problem.

På en triple kan man troligen inte använda ett sådant verktyg.
:tajtsomfan

Last edited:
På en triple kan man troligen inte använda ett sådant verktyg.
:tajtsomfan

Men du får plats med en rörtång menar du? :va

Varför tror du Fabbe alltid var tvungen att hjälpa mig med Ninjan hehe, tajt även där och mitt tålamod vad gäller att pilla i tajta utrymmen med oljiga händer är inte det bästa! :mad:

Löste det genom att sätta en slangklämma runt originalverktyget så plasten inte kunde ge efter. Tack för er support!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT