Hjälp! Någon installerat turbo på sin Hayabusa

pluss300

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
turbo hayabusa
Tjena. Har problem med min. som jag turboladdade. Efter ombyggnaden går den skitfet och bara på 3 burkar. Det är så mycket så det ryker svart rök när jag vrider på rullen. Har provat reglera inställningarna i styrburken men det finns inget som hjälper. Jag har sänkt kompet med 2mm alu platta, flytta vevkuggen 3 kuggar medsos för att kompensera kammarna för alu plattan, insuglufttryckgivaren sitter under tanken, insugtempgivaren sitter på lämpligt ställe för att undvika värme från motorn.
Kom med idèer!

Tjena. Har problem med min. som jag turboladdade. Efter ombyggnaden går den skitfet och bara på 3 burkar. Det är så mycket så det ryker svart rök när jag vrider på rullen. Har provat reglera inställningarna i styrburken men det finns inget som hjälper. Jag har sänkt kompet med 2mm alu platta, flytta vevkuggen 3 kuggar medsos för att kompensera kammarna för alu plattan, insuglufttryckgivaren sitter under tanken, insugtempgivaren sitter på lämpligt ställe för att undvika värme från motorn.
Kom med idèer!

Är du säker på att kammarna står rätt? Jag var med och monterade ett MC-Xpress kit på en hayabusa -04. Har för mig att vevkuggen skulle flyttas och någon/båda kammarna skulle flyttas x antal kugg.

Är du säker på att kammarna står rätt? Jag var med och monterade ett MC-Xpress kit på en hayabusa -04. Har för mig att vevkuggen skulle flyttas och någon/båda kammarna skulle flyttas x antal kugg.

5 kuggar framåt ska den

Du la väl inte laddtryck på atmosfärstryck givaren va?

Ett vanligt fel folk gör

Kom med idèer!

Kolla även kontaktstycket (kablarna) till MCXpress-mapsensorn för laddtryck,kontaktstiften kan lossna lite (, o är det lite glapp där då går extra - spridarna på full muff hela tiden !!,,enkelt att kolla !!!. lycka till !!

5 kuggar framåt ska den

Du la väl inte laddtryck på atmosfärstryck givaren va?

Ett vanligt fel folk gör

Har INTE kopplat "intake air pressore sensorn" till verken trycke el. vakum sida. "air pressore sensorn" ligger öppet till atmosfären. "Vacum control selenoid valve" finns bara för att inte få felmedelande från ECM, slangarna är bortagna. "intake air temp." har jag bara placerat på ett lämligt ställe där luftempen är låg. har flyttat 3 vevaxelkuggar klockvis medsos för att kompensera ca 2mm alu, det medför att kammarna ligger nästan rätt. har std. kolvar. Har just nu kollat alla givare och elkopplingar, dom är ok. Är det 5 vevaxelkuggar medsos?

Kolla även kontaktstycket (kablarna) till MCXpress-mapsensorn för laddtryck,kontaktstiften kan lossna lite (, o är det lite glapp där då går extra - spridarna på full muff hela tiden !!,,enkelt att kolla !!!. lycka till !!

Tack för tipset. Just nu har jag turbosystemet bortkopplat för att underlätta sökandet. Har du tillgång till ett kopplingsschema för alla givarna?:D

Last edited:
Har INTE kopplat "intake air pressore sensorn" till verken trycke el. vakum sida. "air pressore sensorn" ligger öppet till atmosfären. "Vacum control selenoid valve" finns bara för att inte få felmedelande från ECM, slangarna är bortagna. "intake air temp." har jag bara placerat på ett lämligt ställe där luftempen är låg. har flyttat 3 vevaxelkuggar klockvis medsos för att kompensera ca 2mm alu, det medför att kammarna ligger nästan rätt. har std. kolvar. Har just nu kollat alla givare och elkopplingar, dom är ok. Är det 5 vevaxelkuggar medsos?

Tack för tipset. Just nu har jag turbosystemet bortkopplat för att underlätta sökandet. Har du tillgång till ett kopplingsschema för alla givarna?:D

HEPP HEPP vänta lite nu

Mapsensorn måste ha vacum annars går den som skit

kopplas ju med backventiler så att övertryck läcker ut
men sensorn kan känna undertryck

Alla 4 måste kopplas samman till denna sensor

Ser att det finns 2st vakumkonfigurationer för MCXkitet:
1.GSXR 1300 99-01
2.GSXR 1300 02-03

Kopplingsshema för 1.GSXR 1300 99-01 . koppla 4st NYA vakumslangar där det är ledigt till spjällhus 1,2,3,4..dessa ska skarvas ihop till 1st ,,från denna 1st så ska du sätta t-kors så du får 2st utgångar.
1st ska gå till bränsleregulatorn, på den andra utgången ska du montera ett t-kors,, 1st av dessa ska gå till dumpventilen den andra sätter du på ett t-kors.
På dessa 2 slangar ska du montera nya mapsensorn och turbomätaren.
Dom 4st GAMLA vakumslangsutgångarna på spjällhus 1,2,3,4 så ska vakumslang från 1,2,3,4 gå ihop till 1st som ska skarvas med ett ( måste vara T-kors ) på dessa 2st utgångar så ska backventil sitta i ena änden och standard mapsensor i den andra.

2mm cylinderfotshöjning (spacer) = the sprocket (kamdrevet) on the crankshaft shall be rotated 5 splines clockwise.

Orkar inte skriva mer ! har du årsmod 02-03 så får jag fortsätta i morgon !

HEPP HEPP vänta lite nu

Mapsensorn måste ha vacum annars går den som skit

kopplas ju med backventiler så att övertryck läcker ut
men sensorn kan känna undertryck

Alla 4 måste kopplas samman till denna sensor

Mapsensorn, är det std. insugtrycsensorn el. övertrycksensorn. Ska std. insugtrycksensorn känna vacum? Vad händer när turbon börjar trycka och vakummet (ex tomgångsvakum) försvinner upp till atmosfärstryck, kommer inte std. insugtrycksensorn att ge fel signal då?

Mapsensorn, är det std. insugtrycsensorn el. övertrycksensorn. Ska std. insugtrycksensorn känna vacum? Vad händer när turbon börjar trycka och vakummet (ex tomgångsvakum) försvinner upp till atmosfärstryck, kommer inte std. insugtrycksensorn att ge fel signal då?

Det är därför man har läckventiler ( backventil) som leder ut övertryck
så att trycksensorn inte ger felkod

Motorn är mappad i låglast med mapsensor som huvudparameter

Upp till ungefär 3500 rpm sen går den över till TPS ( trottel)

Utan undertryck tror givaren att motorn går med ganska öppna spjäll

Och tillsätter bränsle för detta driftläge

Koppla allt som det är tänkt att vara så ska nog maskinen gå rent sen

Ser att det finns 2st vakumkonfigurationer för MCXkitet:
1.GSXR 1300 99-01
2.GSXR 1300 02-03

Kopplingsshema för 1.GSXR 1300 99-01 . koppla 4st NYA vakumslangar där det är ledigt till spjällhus 1,2,3,4..dessa ska skarvas ihop till 1st ,,från denna 1st så ska du sätta t-kors så du får 2st utgångar.
1st ska gå till bränsleregulatorn, på den andra utgången ska du montera ett t-kors,, 1st av dessa ska gå till dumpventilen den andra sätter du på ett t-kors.
På dessa 2 slangar ska du montera nya mapsensorn och turbomätaren.
Dom 4st GAMLA vakumslangsutgångarna på spjällhus 1,2,3,4 så ska vakumslang från 1,2,3,4 gå ihop till 1st som ska skarvas med ett ( måste vara T-kors ) på dessa 2st utgångar så ska backventil sitta i ena änden och standard mapsensor i den andra.

2mm cylinderfotshöjning (spacer) = the sprocket (kamdrevet) on the crankshaft shall be rotated 5 splines clockwise.

Orkar inte skriva mer ! har du årsmod 02-03 så får jag fortsätta i morgon !

:yoparty :Bugar äntligen en lösning. har en 99:a :hojbusa . Två frågor bara. I vilken riktning skall backventilen spärra? Vilken typ av bränsleregulator använder dom? Min har ingen vacum, köpte en utan vacuminställning men tryckintällning av mcxpress. Är det stor skillnad på den nyare modellens koppling? Tänkte mest om dom använder en annan bränsleregulator. Har byggt ett eget system men handlat en del grejor av mcxpress.

Det är därför man har läckventiler ( backventil) som leder ut övertryck
så att trycksensorn inte ger felkod

Motorn är mappad i låglast med mapsensor som huvudparameter

Upp till ungefär 3500 rpm sen går den över till TPS ( trottel)

Utan undertryck tror givaren att motorn går med ganska öppna spjäll

Och tillsätter bränsle för detta driftläge

Koppla allt som det är tänkt att vara så ska nog maskinen gå rent sen

:tummenupp Det är bra att veta vad som händer, inte undra på att den går skitfet på låga vartal. Det blir nämligen skitbra vid vartal över ca 3500.:yoparty Skall std. styrbox ha orginal inställning på sprutet, den är nämligen snålstäld nu efter alla försök att ändra sprutet? Har inte ett komplet system från mcxpress. Har satt ihop ett eget system med en del prylar från dom, därför har jag inget kopplingsschema för trycket.

:yoparty :Bugar äntligen en lösning. har en 99:a :hojbusa . Två frågor bara. I vilken riktning skall backventilen spärra? Vilken typ av bränsleregulator använder dom? Min har ingen vacum, köpte en utan vacuminställning men tryckintällning av mcxpress. Är det stor skillnad på den nyare modellens koppling? Tänkte mest om dom använder en annan bränsleregulator. Har byggt ett eget system men handlat en del grejor av mcxpress.

fråga 1. motorn ska INTE kunna suga luft från backventilen på tomgång .
backventilen ska spärra inåt ( mot motorn )
när du turbar så ska laddtrycksluften gå förbi orginal -
mapsensor o ut via backventilen,,,detta lilla läckage påverkar ej laddtrycket i sin helhet,,
fråga 2. malpassi bränsletrycksregulator kör dom flesta med. 3,0bars bränsletryck ska det vara.:tummenupp

För att inte riskera att orginal map sensorn ser tryck så sätt istället t-korset
som på bilden. (så står det i mcxpress manualen)

Bifogat

• vakum.JPG
    vakum.JPG
    15.1 KB · Visningar: 96
:banana Tack för en bra förklaring. Hör av mig hur det gick.

Min goa paint bild är ifrån MCX RACE 400+ manual för hayabusa 1999-2001
Jag kör exakt så som jag har ritat och det fungerar ypperligt.

Efter lite babblande med jobbarkompisen som kör metanol-dragbike så -
testade jag även ditt sätt , men med dåliga resultat. ( kan ju fungera på andra busor men det har jag ingen kunskap om )

hoppas att informationen har hjälpt :tummenupp

Min goa paint bild är ifrån MCX RACE 400+ manual för hayabusa 1999-2001
Jag kör exakt så som jag har ritat och det fungerar ypperligt.

Efter lite babblande med jobbarkompisen som kör metanol-dragbike så -
testade jag även ditt sätt , men med dåliga resultat. ( kan ju fungera på andra busor men det har jag ingen kunskap om )

hoppas att informationen har hjälpt :tummenupp

Har fixat bränsletrycksregulator med vacumingång. Skulle starta efter att ha kopplat slangarna enligt beskrivning, Äntligen ska jag få ta en provrunda,:cool: vad hande då. Batteriet slut :huvet
Hör av mig hur det gick när batteriet är laddat.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph