Hjälp! Motorrenovering Husaberg

Det är lika bra att byta ramlager+balansaxellagret när du ändå har den isär.Är motorn -01 så är det vanliga kullager till ramlager,lätt att få tag på hos Momentum tex.Samma med packboxar,std dimensioner på allt.Billigaste kolvarna är nog Athena som Jofrab importerar,ca 1900:-.Knåda har Wössner kolvar för ca 2300:-.Resten finns nog bara som originaldelar.

Twice skrev:
Det kniviga är att motorn ska tydligen vara uppdaterad till -03
Det sitter inga vanliga kullager som ramlager... Är liknande variant kraftiga nållager som brukar sitta i styrkronan... Inte den blekaste hur jag kollar glappet på dom...

Har vevstakslagret gått ner sig 3mm skulle jag i alla fall byta ramlager å balansaxellager,pga alla spånor som dansat omkring i oljan.
Ramlagren borde vara standard iallafall, numren i listan är:NJ206 ECP/C3 HVC058,kolla med nån lagerfirma om det finns.

02 kullagren (ramlager)finns att köpa på SKF där finns alla lager förutom balansen att köpa.
03 lagren du har får du köpa genom en återförsäljare fast tror dom kan vara restade hos usaberg nån vecka till......
men har du isär motorn så byt dom hur som helst! jag yter alla lager när jag river min motor synd att inte byta något när man ändå har isär grejjerna! det har ju ändå dansat runt en del spån och skit i motorn om lagrena har gått ner sig så pass mycket!
hur ser fodret ut då?! har kolven tagit stryk så har nästan fodret gjort detv oxå..... lycka till med renoveringen!

Byt hela lagersatsen när du har rivit motorn. Kostnaden är ca 1200:- och det är inte värt att snåla med.

Byt hela lagersatsen när du har rivit motorn. Kostnaden är ca 1200:- och det är inte värt att snåla med.

Ska man ha alla lager räcker det inte med 1200. Det är vad två ramlager kostar. Balansaxeln säljs numera som en uppdaterad enhet. Med ett brett lager i. Det går inte att köpa enbart lager. Det kan gå att få tag på gamla modellen balansaxellager där det satt dubbla lager. Men det är ju bättre att uppdatera till nya modellen. Sen ett vevstaks-kit, kolv och foder så är kostnaden lätt uppe i tiotusen snabbt. Byta enstaka komponenter är ingen ide tycker jag. Dröjer ju inte länge förrän nästa komponent behöver bytas. Och en dålig komponent förkortar livstiden på övriga nyligen utbytta motor komponenter. Helrenovering enligt bok och tabell så kan man känna sig trygg.

Ska man ha alla lager räcker det inte med 1200. Det är vad två ramlager kostar. Balansaxeln säljs numera som en uppdaterad enhet. Med ett brett lager i. Det går inte att köpa enbart lager. Det kan gå att få tag på gamla modellen balansaxellager där det satt dubbla lager. Men det är ju bättre att uppdatera till nya modellen. Sen ett vevstaks-kit, kolv och foder så är kostnaden lätt uppe i tiotusen snabbt. Byta enstaka komponenter är ingen ide tycker jag. Dröjer ju inte länge förrän nästa komponent behöver bytas. Och en dålig komponent förkortar livstiden på övriga nyligen utbytta motor komponenter. Helrenovering enligt bok och tabell så kan man känna sig trygg.

Men inte behövs väl helrenovering lika ofta som man behöver byta lager? kolv och vevstake borde väl klara sig längre än lagren?

Men inte behövs väl helrenovering lika ofta som man behöver byta lager? kolv och vevstake borde väl klara sig längre än lagren?

Ja absolut. Bra du ifrågasätter.

Får tydliggöra mig. Följer man utbytesintervallerna som står i boken så behövs aldrig helrenovering. Följ boken och byt innan det blir metallspåner i motorn. Många kör ju tydligen tills någon komponent rasar. Dumt nog.

Tänkte på trådskaparens Twice fråga. Om man har ett tre millimeter (radiellt, eller var det axiellt? Det framgår ju inte) spel på vevstaken så är det ett under att vevstaken inte gått av. Den borde ha gjort det för länge sedan. Då har det garanterat blivit massor med metallspånor i motorn som har varit där under en längre tid och sabbat övriga komponenter. Då behövs sannolikt helrenovering.

Vart hittar ni listan med SKF lager? håller på att gå under jorden med denna motor.

Denna kanske kan hjälpa.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/extra/productTablesList.jsp?&maincatalogue=1&lang=en

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...