Hjälp motorn knackar!! :(

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
zx6r -95
hojjen: nsr 125 -92 den har alltid gått bra och ja har alltid tankat
med 95-oktan, men ja ville se om den blev piggare 98-oktan :huvet
och den blev betydligt piggare och accelerarade snabbare än innan.
det gick också att pressa den längre in på rödmarkeringen. men efter
provkörningen me den nya soppan så knackade motorn. ja tänkte att
det berodde på bensinen så ja körde slut på tanken och gick tillbaks
till 95-oktan igen. men den knackar fortfarande :död
var kan ha hänt? har nåt gått sönder? kan/ska ja göra nåt innan ja
säljer den i vinter?
 

Dr.Bike

Guest
Troligen har du kört sönder ett vevstakslager. Eller kolvbultslagringen i lilländan.
Sorry, men det är inte helt enkelt att fixa.
Är det DÄREMOT ett plingande metalliskt ljud och inte ett knackande KAN det vara så enkelt som att kolvringarna är helslut.
Men sån tur har man ju aldrig...

Kontakta VRM Roffe (Uppsala) här på forumet, han kan hjälpa dig.
Du har även Stigs Motormekaniska i axvall. (24 mil från dig)

Och: NEJ din hoj blev INTE piggare av 98. (ren placebo)
Faktum är att 98 innehåller mindre mängd energi/vikt än 95.

DÄREMOT står det emot självantändning (knacning, spikning) bättre.
Och eftersom du (troligen) saknar knacksensor så är det 95 som gäller.


MVH
 
Last edited:

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
sthlm
Hoj
modifierad r1-99
Om du inte har tummen mitt i handen så fixar du att ta isär/ihop motorn. Var just hemma hos min bror som klyft sin nsr -91a motor och det var inte speciellt mycket att hålla reda på i den.

Lycka till! :tummenupp
 

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
zx6r -95
hur kunde det gå sönder bara för att ja tankade med 98-oktan??
och vad kan de kosta å fixa det? tänkte bara på om de e lönt att fixa
innan ja sälger den
men den gick faktiskt bättre med 98-oktan. den blev varvvilligare och det tog mindre tid att nå toppfarten :banana
 

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
zx6r -95
heggeli skrev:
Det kanske har med detta att göra. :gnissla

"det gick också att pressa den längre in på rödmarkeringen."


ja men ja låg ju inte å pressade på rödmarkeringen i 5 mil precis :kocko
mer några ensataka gånger som ja växlade lite senare än vanligt
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
98 oktan ger ingen extra effekt utom om hojen behöver det för att den har hög komp, detta gör då att hojen får en högre gräns innan den knackar pga lågt oktantal.

98 oktan brinner sämre än 95 oktan.
Givetvis var det inte bensinen om nu inte 2t oljan gav upp, felet är nog att du drog den hårt på rödstrecket, beroende på hur det låter så kan vevstakslager givit sig eller om det är mer malande knackande vevlager.
Riv och titta, en sådan hoj är mycket lättskruvad.

Rödsträcket är normalt något du enbart beträder mycket kort tid.
Då finns inga garantier längre och har din hoj några tusen mil redan så kan den rasa när som helst, välkommen till 2t världen.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jojjen skrev:
hur kunde det gå sönder bara för att ja tankade med 98-oktan??
och vad kan de kosta å fixa det? tänkte bara på om de e lönt att fixa
innan ja sälger den
men den gick faktiskt bättre med 98-oktan. den blev varvvilligare och det tog mindre tid att nå toppfarten :banana
FInns inget som säger att den gick sönder pga soppan. Den skulle antagligen gått sönder ändå med tanke på de symptom du beskriver, se Dr. Bikes svar.
 

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
zx6r -95
är det nån idé att lägga ut en ljudfil så att ni hör hur det låter?
nån som tror sig kunna säga om det är vevstaken eller nåt annat?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jojjen skrev:
är det nån idé att lägga ut en ljudfil så att ni hör hur det låter?
nån som tror sig kunna säga om det är vevstaken eller nåt annat?
Kör inte mer med hojen. Ta isär och kontrollera vad som är fel, du har ju hela vintern på dig.
 

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
zx6r -95
så nu har ja varit ute och spelat in ljudet. knacket hört iaf ganska tydligt i början tycker jag.
nej ja ska inte köra nåt mer nu. ja ska sälja den nu under vintern
 

Bifogat

  • CIMG3544.WAV
    150.7 KB · Visningar: 597

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Kan det inte vara så att den har spikat med den gamla soppan, detta medför stora påfrestningar på lagrena. Sedan när du bytte soppa så slutade den spika men lagrena började på att glappa. Men om det är vevlager eller ramlager så är det inte så svårt att byta bara o klyva motorn.
 

Dr.Bike

Guest
Lyssnade på ljudet....

Men hör inget markant KNACK.

Snarare ett väsande (som då skulle vara vevlager)
Det tickande ljudet (troligen det DU kallar knack) låter inte heller helt otroligt.
Men jag gissar iaf inte på nåt lager m.h.t denna korta inspelning, snarare återigen: Brustna kolvringar.

Starta INTE motorn mer förrän du har öppnat och kollat.

Alla här säger att det är ENKELT att meka dessa motorer, och tvåtakt överlag.
Svar JA.

MEN... det alla inte har klart för sig är att det jobb DU åker på, OM det är vevstaken. D.v.s ta isär vevpartiet. DET gör man INTE hemma i garaget.
Annars har de rätt i att tvåtakt är principiellt enlkelt att hålla på med.
 

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
zx6r -95
Dr.Bike skrev:
Starta INTE motorn mer förrän du har öppnat och kollat.

haha ojsan. ja har kört som vanligt. mycket gas i ca 40 mil :död

men knacket (tickandet) har inte blivit värre. snarare lite mindre :tungan
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Lika dant knack på min efter jag har bytt kolvringar, frågade på en verkstad han bara; de låter väl inte :tungan
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Själv har jag ett ganska högljutt rassel vid gassläpp. :näsblod
Har hållt i 100 mil nu, fast det blir värre hela tiden. Slutkört för i år nu :gnissla .
*snabblån av tråd*
Ramlager?
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top