Hjälp! (Motor problem)

keann

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ullånger
Hoj
Yamaha YZF600R
HJälp!!! (Motor problem)

Jag har en Honda NS125F, en dag så skulle ut och åka när motorn barade dog, när cykeln stannat helt så kom ett rökmoln ifrån cylindern och nerimot motorn, jag bokserade skiten hem och såg att det hadde blivit ett hål mitt i kolven, som man hadde svarvat ett hål där. Har alldrig sett nått liknade förut. Vad orsakade detta?

har köpt ny kolv och cylinder plus rengjort hela motorn ifrån spånet ifrån kolven men vill inte att samma sak ska hända igen.
VAD SKA JAG GÖRA?
 
Det gör du genom att smeta lite fett eller krita på kolven och sätter på cylle o topp, blir det fett på tändstiftet är det fel.
annars kan du ju fråga någon här som har e nsr
//Niklas
 
Den går säkert för snålt. Har du möjligtvis satt på en trimpipa utan att bestyckat om förgasaren?
 
CayLe skrev:
Den går säkert för snålt. Har du möjligtvis satt på en trimpipa utan att bestyckat om förgasaren?
men du
om den går för snålt så skär den, den får inget hål i kolven, inte i mitten i alla fall.

Har du ett bra luftfilter i den??
Sätt på en bensinrenare ochså, ett filter som man sätter mellan tanken o förgasaren
//Niklas
 
Nikel skrev:
men du
om den går för snålt så skär den, den får inget hål i kolven, inte i mitten i alla fall.


Hur kunde min kolv på NSR'en se ut såhär när jag köpte den? Rätt tändstift och luftfilter fast felbestyckad förgasare? Visserligen så skar den, men kolven är urgröpt på ovansidan.
 

Bifogat

  • kolven.jpg
    kolven.jpg
    52.6 KB · Visningar: 130
Jo men han hade ett hål rakt igenom i mitten. som om det skulle varit svarvat.
 
CayLe skrev:
Hur kunde min kolv på NSR'en se ut såhär när jag köpte den? Rätt tändstift och luftfilter fast felbestyckad förgasare? Visserligen så skar den, men kolven är urgröpt på ovansidan.

mm nice :tummenupp
 
keann skrev:
Jag har en Honda NS125F, en dag så skulle ut och åka när motorn barade dog, när cykeln stannat helt så kom ett rökmoln ifrån cylindern och nerimot motorn, jag bokserade skiten hem och såg att det hadde blivit ett hål mitt i kolven, som man hadde svarvat ett hål där. Har alldrig sett nått liknade förut. Vad orsakade detta?

har köpt ny kolv och cylinder plus rengjort hela motorn ifrån spånet ifrån kolven men vill inte att samma sak ska hända igen.
VAD SKA JAG GÖRA?

snål bränsleblandning? stiftet ska minst ha 9 i värmetal....när kolven blir överhettad blir den större och då kan kolven klonka i toppen, det hände på moppen när jag körde med planad topp, orginalgasare och 60ccare.. :tungan
 
Om jag får gissa så har han vatten med i förbränningen, vatten bli jävligt hett när det komprimeras och är med i förbrännigen och kan orsaka smälthål i kolven, offta på mitten.
Kan ju även vara felbestyckad.....men tror inte det

Kolla efter vatten i luftburk och förgasaren m.m :rolleyes:
 
Har du kollat så den får rätt oljeblandning?? låter som satyget går snålt :yoparty
 
Mito mannen skrev:
Har du kollat så den får rätt oljeblandning?? låter som satyget går snålt :yoparty

Vad har oljeblandningen med om den går snålt eller inte å göra? :va
 
Jag läste i en gammal bilbok att "används bensin med för lågt oktantal kan det om det vill sig illa slutligen bränna hål i kolven". Vet iofs inget om sånt här, men jag kom att tänka på den här tråden när jag läste det.
/Ludde
 
Lurvas skrev:
Jag läste i en gammal bilbok att "används bensin med för lågt oktantal kan det om det vill sig illa slutligen bränna hål i kolven". Vet iofs inget om sånt här, men jag kom att tänka på den här tråden när jag läste det.
/Ludde

Det kallas väl att den spikar?
 
Hålet beror enkelt förklarat på att kolven har smält, så det beror uppenbarligen på för hög temperatur. Vad är det då som orsakar (för) hög förbränningstemperatur i en tvåtaktare? Jo, för magert ställd förgasare, för tidigt ställd tändning, för hög kompression eller ett tändstift av fel värmetal som orsakar knackning. Se över dom grejerna så kommer det inte hända igen.
 
Flummo skrev:
Hålet beror enkelt förklarat på att kolven har smält, så det beror uppenbarligen på för hög temperatur. Vad är det då som orsakar (för) hög förbränningstemperatur i en tvåtaktare? Jo, för magert ställd förgasare, för tidigt ställd tändning, för hög kompression eller ett tändstift av fel värmetal som orsakar knackning. Se över dom grejerna så kommer det inte hända igen.

För hög tänding är det väll ändå!??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top