Hjälp! Moderkort chassi problem

DR_Gonzo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
Kronans
Då ska man försöka bygga dator då...

Ska sätta fast ljud och mick kontakterna till fronten. Namnen på sladdarna i manualen skilljer sej från namnen som står på sladdarna. Vilken sladd ska gå vart?

I manualen står det att om man vill att ljudet ska gå ut på baksidan ska man bygla enl lilla bilden från manualen.

På EAR L och EAR R-sladdarna finns det två kontakter, så man ska väl kunna bygla med sladdarna men jag hann fan inte lista ut hur.

HJÄLP

Bifogat

• bygling.JPG
    bygling.JPG
    12 KB · Visningar: 37
  • instruk.JPG
    instruk.JPG
    33.1 KB · Visningar: 40
  • sladd.JPG
    sladd.JPG
    24 KB · Visningar: 35
Last edited:
DR_Gonzo skrev:
Då ska man försöka bygga dator då...

Ska sätta fast ljud och mick kontakterna till fronten. Namnen på sladdarna i manualen skilljer sej från namnen som står på sladdarna. Vilken sladd ska gå vart?

I manualen står det att om man vill att ljudet ska gå ut på baksidan ska man bygla enl lilla bilden från manualen.

På EAR L och EAR R-sladdarna finns det två kontakter, så man ska väl kunna bygla med sladdarna men jag hann fan inte lista ut hur.

HJÄLP

Öhh alla gånger jag bytat chassie står det ju samma på dom kontaktera på bilden (din bild inte manualen) inrispat smått smått på moderkortet. Kolla där igen. Vad är det för ett chassie du köpt? Verkar hel skumt då jag bytat chassie en del gånger och har aldrig behövt bygla nån av ljud sladdarna. Kanske inte så mycket till hjälp men se så det inte står över kontakterna på moderkortet till att börja med.

Här är lådan jag köpte: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010085420

Jag var lite otydlig. Ljudet är integrerat i moderkortet och för att få ljudet att gå ut på baksidan ska man bygla enligt lilla bilden. (det var så från början på kortet) Men om man vill ha ut ljudet på framsidan, tex om man vill kunna ha hörlurar där så måste man bygla på nått vis med sladdarna och då hjälper det ju inte om det står olika på dom.

DR_Gonzo skrev:
Här är lådan jag köpte: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010085420

Jag var lite otydlig. Ljudet är integrerat i moderkortet och för att få ljudet att gå ut på baksidan ska man bygla enligt lilla bilden. (det var så från början på kortet) Men om man vill ha ut ljudet på framsidan, tex om man vill kunna ha hörlurar där så måste man bygla på nått vis med sladdarna och då hjälper det ju inte om det står olika på dom.

de e väl inte helt ologiskt? de finns ju ear_L å ear_R de sitter ju som på mittenbilden,
gnd = 2_aud_gnd
mic in = 1aud_mic
mic vcc= vettifan...

men de e så jag skulle kopplat de iaf..
prova på egen risk :P

om de vart ja som hade problemet så skulle jag provat å se om de funka..
men de e ju jag :P im a computer-outlaw :hihi

Det är bara att prova sig fram. Du kan inte förstöra något om du kopplar fel.

Tack för hjälpen alla.

Jag tänkte premiärstarta den i morgon. Det är ju ganska enkla grejar att pyssla med det mesta är ju "idiotsäker" så att man inte ska kunna sätta nått fel men om man är mera klåpig än en idiot så kanske det inte är så säkert ändå. Plus att det är ju ganska dyra saker man laborerar med. (kanske inte just ljudet till fronten) men resten tänkte jag på.

Nån som har nått tips på vad man ska tänka på innan man kör igång?
Svara gärna innan fredag :)

Jag kan skriva en rad och berätta hur det går imorgon... eller kanske inte... skriver jag inget så har det väl gått åt skogen då....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg