Hjälp!!. Min växellåda är kass!

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
Jag har fått problem med vxellådan på min hoj. Det började nu på semestern när jag var på Öland med hojjen.

Det började med att det kändes som vissa växlar inte fanns, växelpinnen bara fjädrade tillbaka. Det var i stort sett omöjligt att få i ettan.

Idag när jag skulle till jobbet så gick ettan i lätt samma med tvåan. Sedan var det stop, precis som när man försöker växla upp från sexan. Efter en stund så fick jag i trean, då kunde jag endast använda trean och fyran.

Det är en 99:a som har gått 2400 mil. Jag bytte olja för 400 mil sedan.

HJÄÄÄLP!!!

Dags för mek! Börja med att ta en titt på det yttre av växlingsmekanismen. Ta bort kopplingskåpa och kopplingskorg så ser du grejorna. Här finns en massa fjädrar och grejor. Se till att de är hela och spänstiga. Hittar du inget fel där, måste du in i växellådan.

Åk förbi en verkstad och prata lite med dem, kanske har ZX6R nåt standardfel som kan vara bra att veta om innan man river för mycket.

Det låter som om din växelspak inte greppar om växelaxeln. kolla om bulten till växel spaken och att splinesen greppar om varandra.

Edit:Men, såg i texten att det tog stop, men kolla först det yttre som mattias föreslog.

Last edited:
doohan skrev:
Det låter som om din växelspak inte greppar om växelaxeln. kolla om bulten till växel spaken och att splinesen greppar om varandra.

Edit:Men, såg i texten att det tog stop, men kolla först det yttre som mattias föreslog.

Det verkar vara OK....

Fan man är ju kass på mek. Lär väl bli en dyr historia det här.

Men det verkar idag som man haft tur ändå.

Igår plockade jag av vänster fotpinne+växelpedalen. Växelpedalen gick knappt att rubba från den axel där den sitter. Verkar som bussningen typ hade skurit. Så jag slipade av axeln och hålet på växelpedalen, fettade in och vips man hade växlar igen.

Så nu är allt frid och fröjd igen.

Chrizby skrev:
Men det verkar idag som man haft tur ändå.

Igår plockade jag av vänster fotpinne+växelpedalen. Växelpedalen gick knappt att rubba från den axel där den sitter. Verkar som bussningen typ hade skurit. Så jag slipade av axeln och hålet på växelpedalen, fettade in och vips man hade växlar igen.

Så nu är allt frid och fröjd igen.

Du är inte den förste. Don Quixote här på forumet hade bestämt samma problem förra året.

du är lycklig du !!!

min växellåda är i delar nu. Skulle byta ett drev och en gaffel. Får tag på ett nytt drev från cbr600 (min är en cb600) är ju samma motor................och samma antal kugg (17) på drevet........MEN PASSAR INTE FÖR DE JÄVLA JAPANERNA HAR OLIKA STORA 17 kugg till CBR 600F2-motorn
:mad:

körning på åsen på söndag...............hmm nu torsdag......hmm

------------------
sorry att jag jag avreagerade mig i din tråd, men ville dela med mig lite av erfarenheten att allt är skit.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman