Hjälp min Honda VFR har blivit en tysk Merca ! Metzler Z8 ??

Min då 2011 nyinköpta Triumph Sprint RS är som ett lok. Den vill bara gå rakt fram med de direKt nymonterade nya Pirelli Diablo Rosso Corsa. I kurvor måste jag motstyra genom hela kurvan.
För i samma ögonblick jag slutar motstyra så rätar den upp sig och går rakt fram.
Däcktrycken är de rekommenderade, 2,5 bar/250kPa fram, 2,9 bar/290kPa bak.
Så en vår är det dags för första turen. +5C ute. Jag tycker det vore bra att framdäcket blir lite varmare för bättre fäste när det är så kallt ute och sänker däcktrycket fram till 2,2bar/220kPa. För däcket ska "arbeta/deformeras" mera. Och ska bli lite varmare.
Och när jag kör svänger hojen nästan bara jag tittar åt det håll jag skall.
Behovet att motstyra genom hela kurvan är borta.
Så 30kPa lägre tryck i framdäcket gjorde underverk för mig och Sprint RS. :)
 
Last edited:
Körde länge med olika Metzeler däck och bla Z8 på plastraketen och tyckte att allt var toppen ända tills ett byte där Bridgestone BT T30RGT fick hojen att förvandlas positivt och närmast störtdök in vid läggning i kurvor.Förvisso lite otäckt i början men efter några mil så vande man sig snabbt och blev bara positiv över detta beteende istället.Men vi är alla olika och gillar även olika körstilar vilket förmodligen är förklaringen till diverse olika däck skillnader.

http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/bt023/index.html
 
image.jpg

Mitt Metzeler Z8 har uppskattningsvis gått ca 800-1000mil nu. Köpte hojen beggat med rätt så tydlig nedslitning i mitten, så den borde ju ha gått 3-600mil uppskattar jag. Har själv kört ca 400mil varav två bandagar. Räcker nog till ca 2-300mil till på gata.
Är sjukt imponerad av däcket:tummenupp

Sen är det ju självklart inte det absolut sportigaste däcket. Även i mitt tempo fick jag flera mindre släpp ut ur kurvorna på Anderstorp idag varav ett hyfsat rejält som lyfte upp min rumpa något ur sadeln. Men räckte till 1,50 på torpet och en rutinerad förare hade garanterat kunnat köra 1,40 också..

Edit: fattar inte varför bilden lägger sig på sidan när jag laddar upp.. Men något strul på sh antar jag.
 
View attachment 421153

Mitt Metzeler Z8 har uppskattningsvis gått ca 800-1000mil nu. Köpte hojen beggat med rätt så tydlig nedslitning i mitten, så den borde ju ha gått 3-600mil uppskattar jag. Har själv kört ca 400mil varav två bandagar. Räcker nog till ca 2-300mil till på gata.
Är sjukt imponerad av däcket:tummenupp

Sen är det ju självklart inte det absolut sportigaste däcket. Även i mitt tempo fick jag flera mindre släpp ut ur kurvorna på Anderstorp idag varav ett hyfsat rejält som lyfte upp min rumpa något ur sadeln. Men räckte till 1,50 på torpet och en rutinerad förare hade garanterat kunnat köra 1,40 också..

Edit: fattar inte varför bilden lägger sig på sidan när jag laddar upp.. Men något strul på sh antar jag.

1:50 är ju riktigt bra - Önskar att jag själv hade skillsen att köra så fort :tummenupp

Däremot 1:40 är nog osäkert på det däcket, jag tog tid på de allra snabbaste förarna igår och de låg på 1:38-1:39 och det var rena race-slicks - Z8 är ju ändå framtaget för maximalt våtgrepp med mycket goda slitage-egenskaper. "handling" och "grip" får 3 av 5 möjliga enligt dem själva.

http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html
 
Jag hade ett par Z8 tidigare och min VFR 1200 betedde sig lite som det du beskriver med dem. Med originalets Bridgestone var den klart mer lättsvängd, trots att de var utslitna. När jag slitit ut det förra paret Z8 blev det samma igen, det var det som fanns hemma och bakdäcket var tvärslut, och det här paret är mycket roligare. Egentligen verkar det vara framdäcket som påverkar, jag bytte fram och bak med några veckors mellanrum.

Det gamla framdäcket var betydligt sämre balanserat än det nuvarande. Inte så att det kändes i styret, men så att styret tydligt vibrerade när jag släppte det. Antingen var det obalansen som var skillnaden, eller så är det ojämn kvalitet på Metzeler Z8.
 
1:50 är ju riktigt bra - Önskar att jag själv hade skillsen att köra så fort :tummenupp

Däremot 1:40 är nog osäkert på det däcket, jag tog tid på de allra snabbaste förarna igår och de låg på 1:38-1:39 och det var rena race-slicks - Z8 är ju ändå framtaget för maximalt våtgrepp med mycket goda slitage-egenskaper. "handling" och "grip" får 3 av 5 möjliga enligt dem själva.

http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Roadtec-Z8-Interact.html

Ja jag är nöjd med 1,50,9. Men något säger mig att tex Andreas Mårtensson som har varvrekordet på 1,32,8 hade kunnat köra typ 1,40-1,42 utan problem med Z8=)

Jag minns när Jan "Cällis" Hanson körde 1,09-tider på Gelleråsen på en gathoj med sportiga gatdäck. Varvrekordet där är 1,04..

Allt är relativt, när man själv tycker att det går precis så skeeeetafort som det bara kan vara möjligt så kommer det likt förbannat någon jävel och kör om en på yttern:D:D:yoparty
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top