Hjälp, min 450 går kasst!

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Hjälp, min GAS GAS 450 FSE går kasst!

Detta har hänt:
Köpte den begagnad, en 05:a som gått 50 mil, nästan som ny, bara inkörd och servicen var gjord. Körde ca 50mil till, sen vägrade den hux flux att starta när jag skulle hem från jobbet en dag. Fick tillslut springa i gång den. Efter det tappade den tomgången, misständer vid jämn gas, baktänder våldsamt vid gasuppsläpp och låter illa från toppen, typ som spikningar eller något annat metalliskt hårt ljud. Ringde säljaren, återförsäljaren och generalagenten, alla säger samma sak 6mån garanti, sorry! :huvet

Jag har inte vågat köra efter detta. Men jag har funderat...massor… :va
Först tänkte jag att det kanske är dålig soppa och bytte, sedan kollade jag gummibälgen mellan spjällhuset och insuget eter tjuvluft, sedan tändstiftet (perfekt färg).

Hmmm, kan det vara ventilspelet? Nix det stod bara 5 hundradels mm fel på tre ventiler, men jag köpte ändå nya shims så att det nu är exakt 15 på insug och 25 på avgas.

Gjorde då ett kompprov som bara visade 5.5! Kanske en bränd ventil för det borde inte vara kolvringarna då den inte blå ryker det minsta? :confused:

Rev då toppen. Alla ventilerna såg fina ut, fyllde den med T-röd och blåste med tryckluft genom alla portarna, inte en bubbla, tätare än en grodas arsle! Och kolven glänste som ny (borde den väl iof göra efter bara 20 tim). Satte ihop motorn igen med ny topplockspackning drog runt på veven, gick lätt å fint, inga missljud från ventiler eller kammar, förutom ett litet klick när den automatiska dekompen gick förbi. På med ventilkåpan och starta, ingen förbättring… :huvet

Dekompen ja! Kanske därför kompressionen var kass? Men det stod inget om den i verkstadsmanualen. Skulle bara vara att göra ett kompprov precis som vanligt. Tog ändå bort en liten fjäder så att dekompen svingar ut lättare och nu blev det komp! Så mycket att startmotorn knappt orkade runt trots extra batteri. Bort med tändstiftet och mätte kompressionen igen, 9,5. En klar förbättring dock skulle den ju vara 10.0. Beror kanske på att startmotorn gick så sakta nu eller på att motorn var kall? Hursomhelst borde väl inte motorn gå så kasst pga detta?
Alltså var det inte dekompen heller för när motorn väl är igång så är det ingen skillnad nu heller… :huvet

Kan det vara tändningen som står helt galet? Den går dock inte att ställa då både den och sprutet är programmerade från fabrik, Dessutom finns det inga markeringar så jag vet inte hur jag skall kunna kolla tändningen med lampa, är det ny box som gäller? Eller är givaren på veven paj?

Vad är nästa grej jag skall kolla och hur? Snälla hjälp mig!!! :4skrika

//JIMMY
 
Slänger lite gissningar här.

Stift? kört länge på höga varv?
El fel,glapp ?

Prova också att slänga en blänkare i Offroad/motard delen,där finns många stånkagurus.
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Slänger lite gissningar här.

Stift? kört länge på höga varv?
El fel,glapp ?


Nix, har bytt stift och kollat gapet... :(
Ok, Tack ska göra det! :)

//JIMMY
 
kolla batteriet en kompis hade liknande symtom och det var slut på ström bara, elektroniken ballade helt enkelt ur
 
Har du kopplat bort batteriet en stund? Ibland räcker det för att göra en ”reset” av databoxen.
 
Last edited:
Magnus-Sthlm skrev:
Har du kopplat bort batteriet en stund? Ibland räcker det för att göra en ”reset” av databoxen.

ps. Annars kan det ju vara att du har två hjul för mycket :nicka ds.

Du menar att han inte skulle haft några hjul alls? :va
 
Du verkar ha kollat allt utom förgasaren. Kan kanske vara skit/vatten i den som får hojen att skumma sig.
 
ola_sandin skrev:
Du verkar ha kollat allt utom förgasaren. Kan kanske vara skit/vatten i den som får hojen att skumma sig.

Det finns ingen förgasare :tomten

det har varit massor av strul med insprutet på vissa exeplar. Verkar ju ganska troligt att det är där man hittar problemet!
Ring & kolla med handlaren som sålde hojen från början, har säkert lite tips. kanske t.o.m finnas garanti kvar?
 
ola_sandin skrev:
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Inte så lätt att veta. Men tack för förslaget, uppenbarligen är det ju nåt som är galet som jag ännu inte kollat så alla förslag är mer än välkommna!
Mycket desperat nu! :4skrika


Jag har haft bort spjällhuset också och testat soppa pumpen (att den pumpar, dock inte själva trycket för det vet jag inte vad det skall vara). Och spridaren vet jag inte hur man kan testa? Men blandningen verkar hyfsad av stiftets färg att dömma. :confused:

//JIMMY
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top