Hjälp mig våga lägga ner mer...

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Ort
Forshaga
Hoj
*SÅLD*
Okej, jag är ny på hoj, cirkus 500mil. Men nu känner jag att jag vill men samtidigt vet jag inte hur mycket jag kan lägga ner hojen. Problemet ligger i att jag inte "litar" på däckens fäste mot vägen. Jag förstår att gränsen är nådd med råge om jag skulle hamna i diket men vad kan jag göra för att övervinna min rädsla för totalt släpp?

Jag kör en Yamaha FZS 600 och vet att det är en maskin som ska gå att "köra" mer än jag gör.

Jag har gansk nyss flyttat utanför min hemort och vägen mellan hemmet och jobbet är relativt ny för mig, har kört den en hel del med bil men inte med hojen så vägen är bekant. Men grus/sten och spårig körbana känns i kurvorna och det är detta jag känner problem inför...

Vad fan ska man göra?

Mvh "Trött på mej själv och trött på att köra som en kärring" ( :rolleyes: )

P.S Snälla, ge mig tips & råd för bättre självkänsla och tillit till hojen!
 
doorman skrev:
P.S Snälla, ge mig tips & råd för bättre självkänsla och tillit till hojen!

Svaret är enkelt. Kör mycket bana. Det är där du lär dig köra ordentligt och lär dig hojens begränsningar.
 
Forshaga, där har jag strulat med en tjej. Vi badade nakna i älven på natten. Nog om det nu.
Hursomhelst är det inte långt till Gelleråsen, kolla upp när det är bandagar med en långsam grupp där. Och vägen till Karlstad är väl fördjävligt guppig men en jättefin väg som inte är tok-snabb är den jag markerat på kartan. Du har bara drygt två mil upp till den.
 

Bifogat

  • Vägfan.gif
    Vägfan.gif
    29.6 KB · Visningar: 256
Slappna av. Om du sitter och oroar dig för grus och tjälskott hela tiden när du kör kommer din körning bli mycket stelare och riskerar att panikreagera vid eventuellt släpp. I värsta fall gör du nåt helt galet och kör av vägen. Om du istället bara koncentrerar dig på körningen utan att tänka på underlaget kommer du ha passerat grusfläcken eller tjälskottet innan du ens hann tänka på vad det var, det är oftast inte speciellt dramatiskt. Rent generellt så är det faktiskt säkrare att försöka lägga ner mer än att bromsa sig ur en situation (om man inte ligger på gränsen och/eller har kalla däck förstås).
 
kör vägen om o om igen, öka farten lite för varje gång. memorera gupp, spår osv. Kör alltid vägen i normalt tempo en gång innan du drar på, på så sätt så slipper du oroa dig för att bli överraskad av lösgrus etc.
 
Bra råd hittills och se till att ha sportdäck, inte sport/touring-däck.
Då behöver du inte oroa dig för däcken, fast du måste köra dom varma före du kan pressa på såklart.
 
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
Kör Bana!!!
 
Victor skrev:
Forshaga, där har jag strulat med en tjej. Vi badade nakna i älven på natten. Nog om det nu.


Förklarar varför vattnet smakar konstigt.


Du har kört 500 mil,i mina ögon så är det normalt att som ny mcförare vara lite stel och försiktig,sen att vara försiktig är bra då lever man längre.

Så det är bara ut och köra så mycket du kan så du får rutin på vad du gör.

Sen att våga lägga ner är en vanesak och den vanan skaffar man bäst på bana.

Tittar man på hur mycket man lägger ner vid vanlig landsvägskörning i laglig fart så är det inte speciellt mycket.

Sen snacket om att byta däck köper jag inte.

Slappna av i armarna annars får du alla gupp upp i kroppen vilket gör att du automatiskt vinglar,ta stöd mot tanken med knäna istället.

Min 2 första uppsättnigar däck som ny mc-åkare var nya på kanterna men tokslut i mitten.
 
Last edited:
Coola Ola skrev:

Mycket bra tips. Jag har övat på det i femton år och lär mig fortfarande. Mina bästa turer har varit när jag glömt bort att jag kör motorcykel utan istället bara känner att jag färdas längs vägen.

Sportdäck typ Michelin Pilot Sport gör stor skillnad. Dels beroende på det faktiska greppet men även genom att du känner att du har gjort allt som står i din makt för att det skall gå bra.

Min senaste erfarenhet av sportdäck var Fazern, där jag körde 80 mil på orginalpuckarna innan jag bytte till sportdäck. Skillnaden var enorm! Grepp, känsla, säkerhetskänsla.

På ren, torr & varm asfalt med varma däck skall nog din hoj kunna läggas ner tills nåt skrapar i utan att den tappar greppet. Men, som tidigare talare sagt, prova gärna på bana -det är mycket lättare att lära känna sin hoj där och dessutom säkrare.

Lycka till!

pilsner
 
I mitt fall fiungerade CoolaOlas:s metod (slappna av). Jag körde på Rörken för andra gången nu i måndags och hade gett mig f*n på att få ner knät i backen. De två första vändorna tog jag i från tårna och fläskade på med rejäla aphäng, utan resultat. 3:e vändan orkade jag nog inte koncentrera mig lika mycket och glömde nog bort knäskrapandet en smula, vips så skrapade både höger & vänster knä i (Obs, ej samtidigt! :tungan ) + att fotpinnarna fick varsitt skrap. :tummenupp
Efter den körningen kände jag mig som wärschta kurvsmiskaren, åkte därefter till jobbet (nattjobb) med ett leende på läpparna :D
 
Tack

:) Tack allihop för alla tips! ...och även de mindre ämnesinriktade detaljerna :rolleyes:

Bana ska det bli om inte allt för många veckor så nu längtar jag verkligen dit! Vilken skön respons man kan få här på SH och nu strax ska jag åka till jobbet med ett leende på läpparna, för efter att ha läst era råd så kanske jag för en gångs skull kan slappna av på väg dit...

:Bugar
 
Som flera andra säger... kör bana :tummenupp

Pressa aldrig på gata, och det ska inte kännas obekvämt! Lär dig den långsamma vägen så slipper du missöden !

Lycka till /Simpa
 
doorman skrev:
:) Tack allihop för alla tips! ...och även de mindre ämnesinriktade detaljerna :rolleyes:

Bana ska det bli om inte allt för många veckor så nu längtar jag verkligen dit! Vilken skön respons man kan få här på SH och nu strax ska jag åka till jobbet med ett leende på läpparna, för efter att ha läst era råd så kanske jag för en gångs skull kan slappna av på väg dit...

:Bugar
Victor skrev:
Forshaga, där har jag strulat med en tjej. Vi badade nakna i älven på natten. Nog om det nu.
Hursomhelst är det inte långt till Gelleråsen, kolla upp när det är bandagar med en långsam grupp där. Och vägen till Karlstad är väl fördjävligt guppig men en jättefin väg som inte är tok-snabb är den jag markerat på kartan. Du har bara drygt två mil upp till den.
Det där är en klassisk, värmlänsk Real Roadracing-väg, har riskerat livet där många gånger. Tyvärr är den numera helt kass på grund av tjäle och bristande underhåll.
 
valmers skrev:
Det där är en klassisk, värmlänsk Real Roadracing-väg, har riskerat livet där många gånger. Tyvärr är den numera helt kass på grund av tjäle och bristande underhåll.

Vad trist. Som jag minns den var den skitkul utan att vara obehaglig.
Ska dit nångång i sommar ta ett par vändor, finns det liknande vägar i närheten?

Men ett annat tips som kanske är självklart men lätt att glömma bort när man tänker på en massa annat är att hålla blicken långt fram, genom kurvan, samt att ha ögonen ögonen vågrätt.
 
valmers skrev:
Det där är en klassisk, värmlänsk Real Roadracing-väg, har riskerat livet där många gånger. Tyvärr är den numera helt kass på grund av tjäle och bristande underhåll.

Har du ngt tips på ngn annan BRA väg i Karlstad med omnejd?

Körde en väg mellan Sunne o Munkfors som var riktigt rolig bortsett från underlaget, som var som de flesta andra värmländska vägar, riktigt dåligt underhållen.
 
Victor skrev:
Forshaga, där har jag strulat med en tjej. Vi badade nakna i älven på natten. Nog om det nu.
Hursomhelst är det inte långt till Gelleråsen, kolla upp när det är bandagar med en långsam grupp där. Och vägen till Karlstad är väl fördjävligt guppig men en jättefin väg som inte är tok-snabb är den jag markerat på kartan. Du har bara drygt två mil upp till den.

Jag har också strulat med en tjej i forshaga, eller ja Skived närmare sagt. Badade aldrig i älven dock.

Väg 240 mellan Väse och molkom är UNDERBAR! Dit och lägg ett par repor.

Och kör bana... Det är det bästa om man ska lägga ner eller vurpa.
 
Om du har lätt för teori så skulle jag föreslå att du köper en bok för lite ökad förståelse för vad som egentligen händer när man svänger.

A twist of the wrist, tex. Del 2 är mycket bra.

:tummenupp
 
doorman skrev:
Okej, jag är ny på hoj, cirkus 500mil. Men nu känner jag att jag vill men samtidigt vet jag inte hur mycket jag kan lägga ner hojen. Problemet ligger i att jag inte "litar" på däckens fäste mot vägen. Jag förstår att gränsen är nådd med råge om jag skulle hamna i diket men vad kan jag göra för att övervinna min rädsla för totalt släpp?

Jag kör en Yamaha FZS 600 och vet att det är en maskin som ska gå att "köra" mer än jag gör.

Jag har gansk nyss flyttat utanför min hemort och vägen mellan hemmet och jobbet är relativt ny för mig, har kört den en hel del med bil men inte med hojen så vägen är bekant. Men grus/sten och spårig körbana känns i kurvorna och det är detta jag känner problem inför...

Vad fan ska man göra?

Mvh "Trött på mej själv och trött på att köra som en kärring" ( :rolleyes: )

P.S Snälla, ge mig tips & råd för bättre självkänsla och tillit till hojen!
Ta det lungt, det kommer när du är redo ;)

Sånt ska inte stressas fram har jag fått höra diverse gånger.. ja håller med Roller, kör bana, så jäklans fräckt :banana
 
Hagster skrev:
Jag har också strulat med en tjej i forshaga, eller ja Skived närmare sagt. Badade aldrig i älven dock.

Väg 240 mellan Väse och molkom är UNDERBAR! Dit och lägg ett par repor.

Och kör bana... Det är det bästa om man ska lägga ner eller vurpa.
Lyssna på grabben... här har vi en som vet vad han snackar om, i dubbel benämning :tungan :hihi




(aj va ont ja kommer få nu när ja träffar han i augusti :D )
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top