Hjälp mig välja labbagg

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har nu beslutat mig för att inhandla ett labbaggregat till garaget. De tilltänkta användningsområdena är 2st:
1. Strömförsörjning till ECU vid mappning där jag idag använder ett vanligt mcbatteri. Nu skall jag dock prova mappa en ECU som kräver 19V för att trigga då jag behöver en annan strömkälla.
2. Förzinkning/rostborttagning med elektrolys

Finns där en anledning att köpa något annat än billigaste Amazon eller linknande linglong för 500-800kr för mitt användningsområde? Läser man på elektronikforum så tycker de att man borde köpa ett som kostar 5000kr för det har en massa features jag inte ens kan stava till.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur hög spänning behöver du till punkt 2.)?

Om det bara är specifikt 19 volt du saknar så ligger nog de flesta nätagg till laptop där och såna finns det väl gott om beggade liggande hos folk.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag tjöpte från kjell, eh använt det och lär väl klara det du efterfrågar.. switchat. Idag hade jag väl valt ett med usb och programering, typ. (finns nog där också)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag tjöpte från kjell, eh använt det och lär väl klara det du efterfrågar.. switchat. Idag hade jag väl valt ett med usb och programering, typ. (finns nog där också)
Har ett med usb och programmering.. Har kollat hur det funkar, litegrann, men ser verkligen ingen vinning med det. Hur skulle det hjälpa dig?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Switchat nätagg skapar med störningar... Enkelt sätt kan man kolla på vikten.. Är de lätta är de switchade.. Jag "sökte-sönder" för ett tag sedan och då visade det sig att typ alla nätagg (I alla fall i billigare segmentet) är tillverkade i samma fabrik, men med olika front... Reglagen på olika ställen etc...
Jag köpte detta till jobbet och det funkar:
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Simpelt agg, kortet finns hos närmaste webshop typ ali/ebay/amaz
Lite svårt med 19V förvisso men -12 och +5 ger 17V.

Nätagg2.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vi hade ett ej switchat i hobbygaraget men jag ville skippa pirran så.. ;) Den dagen jag behöver ett så noggräknat aggregat behöver jag förhoppningsvis inte flytta runt det.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag gillar de som har separata vred för strömgräns och spänning.

Elektrolytisk rostborttagning kan dra många ampere, så för det syftet skulle jag valt ett labbagg med minst 5A utström. Spänningen behöver inte vara så hög för det syftet, under 20V.

Om du vill kunna köra 24V-utrustning någon gång kan ju 0-30VDC vara lämpligt.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det går ofta att hitta den sortens grejer på Tradera, då kan man få bra grejer till bra priser.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top