Hjälp mig välja framdäck.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Har haft Bridgstone BT020 Battlax sen jag köpte hojjen. Första bakdäcket höll 1200 mil. Första framdäcket 1800 mil. Andra bakdäcket höll 1000 mil och då kom ett Battlax 2 på. Om jag minns rätt så ska 2an ha nån skarvlöss stomme eller nåt och (mera?) olika gummiblandning i mitten och på kanterna, om jag minns rätt.

Battlax "1", tyckte jag var nervöst bak. Att justera åt returdämpning gjorde det mycket bättre men inte 100. Jag tycker att både Battlax 1 och 2 är väldigt temperatur känsliga, men jag har inget att jämföra med. Battlax 2 var betydligt mindre nervösa och de verkar inte slitas lika mycket på mitten. Håller också i bättre i kurorvorna. Jag litar mera på Battlax 2 helt enkelt. Jag kör ned till 3+ grader, men undviker under 6 och föredrar över 8+ och kör ganska mycket grus. Vid temperaturer under 15 grader på asfalt törs inte jag luta nåt nämnvärt. Det känns både bak och fram att det inte håller i. Nu de senaste dagarna med 28+ och mera så har jag för första gången kört ända ut på kanten på däcket och då inte känt nått att det vill släppa.

Jag åker i ur och skur och jag åker aldrig med knät ibacken eller på "slangen". Men när det är rätt väder och när andan faller på så kan det väl bli lite mera inspirerad körning.

Min däcknasare säljer helst Michelin, men har hittills snält skaffat fram Bridgestone. Men han säger att jag får ut dubbla sträckan till samma pris om jag väljer Michelin. I min instruktionsbok till Kawan så rekomenderas Battlax eller Michelin Macadam. Nu vet jag inte vilka Michelin som han menar håller dubbla stäckan mot Battlax, men fundera på om jag ska byta till Macadam? Alternativt så eftersom jag tyckte att Battlax 2 bak var så mycket bättre så kanske jag ändå ska prova Battlax 2 fram (ja om de finns?) också?

Det står i instruktionsboken att man inte ska bland däck fabrikat och modeller. Jag har fortfarande 30% kvar på bakhjulet.

Framdäcket är otroligt nära att inte klara besikting på fredag. Hur ska jag göra?

/Rymding
 
För er som funderat intensivt och länge på detta så blev det tillslut så att jag på min däcknasares inrådan köpte Michelin Pilot Road. De funkar då i alla fall mycket bättre på grus, de gör cykeln mindre nervös på asfalt. Är inte lika känlig för längsgående asfaltskarvar och har bättre komfort.

Det verkar som de slits mindre. och det håller då i minst lika mycket.

Eftersom jag både kör tidigt och sent på säsongen så är lågtemperaturegenskaperna intressanta, men det vet jag inget om. Enligt reklamen ska de vara bra, men det visar sig om ett par tre månader. Burr!

/Rymding
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top