Hjälp mig välja! (En eller Två hojjar?)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tjena!

Jag vet inte om jag ska ha två hojjar eller en hoj.

Jag har just nu en feta snygg '02 R1, svart / mattsvart. Tokfin och stark som en oxe... Inge banklån eller nått. Betald.

Ska till och köpa en 929'a snart, '00 eller '01a. Vet dock inte om jag vill behålla R1'an. Anledningen till att jag funderar.. är att jag kanske ska hem till Sverige snart och om jag tar och skickar båda hojjarna till Sverige och säljer dem där, skulle jag tjäna mer?

929an vore min rena stunthoj (snälla håll moralsnacket borta.. tack).

I USA vore värdet på dessa två hojjar cirkus 11.000 dollar tillsammans, vilket kalkuleras ut till ungefär 100.000 svenska riksdaler.

Nån som vet lite mer om vad som kan komma i tull, eller inte (hört att tull ej tilläggs). Vet att efter 1'a Juni så kan jag man inte importera från USA till Sverige. Så jag måste göra det innan det datumet.

Tacksam för bra information du kan ge mig angående detta.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Har inte så mycke info att ge men om du skall åka hem så räkna med att du får ta med en hoj till mig också... :D

ajja.. låt mig bara vet ungefär när du måste ha köpt en hoj för att få alla ägarbevis mm som krävs.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Varför går det inte att importera hoj (eller annat oxå?) efter 1:a Juni?
Importstoppet på produkter från USA är väl borttaget?
Tull får man väl betala på alla produkter som importeras från länder ej anslutna till EU?
Jag är ingen expert på området utan bara nyfiken (& morgontrött)
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Ghost skrev:
Varför går det inte att importera hoj (eller annat oxå?) efter 1:a Juni?
Importstoppet på produkter från USA är väl borttaget?
Tull får man väl betala på alla produkter som importeras från länder ej anslutna till EU?
Jag är ingen expert på området utan bara nyfiken (& morgontrött)

Byråkrati min käre vän byråkrati.... Själv trodde jag att importstoppet bara gällde bilar (vilklet många bilentusiaster har rasat över) men tydligen gäller det samtliga fordon (lr i alla fall mc också)....
Kan tyvärr inte hjälpa dig swedie men två hojar är väll aldrig fel :tummenupp
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Vastrix skrev:
Byråkrati min käre vän byråkrati.... Själv trodde jag att importstoppet bara gällde bilar (vilklet många bilentusiaster har rasat över) men tydligen gäller det samtliga fordon (lr i alla fall mc också)....
Kan tyvärr inte hjälpa dig swedie men två hojar är väll aldrig fel :tummenupp

Om jag inte kommer ihåg alldeles fel så gällde väl importstoppet produkter tillverkade av amerikanskt stål.?
Vilket skulle sätta stopp på en hel del import från US.
Men det stoppet gäller väl inte bilar & mc längre det blev ju sånt j***a liv på Harry Parkinson importören mfl.
Som sagt jag har inte satt mig in i alla byråkratins vindlande gångar i det här ämnet (går det?????) men jag hoppas att det går bra för dig Swedie om/ när du tar dig hem. :hej
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vad det gäller att importera så kan jag säga att om du ägt en hoj i ett år eller mer, så har du möjlighet att ta in den som flyttsak. Då slipper man moms och accis samt en del annat, så som lokala avgaskrav och så vidare.

Du får dock importera max en flyttsak per 2 år, samt att du måste äga hojen i ett år efter importen, säljer du den innan så åker du på restbetalning av momsvärde (beräknas som 25% av marknadsvärde i Sverige).

Hurvida det nu är imprtstopp eller inte har jag ingen aning om.
Det finns en jättebra .pdf fil om import att ladda ner från smc hemsidan. Där går de igenom både inom och utanför EU. Även flyttsak gås igenom.

Kort kan man säga att du inte kan importera två hojar samtidigt utan att betala moms och accis på den ena. Glöm inte att du måste ha ägt "flyttsaks" hojen i minst ett år. Annars är det moms betalning på den.

Fördelen med att betala moms är ju att du kan sälja den omgående.
 

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
2 hojar............

hej......
klart skall man ha fler hojar än 1......om man har råd....
Det är ju för faan det som gör det värt att jobba/leva för....
Funkar det inte med R1:an som "stunt hoj"?
Har du bild på din svarta?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
:( Amullo.....
Tack for att du sa det iaf.. slipper fortsatta tanka pa det nu.

Har ar en bild pa min R1'a.

Jag har ingen "normal" bild.. endast nar man haller pa och leker...
 

Bifogat

  • cimg0008.jpg
    cimg0008.jpg
    85.3 KB · Visningar: 525

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vad gäller importstoppet från usa, så har de lagt det förslaget på is. Det blev för mycket ramaskri. Så inget importstopp från 1'e juni iaf..
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
amullo skrev:
Vad det gäller att importera så kan jag säga att om du ägt en hoj i ett år eller mer, så har du möjlighet att ta in den som flyttsak. Då slipper man moms och accis samt en del annat, så som lokala avgaskrav och så vidare.

Du får dock importera max en flyttsak per 2 år, samt att du måste äga hojen i ett år efter importen, säljer du den innan så åker du på restbetalning av momsvärde (beräknas som 25% av marknadsvärde i Sverige).

Hurvida det nu är imprtstopp eller inte har jag ingen aning om.
Det finns en jättebra .pdf fil om import att ladda ner från smc hemsidan. Där går de igenom både inom och utanför EU. Även flyttsak gås igenom.

Kort kan man säga att du inte kan importera två hojar samtidigt utan att betala moms och accis på den ena. Glöm inte att du måste ha ägt "flyttsaks" hojen i minst ett år. Annars är det moms betalning på den.

Fördelen med att betala moms är ju att du kan sälja den omgående.

Jag tror tillochmed att du måste ha bott utrikes i minst ett år innan du får plocka med dig "flyttgods" eller "Flyttsak" eller vad det heter ;).
Men jag är inte säker...
 

Fredrich

Susar omkring på Autobahn
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg
Hoj
Blå ZX-9R. Mod: 00, Hugger, blått kåpglas, ombestyckade förgasare, Titan AkrapÖvik-bolton.
Swedie skrev:
:( Amullo.....
Tack for att du sa det iaf.. slipper fortsatta tanka pa det nu.

Har ar en bild pa min R1'a.

Jag har ingen "normal" bild.. endast nar man haller pa och leker...
Eh... Är inte det där en orginal ljuddämpare??? :skrämd
Åka symaskin är något jag bara inte kan hålla på med...
Slipon är beställt och jag kommer skita fullständigt i och snuten
klagar och jag får ombesiktning.
Man betalar ju för känslan! :fakta

Är snuten så dyra i California eller tycker du ett slipon är onödigt?
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
nog är den svarta R1an en ruskigt snygg hoj...jag hade tagit hem båda och sålt en här hemma...speciellt om man inte har några lån på dem...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Fredrich skrev:
Eh... Är inte det där en orginal ljuddämpare??? :skrämd
Åka symaskin är något jag bara inte kan hålla på med...
Slipon är beställt och jag kommer skita fullständigt i och snuten
klagar och jag får ombesiktning.
Man betalar ju för känslan! :fakta

Är snuten så dyra i California eller tycker du ett slipon är onödigt?

:confused:
*suck* Det spelar väll ingen roll.
Är det meningen att andra ska tycka du tuff nu eller?
Jag menar inte att vara nån "moraltant" (vilket jag nog låter som...men) men klaga inte på nånannan vad dem har eller inte har för prylar/bolt-on på sina hojar, det ligger väll under vår nivå.

Eller?

Hoppas du inte tar illa upp men det var bara min lilla åsikt :hej
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fredrich skrev:
Eh... Är inte det där en orginal ljuddämpare??? :skrämd
Åka symaskin är något jag bara inte kan hålla på med...
Slipon är beställt och jag kommer skita fullständigt i och snuten
klagar och jag får ombesiktning.
Man betalar ju för känslan! :fakta

Är snuten så dyra i California eller tycker du ett slipon är onödigt?

Simpelt svar.

Det lockar till sig folk mindre. Vi far ofta en massa publik nar vi aker till diverse "Wheelie spots". Vilket vi inte vill for alltid nagon ringer polisen. Polisen har ar inte snalla.
Dem har gjort sa jag kan inte langre kora varken hoj eller bil langre. Isafall aker jag i fangelse i ett ar .. automatiskt utan att saga nagot. Samt dryga boter.

En annan MYCKET bra anledning.. vet du hur mycket billigare ett original ror till en R1'a ar? jag har gott igenom snart 4st av dessa original slipon. Forsta att jag inte skulle kunnat gora samma sak med apdyra aftermarket slipons.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top