Hjälp mig välja däck!

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Hej!

Nu har jag beslutsångest som jag tänkte ni skulle hjälpa mig med. Har kollat upp lite bakdäck till min sebeärr och det är som följande.
1.Dunlop sportmax D208(funderar på 207 pga av livslängden) 1770 monterat och klart
2.Michelin pilot road 1775, 1900 för ett sport.
3.Metzeler mez4: 1840.

Jag kör som en :tuttar och aldrig på bana, jag har läst däcktrådar till förbannelse men det är mest "rejsfolk" som diskuterar där och jag är inte riktigt så extrem. Priserna är ju ungefär desamma så hjälp mig nu köpa ett bra däck som dessutom håller bra. Jag har kört slut på ett michelin pilot road nu, det har gått 1000mil! :rolleyes: Dock så har jag fått lite otäcka släpp med det däcket så jag är väl egentligen inte så sugen på ett sånt igen.

MVH
Chrille

D208 e klart sportigare än MEZ4 och Pilot Road.
Mer likt Pilot Sport.

Om du inte pressar så skulle du nog satsa på Pilot Road, MEZ4 går ju bort !

Jamen ta en 207:a eller 208:a då! Michelin-skiten går ju bort direkt, å Metzeler är bara dyrt :D

Åker du över 1000 mil per år tycker jag det är läge för lite längre livslängd, dock ej nåt touringdäck!

Kör själv Pirelli Diablo (Corsa fram) just nu och Bridgestone BT020 tidigare. Aldrig haft problem med släpp ens på bana. Hållbarhet? Runt 800 mil på bakdäcket. Kör åxå som en :tuttar alltså... :rofl

Last edited:
KAn ju nämna att jag åkt på D208, Pilot Sport och Pilot Road
D208 e bäst enligt mig med Pilot sport tätt efter när det skall gasas på gatan.
De håller ca 300-400mil men gashanden styr milen både uppåt å nedåt.
Pilot road håller lätt mellan 600-800mil om du inte tok kör !

Tack för svaren! :tummenupp Det lutar nog likaf**n åt ett Pilot road då, Jag åker väl ca 500 mil/säsong och har inte lust att köpa nytt däck varenda sommar...

MVH
Chrille

Jag har kört med mz 4 hela tiden utan prob MEN jag har hört att andra haft problem med dom. Själv kan jag varmt rekomedera dom...

ecce skrev:
Jag har kört med mz 4 hela tiden utan prob MEN jag har hört att andra haft problem med dom. Själv kan jag varmt rekomedera dom...

Oxå väldigt nöjd med mina MeZ4 däck jag kört på med både en 98 GSXR 750 och en 98 ZX9-R. funkade rätt bra på bana oxå. Mitt meZ4 däck höll 800mil på ZX9:an å då var det en hel del bus med bakhjulskörningar och fortåka och nån bansväng.

På GSXR:en satt det ett pilotrace däck som jag inte alls trivdes med. :confused: Tyckte det släppte lite väl hastigt var som det var kanonfäste ändå tills det släppte å då kom släppet fort, mot MeZ4:an som släppte lite mer snällt.. Kör som en :tuttar je Å
Kör med samma mjukhet bak och fram e ett tips, det sämsta allafall för mig var att köra med ett hårt framdäck (satt MeZ2 på zx9:an innan jag bytte till MeZ4 bak) och ett mjukarebak, otäckasläpp i kurvor.

Jag har kört nästan 800 mil med min dunlop 207F

Dessa däck har gått både på bankörningar och på gata, de funkar väldigt bra och har gett gott grepp i alla situationer.

Fördelar
*Multicompound däck. Hård i mitten, mjuk på sidorna
*Bra grepp, bra i väta

Nackdelar
*ger lite dåligt grepp när de är kalla. Framförallt på bana
*Lite hårt som framdäck. Har haft några korta låsningar vid KRAFTIGA bromsningar, när däcket bara var "gat" temperatur

TIPS
Kolla Dunlop´s nya däck. 220 eller vad det heter.
Annars kan jag rekommendera
208 fram och 207 RR bak, för bra livslängd och bra däck.
PASSA dig för 208 när det är blött... Inte bra.

EDIT:
Denna säsong blir det Pirelli Supercorsa. SC2 fram och SC3 bak
)eller soft fram och medium bak) :va

Last edited:
ecce skrev:

Har också kört på Z4 fram tills nu utan problem alls, har trivts bra med dem. Dags att byta fram nu, skall prova Z6 eftersom prisskillnaden var försumbar (typ en tjuga). Vad har andra haft för problem med Z4...?

kört på pilot sport bara... funkar bra både landsväg och bana för en medioker förare som mig. Ska testa nya pilot power denna säsong, ska vara bättre än sport på alla punkter och dessutom hålla lika "länge" (3-400mil).

Har för mig att pilot sport har ersatts av just pilot power. I alla fall uppger min däckfirma det.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...